Vilket egenkontrollprogram gäller ifall det är en entreprenörskedja?

03 mar 2020 17:37 #1 av Electrum
Det undrar jag över ...

Jag är ju ensam egenföretagare, sk f-skattare, och gör därmed både titt och tätt jobb åt andra företag som har ett eget egenkontrollprogram.
Ibland kan ju även den firman vara underentreprenör under den stora elentreprenaden.

Så jag funderar lite, inom vems egenkontrollprogram verkar jag egentligen, mitt eget, eller någon av de som anlitat mig (ifall de också ha EKP)?

Har Elsäkerhetsverket yttrat sig i frågan?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2020 23:04 #2 av Mikael Malmgren
Svarar detta på din fråga??


Egenkontrollprogram för underentreprenörer

Fråge-id: 113344

Vad gäller för underentreprenörer? Ska de ha ett eget egenkontrollprogram eller ska de följa huvudentreprenörens program. Måste de ha en elinstallatör för regelefterlevnad?

Svar
Om elinstallationsarbetet utförs av ett företag som är underleverantör till ett annat företag ska underleverantören ha ett eget egenkontrollprogram och ha minst en elinstallatör för regelefterlevnad.
En huvudentreprenör som inte utför elinstallationsarbete behöver inte ha ett egenkontrollprogram.
När det gäller ansvar så omfattas ju underentreprenören av det särskilda ansvar som gäller för elinstallationsföretag, men de allmänna regler som gäller till följd av avtal, brottsbalken, skadeståndsregler med mera gäller båda aktörerna.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2020 23:22 #3 av Mikael Malmgren
Här har du en till!

Inhyrda elinstallatörer

Fråge-id: 113336

Ett bemanningsföretag som hyr ut elinstallatörer räknas det som ett elinstallationsföretag och ska registrera sig hos Elsäkerhetsverket?

Eller är det företaget som hyr in elinstallatören som ska vara registrerat? Ska den inhyrda elinstallatören omfattas av denna firmas egenkontrollprogram?

Svar
Så länge bemanningsföretaget inte faktiskt utför elinstallationsarbete omfattas detta inte av reglerna för elinstallationsföretag.
Det företag som hyr in personal för att utföra elinstallationsarbete är det företag vars egenkontrollprogram ska säkerställa att de som hyrs in har den kompetens som krävs för det arbete som ska utföras.
Om man till exempel hyr in personal från ett annat elinstallationsföretag kommer alltså de personerna att ingå i två olika egenkontrollprogram. Det är egenkontrollprogrammet (rutiner, instruktioner med mera) i det företag man utför arbetet i som ska följas, oavsett i vilket företag man har sin formella anställning.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2020 23:36 - 03 mar 2020 23:36 #4 av Electrum
Den första där hade jag hittat, den andra hade jag missat.
Men båda missar min frågeställning lite.
Det första av dina länkade svar från ELSV verkar svara på vad som gäller när en entreprenör, vilken slags som helst, som inte har eget EKP anlitar en underentreprenör reggat hos ELSV och med EKP.
Dvs som när vilken byggfirma som helst anlitar en elfirma som UE.


Den andra var lite mer slingrig, men avhandlar ju bemanningsföretag och den som svarar verkar förutsätta att det där saknas EKP i företaget som lånar ut personal.
Men hursomhelst missar det också min fråga.

Jag menar mer att vad händer ifall ett elinstallationsföretag som fått en elentreprenad på ett nybygge, men dom väljer att anlita mig i sin tur för t.ex. dragning och uppsättning av belysningsgrupperna, kanske för att de saknar kompetens om Dali och kanske dessutom har kort om folk.
Då går ju jag in och jobbar med min firma som har EKP och är reggat för arbete på annans anläggning.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2020 23:42 - 03 mar 2020 23:45 #5 av Electrum

Mikael Malmgren skrev: Här har du en till!

Inhyrda elinstallatörer

Fråge-id: 113336

...Det är egenkontrollprogrammet (rutiner, instruktioner med mera) i det företag man utför arbetet i som ska följas, oavsett i vilket företag man har sin formella anställning.


Fast iofs ...
Om jag skippar all text som avhandlar just bemaningsföretag, men fokuserar på detta stycke, så går det ju att utläsa att typ det företaget som betalar ut lönen, det är dess EKP som man arbetar under.

Fast om nu det företaget som betalar ens lön ej är reggat hos ELSV och saknar EKP, då blir det företaget som hyr in personalen ifråga som står för EKP.

Det tycker jag att man tolka just det stycket som ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2020 23:46 #6 av Mikael Malmgren
OBS! (Disclamer) Jag är ute på lite hal is och kanske killgissar lite baserat på vag jag läst!!

"Om man till exempel hyr in personal från ett annat elinstallationsföretag kommer alltså de personerna att ingå i två olika egenkontrollprogram. Det är egenkontrollprogrammet (rutiner, instruktioner med mera) i det företag man utför arbetet i som ska följas, oavsett i vilket företag man har sin formella anställning."

Dvs det borde bero på hur ert avtal ser ut har företaget hyrt in dig som "armar och ben" så är det deras EKP, du ska då finnas upptagen i deras EKP men hyr de in dig som elinstallatörsföretag så är det ditt EKP.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg