Beteckning Apparatskåp ventilation

15 feb 2012 06:31 #1 av Niklas
Har fått anmärkning på att 2 apparatskåp inte är med i stigarschema. I fastigheten är beteckningarna på centralerna av den gammla typen, tex:A1B1A1. Besiktningsmannen har då även skrivit om det ena skåpet att det bör döpas till A1D1.
Men brukar man inte döpa sådanna skåp till tex AS1, AS2 o.s.v.
Pratade med besiktaren, han var tydlig med att jag inte ska döpa skåpet till AS1. Jag har alltid tidigare alltid skrivit in apparatskåp så (AS1, AS2...) i stigarscheman, har detta varit fel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 11:25 #2 av Ola Sjöberg
Det beror väl på om apparatskåpet matas från en gruppcentral eller om det ingår en gruppcentral i apparatskåpet.
I det senare fallet så ska huvudledningen och gruppcentralen med på huvudledningsschemat.

Jag är en vän av klartextmärkning så jag brukar alltid föra in apparatskåpsbeteckningar o.dyl. i alla scheman.
Alltså: huvudledningens och gruppcentralens elektriska beteckning + apparatskåpets pos. beteckning + fysisk placering.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 15:25 #3 av Niklas
Ja i detta fall vet jag inte vad jag ska säga, det sitter ju på sätt och vis en gruppcentral (gängsäkringar) i skåpet men det den matar är ju fläktar och värmesteg, via kontaktorer och ut på plint.
Det är ett så pass stort apparatskåp så jag håller med om att det det bör med på stigarschemat (125A).
Till saken hör att jag byggt om styrkretsen i skåpet (PLC-styrning) och gör nya ritningar, tidigare hade skåpet ingen beteckning alls, jag själv tycker det naturliga namnet är AS1 (även på stigarschema) men så tyckte inte besiktaren.

Hur ser ni andra på beteckningen på ett sådant skåp?

När anser ni att ett mindre apparatskåp eller ventilationsagg. ska med på huvudledningschemat?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 18:17 #4 av Tobias Karlsson
Bör döpas till...
Har inte besiktningsgubben några protokoll och riktlinjer att hänvisa till? Hans personliga tycke ska ju inte spela in på en besiktning, han ska följa boken.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 19:01 #5 av Reijo Eriksson
Jag blir irriterad när besiktningsmän hittar på egna regler. Om märkning saknas på apparatskåpet ska det noteras som en anmärkning. Märkningen på en elanläggning ska vara entydig för drift och underhåll. Det är innehavaren som bestämmer hur anläggningen ska märkas.

När jag jobbade på EN tryckte vi tydligt på att man skulle notera fel och brister. Hur innehavaren hanterar problemet är inte en uppgift för besiktningsmannen.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.038 sekunder

Senaste foruminlägg