Ny huvudledning

15 maj 2017 05:17 #1 av Bo Ek
Ny huvudledning skapades av Bo Ek
Hej,

Jag har en 10mm2 huvudledning (med PEN) till min central i huset, avsäkrad 16A. Tänkte dra en ny PEX 5x6mm2 till garaget som kopplas in före centralen i huset...går alltså på samma huvudsäkringar som husets. Spänningsfall och utlösningsvillkor är uppfyllda. Vad säger föreskrifterna om detta? blir på sätt och vis en minskning av arean.

Bosse

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2017 06:32 #2 av Richard
Svar från Richard i ämnet Ny huvudledning
Det skall inte vara några problem. Bara anslutningen görs korrekt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2017 16:03 #3 av Claes Börjesson
Svar från Claes Börjesson i ämnet Ny huvudledning
Föreslår att du N1XV 5x10, då blir det aldrig några problem om någon i framtiden vill ladda en elbil med t.ex. 32A.

Heller inga problem med olika areor på samma "huvudledning", någon vill kanske i framtiden sätta en 50 A service säkring i gatan.

Prisskillnaden för kablarna är liten i förhållande till framtida jobb.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2017 20:22 - 15 maj 2017 20:25 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ny huvudledning
Det är inga problem (om du kollat spänningsfall och utlösningsvillkor).

Du har PEN i matande central, troligen på en PE-skena eller PEN-skena.
På denna skena lägger du både PE och N från din 5g6.
Det går ju även att sätta JFB på denna sida, då kopplar du JFB på vanligt vis mellan PEN och N, och PE från PE-skenan.

edit:
Är det gänga3 säkringar i mätasskåp/servis så skulle man kunna fundera på att det kanske är lite mer lämpligt att fortsätta med 10mm2.
Alternativt ha säkring på den matande sidan av kabeln.
Men inte helt nödvändigt. Det åligger den som säkrar upp att kontrollera att det kan ske.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2017 10:58 #5 av Bo Ek
Svar från Bo Ek i ämnet Ny huvudledning
Hej,


Belastningen kommer inte vara något problem i framtiden, även om huvudsäkringarna skulle behövas säkras upp ett snäpp eller två (elbil kommer inte att vara aktuellt).

Ville bara försäkra mig så det inte fanns någon regel som jag missat, som sa - aja baja...så får du inte göra!
Tackar så mycket för informationen :tummeupp:

Bosse

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2017 11:55 - 16 maj 2017 11:56 #6 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Ny huvudledning
Du skriver att du ska koppla in den nya huvudledningen på 5g6 före centralen? Då känns det inte OK att i en fördelningsdosa gå vidare med TN-S åt ett håll och TN-C åt ett annat håll.

Går du vidare från centralen blir det mer rätt. Dock så brukar man ju alltid gå med samma area om man går vidare "osäkrat" så att säga. Men är det ett 25A mätarskåp som inte går att säkra högra torde ju det vara OK även med 6 mm²

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Bo Ek

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2017 13:47 - 17 maj 2017 13:48 #7 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Ny huvudledning
Jag hade satt den nya centralen efter huvudcentralen. Säkra av den nya kablen med en 3-polig 16A sen gå ut till ny central i garaget

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg