- Tack mottaget: 7
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Torbjörn Christensen skrev: Jag har läst 436 40 00 utan att hitta svar på min fråga.61 577 har jag inte läst. Hittar jag svaret där?
Min ledstjärna är att det ska testas såpass bra så jag skulle känna mig säker och gladeligen ha det så hemma, så mina barn skulle få leka där osv.Electrum skrev: Ja det enda riktigt tydligt skrivna, och det som ej går att runda är det i starkströmsförordningen eller elinstallatörsförordningen skrivna "anläggningen ska testas i betryggande omfattning innan den tas i bruk".
Och det är ju så flummigt och generellt att det kan ju betyda allt mellan "inget alls" till att hyra in semko och Tüf och prova hela skiten, typ.
Så det faller ju på den behörige att avgöra vilken nivå som gäller för att det ska vara "i betryggande omfattning".
Vad menar du med föreslås ?Jag vet inte riktigt vad som är utgångsläget här egentligen... Det formuleras vad som MÅSTE kontrolleras... Det är ju inte detsamma som vad som föreslås i SS 436 40 00.
61.3.6.1 Allmänt
2) kontroll av att antingen skyddens karakteristik är riktigt vald eller att skyddsfunktionen är
den avsedda. Denna kontroll ska göras
– genom inspektion av ströminställning för effektbrytare och märkström för säkringar
– genom inspektion av jordfelsbrytare.
ANM 3 – Jordfelsbrytarens effektivitet som skyddsapparat vid automatisk frånkoppling av matningen kan
kontrolleras med mätutrustning som valts enligt SS-EN 61557-6 (se avsnitt 61.3.1). Denna kontroll
kan verifiera att relevanta fordringar i kapitel 41 är uppfyllda.
Det rekommenderas att frånkopplingstiderna som fordras enligt kapitel 41 kontrolleras. I
följande fall ska dock frånkopplingstiden kontrolleras:
– vid användning av begagnade jordfelsbrytare
– vid utökningar eller ändringar i befintliga installationer där även befintliga jordfelsbrytare
skyddar sådana utökningar eller ändringar
Ja mäter du allt detta (även mellan olika ledare L1-L2 , N-PE osv) så har du i princip mätt allt som går att mäta, förutom slingimpedans.Per Åke Väppling skrev: Enligt ATL skall isolationsmätning utföras, l1-l2, l1-l3, l1-n,l1-j,l2-l3, l2-n, l2-j,l3-n, l3-j och n-j.Min ATL är iofs från 1997 så det kan ju ha ändrats. Jag har för mej att jag läst någonstans att det räcker med att mäta mellan jord och ihopkopplade faser+ nolla. Dock får man ju inte fram eventuella isolationsfel mellan fas- fas och fas-nolla så jag brukar även mäta det. Kontinutet i jord hela vägen och jordfelsbrytarnas tid och ström.
Per Åke Väppling skrev: Enligt ATL skall isolationsmätning utföras, l1-l2, l1-l3, l1-n,l1-j,l2-l3, l2-n, l2-j,l3-n, l3-j och n-j.Min ATL är iofs från 1997 så det kan ju ha ändrats. Jag har för mej att jag läst någonstans att det räcker med att mäta mellan jord och ihopkopplade faser+ nolla. Dock får man ju inte fram eventuella isolationsfel mellan fas- fas och fas-nolla så jag brukar även mäta det. Kontinutet i jord hela vägen och jordfelsbrytarnas tid och ström.