Hittar inte...

05 jan 2015 20:29 - 05 jan 2015 20:30 #1 av Marcus
Hittar inte... skapades av Marcus
Hej!

Sitter här och letar i SS 436 40 00 utg.2 efter om man får placera en jordfelsbrytare på annat ställe än i matande punkt på en gruppledning!? Gruppledningen har korslutning och överlastskydd i matningspunkten men jordfelsskydd placerat senare på gruppledningen.(matar ett uttag utomhus) Ok?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 21:21 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Hittar inte...
Jag har utgåva 1, så kapitelnumreringen kan skilja.

Men
412.5.3
Där skydd genom automatisk frånkoppling av matningen är anordnat skall följande uttag, med högst märkström 16A, skyddas av JFB 30mA
och så en uppräkning av uttag.

Så det finns alltså inget krav på placering i matande ände, utan bara att vissa slags uttag ska vara skyddade. Och det kan ju uppnås med även med JFB precis innan uttaget.
Det finns ju även uttag med inbyggt JFB.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Marcus

05 jan 2015 21:29 #3 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Hittar inte...
Jag hittade inget annat än det du nämner. Jag tror att jag har blandat ihop det med hur korslutning och överlastskydd ska vara anordnat :blink: Har ju använt en del Norwesco uttag med JF genom åren vi behov.

05 jan 2015 22:34 #4 av Jonas Dicksson
Svar från Jonas Dicksson i ämnet Hittar inte...
Om du har ett uttag utomhus behöver du inte skydda ledningen om kortslutning och överströmsskydd är ok. Bara uttaget behöver skyddas av JFB. I t ex badrum ska man skydda ledningarna också, så där måste man sätta JFB så att man uppfyller det kravet.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Michell Andersson, Ivar Ryding, Marcus

06 jan 2015 08:45 #5 av Marcus

Jonas Dicksson skrev: Om du har ett uttag utomhus behöver du inte skydda ledningen om kortslutning och överströmsskydd är ok. Bara uttaget behöver skyddas av JFB. I t ex badrum ska man skydda ledningarna också, så där måste man sätta JFB så att man uppfyller det kravet.

Tackar! Det var denna text jag letade efter...

701.415.1 Tilläggsskydd: Jordfelsbrytare
Fordringarna ändras enligt följande:
I badrum och duschrum ska jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA skydda alla gruppledningar. Jordfelsbrytare behöver dock inte skydda kretsar som skyddas genom:
– skyddsseparation om kretsen endast matar en elapparat
– användning av SELV eller PELV.

06 jan 2015 08:48 #6 av Marcus
Något som slog är att ofta har jag sett på hotellrum att uttaget på toaletten är av den typ med JF inbyggt. Kan det vara så att man använder ett 10mA för att inte behöva återställa vid centralen?

06 jan 2015 10:12 - 06 jan 2015 10:18 #7 av Michell Andersson
Svar från Michell Andersson i ämnet Hittar inte...
Det kan även bero på att anläggningarna är byggda före 2009 då utgåva 1 av elinstallationsreglerna gällde.

Nu har jag inte tillgång till utgåva 1, men jag har för mig att i badrum krävdes frånkopplingstider på 0,2 sekunder (tror det hette Tabell 41C) eller max förväntad beröringsspänning på 25V istället för de 50V som gällde utanför del 7. Att tänka på då är att om du fick ett fel i en grupp utanför badrummet som tilläts ha 5 sekunders frånkopplingstid så kunde denna ge spänningssättning i andra grupper i anläggningen på nivåer som kanske va högre än 50V, eller i badrum 25V, som varade längre än den tid som gällde för frånkoppling för den aktuella gruppen. Detta skulle i princip alltid kontrolleras. Frågan är dock om det gjordes... :huh: Med utgåva 1 så krävdes ej heller skydd för gruppledningarna, annat än säkringens frånkopplingstid på 0,2 sekunder, eftersom frånkopplingstiden va kortare på säkringarna och att beröringsspänningen skulle kontrolleras. Det krävdes jordfelsbrytare för nätanslutna uttag inne i badrummet (i område 3, vilket är borttaget i utgåva 2), men som sagt inte för hela gruppledningarna. Då kunde det vara en lösning att sätta vägguttag med inbyggda jordfelsbrytare.

Idag, med utgåva 2 av elinstallationsreglerna, så har man istället ställt strängare krav på frånkopplingstider, i o m kravet på användandet av jordfelsbrytare för alla ledningar som ligger i badrummet, eller inne i vägg mot badrum med ett mindre djup än 5 centimeter till ytskiktet. Behovet att kontrollera beröringsspänningarna från fel i andra grupper har således ersatts av en kortare frånkopplingstid och, vid behov, en kompletterande skyddsutjämning. I badrum ska lokal kompletterande skyddsutjämning alltid utföras dock.

...så det kan bero på selektivitet om det är en jordfelsbrytare på 10mA, eller så kan det bero på att anläggningen är byggd för 2009 (tror utgåva 2 började tillämpas 1 april) och att fordringarna såg annorlunda ut om det är en jordfelsbrytare med 30mA..

06 jan 2015 17:39 #8 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Hittar inte...

Marcus skrev: Något som slog är att ofta har jag sett på hotellrum att uttaget på toaletten är av den typ med JF inbyggt. Kan det vara så att man använder ett 10mA för att inte behöva återställa vid centralen?

Något man ofta har nytta av när man funderar som du gjort här är den sk "Occams rakkniv" dvs en enklare, rakare förklaring visar sig ofta riktig. Nåväl, om du kollar nästa gång på hotell av äldre årgång visar det sig säkert ganska ofta att rummen är utförda ojordade och ibland ser man övertäckta dosor för gamla uttag med trafo i badrummen. När möjligheten för uttag kom på 90-talet sattes ofta in en tex armatur med uttag och påbyggd JFB vid upprustningar osv i våtutrymmena.

Detta lite i kontrast till tex Michell som ofta går mot Occam och slingrar in sig kring (onödigt?) invecklade resonemang, inte negativt menat för det är också intressant många gånger men kan leda en fel ibland.

06 jan 2015 21:09 #9 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Hittar inte...
Aha.
Är det krav i utgåva 2 av ss4364000 att även ledningssystemet i/till badrum är skyddat av JFB ...?

Badrum då. inte toalett med porslinsstol + handfat?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

06 jan 2015 21:18 #10 av Marcus

Electrum skrev: Aha.
Är det krav i utgåva 2 av ss4364000 att även ledningssystemet i/till badrum är skyddat av JFB ...?

Badrum då. inte toalett med porslinsstol + handfat?

Då ska det tydligt framgå att gäster INTE får bada i porslinsstol eller handfat :silly:
Följande användare sa tack: Electrum

06 jan 2015 21:37 #11 av Michell Andersson
Svar från Michell Andersson i ämnet Hittar inte...
Ja, 701.415.1. Gäller enbart utrymme enligt 701 (Utrymme avsedda för bad eller dusch).

Sidan laddades på: 0.062 sekunder

Senaste foruminlägg