Hej!
Jag har en fundering, vi har en gemensam brygga med en pump som skall hålla isfritt runt den på vintern. Vi har ingen egen strömförsörjning till pumpen dock. Så frågan är, får man enligt lag koppla den på en stuga i närheten och betala strömmen till stugägaren eller måste man ha egen ström? Har för mig att man inte får sälja vidare ström?
En kabel mellan två fastigheter är koncessionspliktig, vilket innebär att det bara är koncessionsinnehavaren (den som är nätägare) för området som får sätta upp en sådan.
Undantag för icke bostadshus på samma fastighet eller inom jordbruket.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
Men detta är väldigt vanligt på landet där det inte finns kommunalt vatten att några småhusägare delar på ett pumphus tex. Detta blir ju ungefär samma sak som ditt exempel.
Tror inte elnätsägaren bryr sig om några husägare delar på strömmen till din brygga.
Värre blir det om du ansluter 63A till ditt mätarskåp och säljer vidare till grannarna så dom kan säga upp sina abonnemang
Grejen är att vi är en förening som har bryggan, hade det varit en privat brygga så hade man säkert kunnat koppla och betala grannen utan att någon skulle bry sig. Men vi vill vara 100% lagliga och ha ryggen fri i tillfälle någon får för sig att leta saker att ifrågasätta.
Så är svaret att det inte är ok att dra en sladd från ett fritidshus över till våran tomt och brygga och köra pumpen, och betala honom för strömmen om man skall vara helt laglig?
Jag ringde även jämnkraft två gånger och personerna som svarade sa tvärt emot varandra. ena påstod att man fick göra så och den andra sa att det inte var lagligt.... så vet inte vad jag ska tro där...
finns det någon text någonstans som bekräftar detta som jag kan ta men till styrelsen som någon vill länka till, vore helt perfekt isf.
Man behöver alltså inte ansöka om dispens eller tillstånd för att ledningen ska vara undantagen från koncessionsplikt. Däremot om man vill veta om en ledning eller ett ledningsnät är undantaget från koncessionsplikten kan man ansöka hos Energimarknadsinspektionen (Ei) och få veta helt säkert vad som gäller. Man får då ett bindande tolkningsbesked.
Känns som att det är OK att dra ledningen och anse att det är rätt, och att man sen får göra rättelse om det blir ifrågasatt.
1 § En elektrisk starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession).
Elnätsbolaget har meddelats områdeskoncession och har därmed monopol på att bygga alla ledningar inom sitt koncessionsområde.
Regeringen äger rätt att föreskriva undantag från huvudregeln om koncession. Viktigt är att man inte kan söka dispens utan det endast är regeringen som kan föreskriva undantag. Dessa undantag finns i förordningen om undantag från koncession (2007:215). När man läser denna förordning är det väsentlig att förstå två begrepp.
Det första är att regeringen föreskriver undantag för interna nät, det vill säga nät som består av en eller flera ledningar som används för överföring av el för eget bruk. Inte för annans räkning. Dessa undantag finns i förordningens §§ 5 – 22b.
Det andra är att det även finns undantag då man får överföra el för annans räkning. Dessa finns i förordningens §§ 23 – 31.
Man måste alltså först kontrollera om man får bygga ledningen och därefter kontrollera om man får överföra el för annans räkning.
Ryms inte den tänkta ledningen inom dessa undantag får den inte byggas. Den anläggning som ledningen är tänkt att mata ska då anslutas till det koncessionspliktiga elnätet.
Förordningen om undantag nämner inte fastighet som gräns för bygganden av en ledning annat än för jordbruksfastighet. Om jag kommer överens med markägaren så kan jag bygga mitt nät på annans mark. Detta med fastighet är bara något som nätbolagen hittar på för att underlätta sin egen verksamhet.
Jag tycker att det finns möjlighet för Oskars förening att få bygga ledningen och köpa elen av någon stugägare i närheten.
Stöd för detta finns i nämnda förordnings § 17 och § 29.