Tillverka och sälja egna armaturer. Måste man CE-märka?

22 jan 2012 19:13 #1 av Anonym Gäst
Jag har länge drömt om att tillverka egna armaturer och sälja.

Ingen stor massproducering utan små serier av dyrare exklusiva specialarmaturer.

Hur funkar det med CE-märkning och andra tillstånd som kan behövas?

Om man utgår från en färdig armatur som man "bygger runt". Måste man CE-märka helheten då fastän själva belysningsarmaturen man utgår från redan är CE-märkt?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2012 19:22 #2 av Ronnie Lidström
Om du "utgår från en färdig armatur" så lär du även behöva tillstånd från tillverkaren av denna.

Hur det funkar med CE-märkning och eventuella andra tillstånd får någon annan svara på :pinch:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2012 21:11 - 22 jan 2012 21:12 #3 av Johannes Hammarstedt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 16:56 #4 av Patrik Christersson
Då har jag en exempelfråga.

Om jag då köper möbelspottar led eller 10w halo, och fräser in tre stycken i en träbit med två kedjor för montage i tak, då kan jag sälja den utan några licenser/märkningar osv, så länge montageanvisningar och tillåtelse från armaturtillverkare finns?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jan 2012 17:27 #5 av elmont
Det är du som tillverkar en "produkt" som har ansvaret för att den uppfyller gällande krav och säkerhet. Tar du "delprodukter" och monterar ihop dom till en "ny" produkt så har du ansvaret för hela produkten och att allt fungerar tillsammans. CE märket är ditt sätt att visa att din produkt uppfyller gällande krav. Du ska även om någon kräver det kunna uppvisa dokumentation på att produkten uppfyller kraven.
Att köpa "delprodukter" och använda i dina armaturer är inga problem, men dina leverantörer ansvarar bara för att deras detaljer uppfyller kraven och inte att din armatur gör det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg