Jorda luftvärmepump i ojordat rum?

23 dec 2011 08:46 #1 av Pelle Svensson
Hur var det nu igen. En luftvärmepump som sitter i ett i övrigt ojordat rum. Ska den jordas? (Måste väl jordas enligt installationsanvisningen tror jag).

Är det någon skillnad på om den sitter uppe vid taket eller om den sitter som ersättning för en radiator nere under ett fönster tex.

Man ska ju inte blanda ojordat och jordat, måste man jorda alla uttag i de rummet då?

Det brukar sitta stickpropp på den vid leverans, men man kan ju byta mot en fast anslutning. Fast det blir ju ändå blandat jordat/ojordat i samma rum.

Vad säger reglerna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 11:12 #2 av Bo Siltberg
Detta är vad jag lärt mig:

Tillverkaren styr om den skall jordas eller om den får anslutas ojordad. Det ska framgå av installationsanvisningen.

Om den jordas är nästa fråga om den har utsatta delar. De flesta har kanske inte det numera?

Om den har berörbara utsatta delar så ska alla uttag i rummet ha skyddsjord - så är reglerna. Men många tar nog hänsyn till "räckhåll", dvs ser till att pumpen (och uttag om den ansluts via stickpropp) hamnar minst 2-3 meter från ojordade uttag.

Fast anslutning eller inte, och pumpens placering spelar egentligen ingen roll annat än map avstånden. Somliga förordar dock fast anslutning i ett ojordat rum.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 14:38 #3 av Mats Persson
Jadu, jag hade inte satt upp ett jordat uttag i ett rum med ojordade uttag oavsett avstånd till andra uttag, grenuttag och skarvsladdar finns väl iallahem, då krymper plötsligt avstånden..
Möjligen hade jag kunnat fastansluta den om där inte finns några utsattaberörbara delar.. Men även det tycker jag känns konstigt..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 17:45 #4 av Rikard Ågren
Alla innedelar till LVPar jag har sett har då varit av plast utvändigt, inga utsatta berörbara delar

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 19:17 #5 av Bo Siltberg
Då är ju fast installation att föredra för att slippa bekymret med ett jordat uttag.
Men hur klassas en sådan apparat - klass 1.5 ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 19:58 #6 av Mats Persson
Inte den blekaste? Antingen är den väl dubbelisolerad eller så är den inte det? Och är den inte det, ska då jag bedöma om jag kan installera den i en övrigt jordfri miljö? Nä jag har alltid kört med att inte ansluta jorden om det är en jordfrimiljö... Men som tur är så bygger man ju bort det mer och mer...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 21:04 #7 av Ronnie Lidström
Gamla elradiatorer är ju som bekant jordade i en övrigt ojordad miljö. Även gamla elcentraler.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 21:52 #8 av elmont
ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMP
Eftersom det har varit lite olika bud så här är det
1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.

2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.
3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.
4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag. (och naturligtvis jordas)
5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.
6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.
7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 21:56 #9 av Ronnie Lidström
Var kommer dessa punkter ifrån?

Personligen så tycker jag att man alltid ska koppla in den fast ansluten i en 2pol brytare.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 22:02 - 23 dec 2011 22:03 #10 av elmont
Långt och ingående samtal med Elsäkerhetsverket för ca 2,5 år sedan, efter lite delade meningar på företaget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.055 sekunder

Senaste foruminlägg