Den här bestämmelsen som ni nu diskuterar kommer ur en förordning som jag anser vara helt misslyckad då den är allt för detaljrik för att fungera som lagstiftning. Man ska inte behöva diskutera ledningens riktning, till eller från, och liknande detaljer.
Men det kunde ha blivit helt annorlunda om den första juristen fått fullfölja sitt arbete. Tyvärr blev hon sjuk och avled allt för ung. Det var främsta skälet till att det tog närmare 9 år att få färdig denna förordning. Den här juristen var ovanlig så till vida att hon hade lätt för att förstå tekniska sammanhang. Jag hade flera ganska långa och djupa diskussioner med henne om hur man kunde utforma undantag från kravet på koncession. Mycket givande för mig men som jag uppfattade det, även för henne. Om jag minns rätt så hette hon Katarina.
Hon började med att sätta upp tre kriterier för ledningar som skulle kunna få vara undantagna från koncessionsplikt. Man får här inte glömma skälet till att vi har koncessionsplikt nämligen att alla ska kunna få tillgång till el på skäliga villkor. Lagstiftaren ställer ganska omfattande krav på den som får koncession så att vi, närmast var vi än bor i landet ska få tillgång till el med en hyfsad kvalité.
Om jag skulle få min el från grannen och det blir fel på ledningen så kanske grannen inte har förmåga att reparera ledningen; ”nä jag har inte råd att reparera ledningen i år men jag lägger in det i nästa års budget så över vintern får du klara dig utan el”. Jag tror att de allra flesta inser att koncession i grunden är något väldigt viktigt för vår välfärd.
De tre kriterierna för undantag var följande.
Det första är att ledningarna ska vara för eget bruk, internt nät. Principen är att varje användare ska vara anslutna till ett nät som omfattas av skyldighet att överföra el av god kvalitét. Jag ska inte vara beroende av hur grannens ekonomi ser ut just i dag. Om grannen inte betalar sin nätavgift så ska en eventuell avstängning inte drabba mig. Av praktiska skäl finns dock några undantag från denna princip.
Det andra kriteriet är att det interna nätet inte får ha en allt för stor utbredning. Det vill säga; det ska vara nätkoncessionären som bygger det allmänna nätet på ett ekonomiskt och tekniskt effektivt sätt och ska då inte hindras av andras nät. Det ska finnas tillräckligt många anslutningspunkter så att man får en rimlig ekonomisk grund för att driva nätet. Här kan man se industriundantaget som ett exempel. Volvo på Hisingen får bygga ett internt nät och överföra el även om byggnaden ligger på andra sidan gatan. Men endast en gata, eller trafikled, inte två. Just för att begränsa utbredningen. Volvo får således inte överföra el från Hisingen till motorfabriken i Skövde vilket annars kunde varit möjligt.
Det tredje kriteriet ska vara att det bör vara relativt enkelt att avgränsa det interna nätet. Till exempel i en byggnad eller inom en jordbruksfastighet.
Det är dessa kriterier som den första juristen satte upp och hade hon fått fortsätta så tror jag att det hade blivit en bra förordning.
Det ni talar om i denna tråd är bara en av de fadäser som finns. En annan kanske viktigare är att det inte finns något hotellundantag. Om jag köper mig en fastighet intill Mälaren och vill uppföra ett hotell med en huvudbyggnad och två flygelbyggnader, likt en herrgård, så måste jag ha tre abonnemang även om alla byggnaderna är inom samma fastighet. Men det finns många fler otydligheter och därför svarade jag redan i en remiss att arbetet borde göras om men efter 9 år ville regeringen ge ut en förnyad lagstiftning. Men vi har ju sett flera ändringar sedan förordningen gavs ut. Det ni diskuterar här var en sådan sak som jag framförde under arbetes gång 2005. När förordningen sedan blev verklighet så blev detta i vissa fall ett problem. Då föreslog Energimarknadsinspektionen, EI, i sitt betänkande EI R2011:02 att bestämmelsen skulle ändras.
Man föreslog följande formulering: ”Ett internt nät, på vilket el överförs till eller från anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus på samma fastighet eller fastighet med identiskt ägarförhållande, får byggas och användas utan nätkoncession.”
Jag ombads då av regeringen att inkomma med synpunkter på detta och angav då att jag inte trodde att detta skulle lösa frågan om markmätarskåp och skrev nu för tredje gången att hela förordningen borde göras om. Regeringen har inte ändrat förordningen enligt EIs förslag.
Det finns ganska omfattande material i förarbetena till förordningen. Jag har sparat de flesta av dessa dokument men de viktigaste står nog i förordningsmotiven FM 2007:1. Ca 60 sidor spännande lördagsläsning.
Länk till förordningsmotiven:
rkrattsdb.gov.se/FORdoc/07/070001.PDF
Som jag upplever det i dag så är det främst E.ON som, likt ett trotsigt barn, söker fel i förordningen i stället för att på ett mer pragmatiskt sätt lösa sitt uppdrag.
Det är naturligtvis inga problem att sätta markmätarskåp eller fasadmätarskåp på ett garage om man utgår från de tre kriterierna.
Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB