Isolerad miljö

06 nov 2023 10:26 #1 av Viktor
Isolerad miljö skapades av Viktor
Ska byta strömbrytare och uttag i en äldre lägenhet, ingen omtrådning.

Frågan är nu vad som gäller i köket vid matplatsen om man ska gå efter gammal standard.

Mig veterligen behöver inte matplatsen vara jordad. Men det sitter ett jordat vägguttag där ändå, däremot är lamputtaget ovan köksbordet ojordat..

Kan man låta det vara så? Om uttaget hade varit ojordat hade jag köpt det rakt av och tänk "isolerad miljö" och fortsatt som vanligt.

Och slutligen.. var kan man läsa om det här äldre fenomenet? I ELSÄK-FS 1999:5 hittar jag inget tydligt svar.

Möjligtvis blir jag ännu mer förvirrad när det står "skydd genom isolerad miljö förutsätter att inga jordade delar finns. Inte heller främmande le-
dande delar, t.ex. vattenradiatorer, och inte heller funktionsjordad utrustning."

Jag menar, vattenradiatorer finns i stort sett i varenda lägenhet med ojordade uttag....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2023 20:03 #2 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Isolerad miljö
Bara för att en anläggning har funnits i många år behöver det inte innebära att den var rätt utförd från början. Men du känner säkert till övergångsbestämmelserna i ELSÄK-FS 2022:1, det vill säga; Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om anläggningen var rätt utförd från början har man alltså rätt att underhålla den enligt de föreskrifter som gällde vid det ursprungliga utförandet.

Du får gå tillbaka till 1988 års föreskrifter för att finna detta med undantag från skyddsjordning, t ex STEV-FS 1988:1. Man kan något förenklat säga att grundkravet enligt § 6c var skyddsjordning när det fanns risk för samtidig beröring av utsatta delar och jordat föremål eller ledande golv.

Men undantag kunde göras i bostadsrum där risken för samtidig beröring av utsatt delar och jordat föremål var obetydlig.

På den här tiden fanns inte skyddsåtgärden Isolerad miljö. Man kan inte jämställa denna nya metod med de principer som gällde i äldre föreskrifter. Metoden Isolerad miljö har en något modernare syn på risk än den som gällde förr. Och elanvändningen ser också något annorlunda ut i dag än vad den gjorde för 40-50-60 år sedan.

När det gäller kök behöver man läsa de båda §§ 6c och 37b med tillhörande förklaringar för att få helheten. Sammantaget medförde dessa bestämmelser och förklaringar att man skyddsjordade vid arbetsbänken och spis. Men att uttag placerade vid matplats inte skyddsjordades när uttaget placerades så att det normalt inte användes för strömförsörjning av bruksföremål på arbetsbänken.

Ditt uppdrag var enbart att byta apparater. Okej. Men man bör undersöka möjligheten till att även nu skyddsjorda lamputtaget. Om detta inte är rimligt skulle jag välja att sätta ett ojordat uttag vid matplatsen för att mer efterlikna kraven i då gällande bestämmelser. Men här skulle jag verkligen rekommendera installation av jordfelsbrytare som ett tilläggsskydd mot elchock.

Mats Jonsson Eltrygg Miljö
Följande användare sa tack: Electrum, Viktor

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2023 20:35 #3 av Viktor
Svar från Viktor i ämnet Isolerad miljö
Okej, tack. 1988:1 alltså...

Har trott att det här och isolerad miljö var samma sak.

Rimligt och rimligt... Då blir det DCL i så fall.
Kan tycka att det bättre alternativet i det här fallet är att sätta ojordade uttag vid matplatsen, hela lägenheten i övrigt har ju ojordade vanliga lamputtag.

Är ett sneakjobb rakt igenom ändå. Hade inte kostat mycket mer att tråda om ändå. Lägenheten är tom och jag har ändå skruvat loss alla apparater...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg