Ex-klassning bensinmack exempel

13 mar 2020 08:34 #1 av Manuel R
Tänkte kolla med er, då mina kunskaper inte är de bästa hahaha

Ska montera en nödstopp knapp, vad säger föreskrifterna om klass... ska det vara ex-klassad nödstopp knapp?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2020 21:00 #2 av elmont
Det beror på vart du sätter knappen, men det är en mycket begränsat område där det ska vara EX. Det är i princip inne i pumpen och kan vara i vissa delar av pumphuvudet. Nu talar jag om en vanlig pump som finns på tex bensinmackar.
Nödstoppen ska även vara så utförd att man måste återställa en kontaktor som oftast sitter vid den central som pumpen matas från.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2020 21:14 #3 av Manuel R
Tack , då funkar det med placering och nödstoppen.. ca 1 meter ifrån pumpen, det en liknande som de har på bensin stationer. Och går via en kontaktor vid matande central, även om de som projekterade hade glömt styrströmrnen till kontaktor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2020 15:04 - 21 mar 2020 15:05 #4 av Claes Börjesson
Om det är diesel tror jag inte att det behöver vara Ex-klassning. Diesel ger inte ifrån sig brännbara gaser.
Bensin är en helt annan sak.
se rib.msb.se/filer/pdf/27549.pdf
Man får kontrollera vad klassningsplanen som kunden har gjort. Klassningsplanen anger inom vilka områden som ALL utrustning skall vara Ex-klassad. I vissa fall sätter man upp en vägg, eller flyttar skåpen några meter så att utrustningen hamnar i en säker icke Ex.klassat område
Följande användare sa tack: Manuel R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2020 18:10 #5 av elmont
Som jag skrev är det NORMALT endast i det utrymme som själva pumparna sitter och ibland det utrymme som förbinder pumphuvudet och det utrymme där pumpar och magnetventiler sitter.
Man brukar inte skilja på klassning beroende på vilket bränsle som man har i pumpen.
Så har det i alla fall varit på det hundratal pumpar som jag varit med och bytt eller nymonterat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2020 18:41 - 21 mar 2020 18:42 #6 av Claes Börjesson
Här är en bild från en av mina läroböcker i Ex.
I bensinmackar där man tankar bensin reckomenderas följande, se bild:


Detta gäller för tunga gaser, för mackar med biogas/vätgas gällar andra bilder.

Till syvende os sist så är det klassningsplanen som gäller.

Men generellt är det ett visst område där allt skall var Ex-klassat, i vilken nivå Zon = 0,1,2 bestäms när man gör klassningsplanen. Zon 0 är där man alltid har explosionsfara, Zon 1 tidvis ....

Vad man kan få se upp med är huruvida signalen man skall bryta är en egensäker signal, i så fall måste man antinget ALLTID ha en zenerbarriär eller ha en godkänd egensäker brytare.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2020 19:51 #7 av Manuel R
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.213 sekunder

Senaste foruminlägg