Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Hej! Vet att det redan finns trådar om detta men skulle vilja lyfta frågan åter en gång,
Jobbar åt ett stort hyresbolag som har börjat ge hyresgästerna möjlighet till egen tvättmaskin i lägenheterna. I samband med att jag drar fram ström till dessa så byter jag central så JFB alltid finns. I badrummen är det alltid ett duschdraperi, aldrig fasta väggar. Blandaren har ett fast monterat munstycke samt ett löst. Jag har förstått att det är 120 cm ifrån det fasta duschmunstycket som gäller, men grejen är att det ofta är precis det avståndet som jag har att göra med, alltså oftast är det bara 120 cm plus/minus några cm till väggen bakom TM. Uttaget eller anslutningsdosan hamnar alltså på godkänt avstånd, men själva maskinen hamnar ju precis bredvid draperiet. Känns sådär bra som ni förstår.. Så vad gäller egentligen? Ska maskinen stå på en sockel? Är det maskintillverkarens info som gäller? Eller är det helt okej som det är? Tacksam för svar!
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 12 nov 2018 14:39 - 12 nov 2018 15:00#2av Robban
OMRÅDE 1
Här får kopplingsdosor och tillbehör* för matning
av elapparater i områdena 0 och 1 placeras. När
det gäller uttag så ska endast sådana för SELV och
PELV monteras under förutsättning att spänningen
inte överstiger 25 V AC eller 60 V DC.
Elapparater som ska monteras i område 1 ska
vara fast monterade och fast anslutna. De ska
också vara avsedda att placeras i område 1 enligt
tillverkarnas anvisningar. Materiel som avses i
standarden är:
•bubbelbadkar
•duschpumpar
• materiel som är skyddad av SELV eller PELV vars
märkspänning inte överstiger 25 V AC eller
60 V DC
•ventilationsutrustning
•handdukstorkar
•vattenvärmare
•ljusarmaturer. Det går dock inte att utesluta att annan materiel
kan komma ifråga för installation i område 1, men
det bör då framgå av tillverkarens anvisning att
materielen är lämplig för detta.
Det kokar alltså ner till tillverkarens anvisning verkar det som enligt SEK.
Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.
Det är avsnitt 701 i elinstallationsreglerna som gäller. Där framkommer att TM högst troligt hamnar i område 1, som vid en dusch utan kar börjar 10 cm från golvet. TM måste alltså upp från golvet. Den måste också hålla minst IPX4 vilken man på lämpligt sätt bör informera kunden om. Det är för övrigt tveksamt med en TM i område 1, det är ingenting som rekommenderas, vilket kunden också borde få information om. Anslutningen måste göras fast i anslutningsdosa. Den får placeras inom område 1, men du gör rätt i att placera den så långt bort som möjligt.
Just texten "Elapparater som ska monteras i område 1 ska vara fast monterade och fast anslutna." är intressant.
Det är ett tydligt krav att förutom fast anslutning skall även apparaten vara fast monterad.
När jag läser det så tolkar jag det som om att TM skall förankras i byggnadsdel.
Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.
Står det inte i tillverkares anvisning att den är lämplig att placeras i Område 1 så får den inte stå där. Som någon skrev listas den inte i Svensk Standard. Att den uppfyller IP-klassningen är bara ett av kraven.
Det här med fast monterad var något som jag inte tänkt på men det löser en driftig entreprenör enkelt om frågan dyker upp!
Har en gammal kollega som hade sin TM intill duschen med duschdraperi, ingen fara eller så men när det var dags att byta ut TM så upptäckte han att den hade börjat mögla. Vet ej om det berodde på avståndet från duschen eller ej
Robban skrev: Just texten "Elapparater som ska monteras i område 1 ska vara fast monterade och fast anslutna." är intressant.
Det är ett tydligt krav att förutom fast anslutning skall även apparaten vara fast monterad.
När jag läser det så tolkar jag det som om att TM skall förankras i byggnadsdel.
Hej,
Rätt eller fel, det vet jag inte? Men väljer att inte ha maskinen fast monterad efter ha fått detta svar från Svensk Elstandard på just den frågan.
"Ja, maskinen får installeras i område 1, sockeln ska vara minst 10cm för att tvättmaskinen ska hamna i område 1 men det finns inget som fordrar att den måste var fast. Däremot måste tvättmaskin vara fastinkopplad vid placering i område 1 vilket gör att man också måste klippa eventuell stickpropp samt kontrollera med tillverkaren att tvättmaskinen är godkänd för denna placering."
Det stämmer ju bra med avsnitt 701 i reglerna Läser man 701.55 så är det uppenbart att de menar att område 1 endast ska innehålla elapparater som har ett syfte i detta område. En tvättmaskin fyller ingen funktion i området, den har ingenting där att göra. Att det inte finns någon annan plats för den är inget skäl heller. Observera att område 1 även råder direkt under duschen, inte enbart på sidan om den. Det är nog illa med TM i område 2.
Jag har kollat typskyltar på tre tvättmaskiner (Siemens från 1999, Cylinda från 2004, Kenny från 2010). På samtliga står det IP X4.
Kollade också bruksanvisningen för Kenny-maskinen, det står ingenting alls om område 1 där, bara att man avråder starkt från att installera maskinen på ett ställe där den kan utsättas för vattenstänk. Och så står det (i en svenskspråkig bruksanvisning!) att elinstallationen ska följa NF C 15-100, alltså en fransk standard.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.