Hej.
Jag har funderat på att ta steget och starta eget men eftersom jag inte har allmän behörighet så tänkte jag först hyra ut mig till firman som jag är anställd hos nu för att känna på hur det går/känns.
Men jag tänkte fråga er vad ni säger ang lön.
Det här är vad jag räknat på.
Jag kommer få som uthyrd för 380kr/tim ca 172 timmar i månaden vilket blir ca 64000kr.
Säg att jag kanske har 5000kr i fasta kostnader för tex försäkring, revisor osv.
Och så räknar vi med ca 10000kr för bil inkl omkostnader och bränsle.
Det blir 49000kr kvar och om jag tar 35000kr av dessa för att betala ut en lön till mig så får jag ca 20000kr i handen efter skatt osv. Stämmer det eller räknar jag helt galet? Förklara gärna så att du barn förstår (om jag räknat fel)
Bortse från att firman inte hyr in mig och diverse risker.
Först är det inte lagligt att hyra ut dig/fakturera endast en kund? räknas som anställningsförhållande då tror jag.
Gjorde som du har tänkt i början men det går inte att känna på företagande om du endast hyr ut dig. Prova typ 3 dagar i veckan och försök skapa lite egna kontakter för att kunna bygga upp din egen lilla firma. Det är dom egna jobben som skapar kontakter
Sen är det lite skillnader på om du ska köra AB eller enskilt bolag.
Lars har rätt med att man måste fakturera flera olika kunder per år för att det inte skall klassas som "smyganställning". Sen är det rätt vanligt iofs att detta inte föls och tror inte att det så ofta kontrolleras av berörda myndigheter...
Sen blir det väll strul ned behörigheten? Det måste väll vara anställnings förhållande mellan den behöriga och de som jobbar under honom... Alt. Begränsat arbete som det isåfall skall fyllas i lite blanketter för.
Vet inte hur det ligger till exakt men jag tror de har ändrat rätt nyligen att så att man kan hyra in sig hos ett företag och jobba under deras behörighet.
Jag pratar mest om några månaders "undersökning" Varför skulle inte det var tillåtet? Hur gör tex manpower osv?
Sen återigen om vi bortser från detta, räknar jag rätt?
Lars Blomkvist skrev: Gjorde som du har tänkt i början men det går inte att känna på företagande om du endast hyr ut dig. Prova typ 3 dagar i veckan och försök skapa lite egna kontakter för att kunna bygga upp din egen lilla firma. Det är dom egna jobben som skapar kontakter .
Detta har jag funderat över också men eftersom jag saknar behörighet kommer det ta minst 6mån innan jag kan starta upp firman för att sedan kanske inse att detta är inget för mig... Jag vill gärna prova på hur det känns först lite lätt för, känner jag att detta är nåt för mig kommer jag direkt plugga upp behörigheten så att jag blir självständig!
Lars Blomkvist skrev: Först är det inte lagligt att hyra ut dig/fakturera endast en kund? räknas som anställningsförhållande då tror jag.
Gjorde som du har tänkt i början men det går inte att känna på företagande om du endast hyr ut dig. Prova typ 3 dagar i veckan och försök skapa lite egna kontakter för att kunna bygga upp din egen lilla firma. Det är dom egna jobben som skapar kontakter
Sen är det lite skillnader på om du ska köra AB eller enskilt bolag.
Vänta här ett tag nu, varför skulle det vara olagligt att endast fakturera en kund per år?
Finns väl massvis med firmor som endast har en kund per år. Ta tex. alla småskuttar som hyr ut sig själva till Skanska under bygget av Nya karolinska sjukhuset. Många av dessa kommer vara där till 2017-2018 och endast vara där.
Joakim: jag tar tillbaka det jag skrev i mitt inlägg...
Tydligen ändrat sen jag startade min firma.
"Fr.o.m. den 1 januari 2009 blev det lättare att få F‑skattsedel Det räcker med att ha endast en eller ett fåtal uppdragsgivare för att uppfylla F‑skattkravet. De nya reglerna innebär också att en företagare som startar sin näringsverksamhet med den tidigare arbetsgivaren som första uppdragsgivare kan bedömas som självständig näringsidkare och därmed tilldelas F-skattsedel."