JFB på Traktordriven reservkraftsgenerator?

04 jan 2015 21:21 #21 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev:

Bo Siltberg skrev: Vid ett första jordfel där alltså en fas får kontakt med den jord vi står på, då uppstår ju en potential mellan jord och skyddsjord, tillika nätets PEN. Om då linjemästare Karlsson hänger i en stolpe och särar på PEN, då får han denna potential mellan ledarändarna.

Därför krävs jordtag så fort man matar något som är skyddsjordat mot nätets PEN (och även aggregatet), t.ex cirkulationspumpen.

Du förutsätter att PEN-ledaren från nätet fortfarande är ansluten.

Japp, det finns alltid en sådan förbindelse vid normalt installerad reservkraftsomkopplare. PEN får ju aldrig brytas av en strömbrytare.

Man kan ju losskoppla samtliga ledare från nätet, inkl PEN (skrev jag det i denna tråd?), dvs en förändring av den fasta installationen, men det är inte så praktiskt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 06:49 - 05 jan 2015 06:52 #22 av Gnistan

Stefan Ericson skrev: Marcus!
Jag tror inte på att det här i tråden är ett verkligt problem.

Varför skulle det inte va ett verkligt problem? :lol:

Diskutera om ifall problemet är på riktigt eller ej hur mycket ni vill, ni verkar inte riktigt ha förstått poängen med tråden.
Industrin jag jobbar på omsätter ca 400-500 miljoner.
Jo vi har flera traktorer.
Nej pumpen är inte fast installerad med JFB, läs tråden från början igen ...
Jag kanske formulerade mig dåligt (inte för att det har nånting med saken att göra egentligen, men folk här verkar va väääldigt nyfikna), Nej vi får inte "SKADOR" pga uteblivet vatten, vår produkt "överlever" (hmm .. nu vart ni nyfikna va? ;) ) inte flera timmar vilket skulle göra att mycket pengar går förlorat på endast få timmar.

Det vi kommit fram till av vad jag undrade över är att jag får kolla upp utlösningsvillkoret och kortslutningsströmmarna. För nått "krav" på JFB vid traktoraggregat verkar det ju inte finnas.

Tack för alla svar!

05 jan 2015 09:22 #23 av Michell Andersson

Filip skrev: Nej vi får inte "SKADOR" pga uteblivet vatten, vår produkt "överlever" (hmm .. nu vart ni nyfikna va? ;) ) inte flera timmar vilket skulle göra att mycket pengar går förlorat på endast få timmar.

...troligtvis en fiskodling alltså.

06 jan 2015 08:59 #24 av Jonas Dicksson
Hej Filip, intressant detta, lite nyfiken på din anläggning och att få veta lite mer om reservkraft.
Pumparna var inte installerade med JFB skrev du. Antar att den industrin du arbetar på inte behöver någon JFB på installationen vilket är bra för driftsäkerheten. Däremot säkringar och motorskydd antar jag. Nätägaren måste också veta att ni har reservkraft. Reservkraften skulle bara driva en pump på 17kW. Reservkraft Kategori 1? Man kopplar bort nätet med en lastbrytare eller dylikt (reservkraftsomkopplare) och kopplar in reservkraften, är det så det funkar. Reservkraftomkopplaren får ej bryta PE (PEN)-ledare från nätägare. Figur 3A.31D2 i SS 436 40 00 om det är TN-system. Figuren saknar endel men ett jordtag måste du ha. Intagsenheten, minst 32A med 10 Cu-kabel verkar lämpligt. Skylt vid Intagsenhet som anger minsta motorn man får ansluta, ni hade ju fler traktorer. Rekommenderat är väl motor som minst utvecklar 1,5 x traktorns effekt(kW)=Generatorns (kVA) för att få rätt spänning. Skydd för Pumpen är väl säkringar och motorskydd antar jag. Skydd för Generatorn är väl motorskydd, under-och överspänningsskydd om jag läst rätt i Svensk Energis anvisningar. Hoppas att tråden spinner vidare:)
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

06 jan 2015 14:29 #25 av Gnistan

Jonas Dicksson skrev: Hej Filip, intressant detta, lite nyfiken på din anläggning och att få veta lite mer om reservkraft.
Pumparna var inte installerade med JFB skrev du. Antar att den industrin du arbetar på inte behöver någon JFB på installationen vilket är bra för driftsäkerheten. Däremot säkringar och motorskydd antar jag. Nätägaren måste också veta att ni har reservkraft. Reservkraften skulle bara driva en pump på 17kW. Reservkraft Kategori 1? Man kopplar bort nätet med en lastbrytare eller dylikt (reservkraftsomkopplare) och kopplar in reservkraften, är det så det funkar. Reservkraftomkopplaren får ej bryta PE (PEN)-ledare från nätägare. Figur 3A.31D2 i SS 436 40 00 om det är TN-system. Figuren saknar endel men ett jordtag måste du ha. Intagsenheten, minst 32A med 10 Cu-kabel verkar lämpligt. Skylt vid Intagsenhet som anger minsta motorn man får ansluta, ni hade ju fler traktorer. Rekommenderat är väl motor som minst utvecklar 1,5 x traktorns effekt(kW)=Generatorns (kVA) för att få rätt spänning. Skydd för Pumpen är väl säkringar och motorskydd antar jag. Skydd för Generatorn är väl motorskydd, under-och överspänningsskydd om jag läst rätt i Svensk Energis anvisningar. Hoppas att tråden spinner vidare:)

Hej Jonas! Ja matningen till pumpen är avsäkrad och har en inbyggd frekvensare som står för motorskydd.
Vi har våra egna trafostationer där vi köper HSP, så antar att vi själva gills som "nätägare".
I pumphuset sitter en 4-polig reservkraftsomkopplare vid centralen (TN-S) där "reserv" matas från intaget.

På generatorn har vi bara i dagsläget ett över/underspänningsskydd samt 4-polig 32A personskyddsbrytare, vilket är den som slår ifrån direkt.

OBS! vet inte om jag glömt nämna det innan men generatorn har ett 32A 3-fasUTTAG! vilket var det som för min del ringde i varningsklockan om JFB, antar att detta har betydelse?

Utveckla gärna det med jordtag? menar du att generatorn behöver ett eget jordspett kopplat direkt till sin jord eller hur fungerar det? Har aldrig pysslat med jordtag.

Generatorn passar bara på en av våra traktorer och den är köpt just efter att passa denna, så att traktorns effekt mot generatorns kVA behöver vi inte oroa oss för.

Ser gärna också att denna tråd spinner vidare då jag inte kan säga att problemet är löst, men sålänge vi kan hålla oss till det faktiska problemet ;)

06 jan 2015 16:14 #26 av Jan Wahlberg
Frekvensomformare brukare inte gilla vanliga JFB
Vad är det för typ av JFB som sitter där?
Finns JFB anpassade för Frekvensomformare

06 jan 2015 17:17 #27 av Tomas Karlsson

Filip skrev:

Jonas Dicksson skrev: Hej Filip, intressant detta, lite nyfiken på din anläggning och att få veta lite mer om reservkraft.

Hej Jonas! Ja matningen till pumpen är avsäkrad och har en inbyggd frekvensare som står för motorskydd.
Vi har våra egna trafostationer där vi köper HSP, så antar att vi själva gills som "nätägare".
I pumphuset sitter en 4-polig reservkraftsomkopplare vid centralen (TN-S) där "reserv" matas från intaget.

På generatorn har vi bara i dagsläget ett över/underspänningsskydd samt 4-polig 32A personskyddsbrytare, vilket är den som slår ifrån direkt.

OBS! vet inte om jag glömt nämna det innan men generatorn har ett 32A 3-fasUTTAG! vilket var det som för min del ringde i varningsklockan om JFB, antar att detta har betydelse?

Utveckla gärna det med jordtag? menar du att generatorn behöver ett eget jordspett kopplat direkt till sin jord eller hur fungerar det? Har aldrig pysslat med jordtag.

Generatorn passar bara på en av våra traktorer och den är köpt just efter att passa denna, så att traktorns effekt mot generatorns kVA behöver vi inte oroa oss för.

Ser gärna också att denna tråd spinner vidare då jag inte kan säga att problemet är löst, men sålänge vi kan hålla oss till det faktiska problemet ;)

Om det ska gå att svara vettigt på dina funderingar krävs att du redogör lite för den totala bilden och vad som ingår i systemet. Tex vilket aggregat rör det sig om, fabrikat etc, har du tittat på den interna kopplingen i det? Hur är inkopplingen av reservkraftintaget med omkopplare gjord? Har du koll på allt som matas via detta och är allt ok i den delen vad gäller strikt TN-s osv? Vad rör det sig om för omformare, filter på nät-, motorsidan mm. Oberoende detta varför har ni inte ordnat ett enkelt jordtag vid inkopplingspunkten, det rör sig ju om en planerad plats ingen nödinkoppling ad hoc?

Kom gärna in med lite av ovanstående så kan vi säkert komma fram till något bra och rimligt, jag skulle tro av vad du beskriver att det är inkorrekt koppling någonstans ev som Jan skriver omformarna som spökar. Rimligtvis har den begränsade delen inte så stora isolationsfel och som nämnts ska du givetvis isf börja med att undersöka det.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

06 jan 2015 20:14 #28 av Jonas Dicksson
Ett jordtag måste du ha, som Tomas skrev. SS436 40 00. 551.4,3,2.
Uttag upp till 32A utomhus ska ha JFB (PSA) 411.3,3. Är ju att problem om det finns ett uttag och generatorn slutar ge ström om JFB löser.
TN-S är inte alltid optimalt för reservkraft, men man måste kolla närmare på det i så fall.

07 jan 2015 11:37 #29 av Michell Andersson
Och jag skulle påstå att din nätägare vill ha besked om ni kopplar in reservkraft även om ni är en HSP-kund och reservkraften kopplas in på lågspänningssidan.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg