Tvättmaskin i område 1? (zon i badrum)

27 apr 2012 05:41 #1 av Anonym Gäst
Om eluttaget sitter utanför område 1, kan tvättmaskinen ändå stå inom område 1?

Blir lite förvirrad när jag läser SS4364000 där det står:

701.55 Annan elmateriel
...
I område 1 får endast fast monterade och permanent anslutna elapparater installeras. De ska vara lämpliga att installera i område 1 enligt tillverkarens anvisningar för användning och montering. Med sådana elapparater avses:
– bubbelbadkar
– duschpumpar
– materiel som är skyddad av SELV eller PELV vars märkspänning inte överstiger 25 V
växelspänning eller 60 V likspänning
– ventilationsutrustning
– handdukstorkar
– vattenvärmare
– ljusarmaturer.

Är det mer ok om tvättmaskinen är fast ansluten i en anslutningsdosa?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2012 06:42 #2 av Mats Persson
Jag ringde till cylinda och frågade just det en gång.. Där var ingen som ville svara rakt ut, pratade tom med produktchefen... Det är du som elinstallatör som får avgöra.. Men vi resonerade oss fram till att om det inte finns någon avgränsning mer än ett tunt drapperi så är det kanske inte så lämpligt att ha en TM där..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

27 apr 2012 08:35 #3 av Bo Siltberg
En TM i område 1 är endast ok om den är fast ansluten, inte via stickpropp. Och dessutom ska TM upp 10 cm från golvet, annars hamnar den i område 0 !

I område 2 får TM anslutas med stickpropp, och uttaget ska då vara monterat utanför område 2.

Märkligt att tillverkaren inte kan svara på om TM är lämplig att sätta i område 1. Grundkravet är IP44.

27 apr 2012 16:40 #4 av Niklas
Men man måste väl ändå kunna se till att vara i område 2? (60cm från själva duschen)
Känns ju inte så kul att sitta på maskinen och duscha

27 apr 2012 18:34 #5 av Ronnie Lidström
Är ju inte säkert att område två finns. I TS fall kanske det är en dusch utan kar och då är område 1 = 0-120 cm från dusch. Alltså ett "utökat område ett, i stället för område två" eller vad det nu står i standarden.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

27 apr 2012 20:12 #6 av Ronnie Lidström
Område 0 (<10 cm ög) sträcker sig bara inom område 1 va? Tycker det ser lite otydligt ut

Fil bilaga:
Bilagor:

13 aug 2012 07:15 #7 av Markus Ågren
Jag har också fattat det som att område 0 bara är 0-10 cm från golvet.

Men gäller detta även längre?

För håller på att projektera ett lägenhetshus och där får kunderna leka som de vill i rummen och någon vill trycka in en sån där "modul"-bastu och då hamnar uttag för tm/tt på 1.4-1.5 m. från duschmunstycket. Så där går det bra, men jag har funderat just på det här med tvättmaskinen och torktumlaren om de är godkända att placera i dessa områden.

Samt är det här som Bo skriver om att den ska stå 10 cm från golvet också.

Markus Ågren

13 aug 2012 14:56 #8 av Patrik Hedlund
Jag är tämligen säker att zon 0 (0-10cm från golv) gäller i både zon 1 och 2.
Att komma upp ovanför det löser man genom att ställa tvättmskinen på en tvättmaskinsbänk, eller vad man ska kalla det.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

13 aug 2012 19:25 #9 av Ronnie Lidström
Patrik: I bilden jag klistrade in ovan så finns ju inte zon 2. Sträcker sig då zon 0 över hela badrummet?

Fil bilaga:

13 aug 2012 19:51 - 13 aug 2012 19:53 #10 av Patrik Hedlund
Det kan det ju omöjligen göra och en sån grej borde nog föreläsaren på Älvsjömässan berättat om.
Det skulle ju isåfall innebära att om man har ett badrum som är 5 meter långt, så skulle man inte få ställa en tvättmaskin längst bort utan att få upp den 10 cm. Knappast troligt. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

13 aug 2012 20:02 #11 av Martin
Zon två är väl 120cm från duschmunstycket?

Jag vet mängder med badrum som inte uppfyller kraven.

42

14 aug 2012 05:31 #12 av Ronnie Lidström

Patrik Hedlund skrev: Jag är tämligen säker att zon 0 (0-10cm från golv) gäller i både zon 1 och 2.
Att komma upp ovanför det löser man genom att ställa tvättmskinen på en tvättmaskinsbänk, eller vad man ska kalla det.

//Patrik

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg.2 skrev: 701.30.2 Beskrivning av område 0
Område 0 är den invändiga delen av ett badkar eller duschkar, se fgur 701.1.
För duschar utan kar räknas höjden av område 0 till 10 cm och dess yta har samma horisontella utsträckning som område 1, se fgur 701.2.

Dvs Område 0 sträcker sig aldrig utanför område 1.

Martin skrev: Zon två är väl 120cm från duschmunstycket?

Jag vet mängder med badrum som inte uppfyller kraven.

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg.2 skrev: 701.30.4 Beskrivning av område 2
Område 2 begränsas av:
a) Golvnivån och den högsta punkten av endera ett horisontellt plan vid den högsta punkt där ett
duschhuvud eller en kran är placerad eller ett horisontellt plan som ligger 225 cm över golvet.
b) Den vertikala ytan som gränsar till område 1 och en parallell vertikal yta på ett avstånd av
60 cm från område 1.
Område 2 finns inte vid duschar utan kar. Ett utökat område 1 förutsätts då på ett horisontellt avstånd av 120 cm enligt andra strecksatsen i avsnitt 701.30.3 b) (se figur 701.2).

Följande finns som gratis nerladdning på SEK Elstandard :

>> Installationer i badrum, folder
>> Område bad och dusch, SS 436 40 00, utg 2
>> Skyddsmetoder per område i bad- och duschrum (utdrag ur Elbasen)

Fil bilaga:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Daniel Gustafsson Furn

18 nov 2013 16:13 - 18 nov 2013 16:26 #13 av Johan
Är det någon som med SÄKERHET vet hur det ligger till angående den här frågan med tvättmaskinen?

Vad jag förstår av el-installation reglerna så är det som det redan framkommit i tråden helt okej att ha sakerna inne i duschen om man så vill bara det är anpassade för det.
Vad jag lyckas utläsa så innebär det enligt SS 436 40 00
del 751 så krävs då IP2X
del 701 hittar jag uppgiften IP X4.
Så med andra ord om jag installera något med IP24 så får jag ha det vart som helst i en dusch så länge det står 10cm över golv? (Någon skrev tidigare i tråden att det skulle vara IP 44 men något sånt lyckas inte jag hitta)

Har jag förstått detta rätt?

Vore tacksam för snabbt svar då snickarna snart skall slå igen väggarna.

18 nov 2013 17:04 - 18 nov 2013 17:15 #14 av Michell Martic
Är det bara jag som inte tycker att man kan applicera SS 436 40 00 på en tvättmaskin? Den följer väl annan standard? Typ något IEC-direktiv för elektrisk materiel för under 1000V eller något.
Vad står det i bruksanvisningen? Står det att den är avsedd att användas i område 1? Om det inte står det så kan man anta att den inte är avsedd att användas i område 1 även om den är ansluten i område 2. Det är alltid tillverkarens anvisning som gäller för en produkt, inte fria tolkningar av elinstallationsreglerna.

SS 436 40 00 701.55 Annan elmateriel
"De ska vara lämpliga att installera i område 1 enligt tillverkarens anvisningar för användning och montering."

Om saker förväntas bli överspolade så kräver det dessutom högre IP-klass. Typ IPX5 eller något. Givetvis är det ingen som tänkt sig att spola vatten på TM med duschmunstycket, men så gör man det ändå.

Jag hade löst det på något annat sätt för jag tror inte TM är avsedd att stå inom område 1 i ett badrum.

PS. Har du själv behörighet? Om du inte har det, vad säger elinstallatören på din firma? Hur resonerar han kring det? DS.

18 nov 2013 17:19 #15 av Johan
Jag har själv behörigheten. Självklart ivill jag inte ha den i duschen och där kommer jag aldrig installera den även om jag får. Men det jag funderar på är om det skulle gå att sätta upp en vägg mellan dusch och tvättmaskin. Avståndet blir då ändå inom zon 1 men det blir ju ingen direkt besprutning från duschen. Pratade med elsäkerhetsverket tidigare idag och ville veta om jag läst reglerna rätt (det som jag skrev innan) men det verkade vara omöjligt att få svar på, det enda svar jag fick var att om tillverkaren av maskinen säger att det är okej så är det okej. Hur min del av installationen isf skulle se ut fick jag själv lista ut... så man kan ju undra vem vi skall vända oss till när vi är osäkra.

Jag var i kontakt med en tillverkare av varmvattenberedare idag (det skall även in en sån) och la fram mitt problem och det där med zon 0, zon 1 och zon 2 var inget direkt klargjorde något ,svaret jag då fick var att de hade IP24.

Så hur gör jag?

18 nov 2013 19:03 #16 av Martin
Jag anser att har man en vägg mellan duschen och TT/TM men man ändå faller inom området så måste ju ändå zon 1 ta slut vid den berörda väggen. Sen att det i cm kanske är mindre än vad Zon 1 egentligen bör vara tycker jag faller då man har en vägg i mellan.

Liksom vi mäter ju Zonen från vägg inte i centrum där blandaren sitter. Isf skulle ju rummet på andra sidan väggen även ligga i zon 1.

42

18 nov 2013 19:50 - 18 nov 2013 19:54 #17 av Michell Martic
Jag får det till att område 1 i en dusch är 1200 MM från duschhuvud centrum. D.v.s. den sammanlagda sträckan av en av de gröna linjerna. Har du en vägg på 1000 M med en tjocklek på 100 MM så sträcker sig området 100 MM bak längs sidan av väggen också.

Vill du ha TM utanför område 1 så bygger ni en vägg som är 1200 MM. Då kan du ha din maskin precis på andra sidan väggen.
Bilagor:

18 nov 2013 20:55 #18 av Bo Siltberg
En sak kan man säga, att det förekommer olika svar. Elsäkerhetsverket har en gång sagt ja till TM i område 1, men både Örjan och William säger nej på Voltimums forum. Jag tror mer på dem än på ESV B)

Tittar man på vad som sägs i 701.55 om apparater i område 1 så tycker jag det är ganska tydligt att man främst avser apparater som behövs just där för funktionens skull, t.ex bubbelbad med tillbehör, ventilation, ljus och möjligen handdukstork. Men de listar även mer tveksamma apparater som vattenvärmare med vilken de kanske menar genomströmningsvärmare, inte varmvattenberedare.

Om man ska säga något om riskerna så är många tillåtna apparater lika stora utsatta delar som en TM. Men man vill väl inte dra det längre än vad som är absolut nödvändigt.

Så försök placera dem i område 2 eller utanför, t.ex genom en skiljevägg.

18 nov 2013 21:32 #19 av Johan
Som rummet är utformat så kommer tvättmaskinen och varmvattenberedaren vart man än placera dem och vare sig man ha skiljevägg eller inte att hamna delvis i område 1. Därför är jag rätt så intresserad av att få klarhet i det här.

Bo du skrev i ett tidigare inlägg att det skulle vara IP44, vart hittar du det. Jag får som jag skrivit tidigare bara fram det till IP24 och när jag varit i kontakt med tillverkare av TM och VVB är det just IP 24 som de har som utförande.
Följande användare sa tack: Leif Strand

18 nov 2013 21:42 #20 av Johan
BO nu såg jag länken. Alltså är det IPX4 som gäller, kan jag nu bara få tillverkaran att säga att det är okej att ha den i zon 1 så är biffen klar.

Sedan känns det skrämmande att man kan ställa en tvättmaskin mitt i duschen bara den är 10cm upp från golvet. Jag kommer kräva en skiljevägg för att slippa få direktsprut från duschmunstycket iaf. tack för hjälpen. Synd bara att elsäkerhetsverket inte kunde vara så tydliga i telefon som det var i din länk. Tackar.

Sidan laddades på: 0.150 sekunder

Senaste foruminlägg