Jordfelsbrytare och skyddsjordade vägguttag.

03 nov 2014 10:40 #1 av Magnus
Har jag missat något här eller?
Har en konsult som påstår att ska man rota en lägenhet måste man enl lagen idag skyddsjorda ojordade delar om man i samband med roten kompleterar med jordfelsbrytare i redan befintlig diazedcentral.
Elen ingår ej i roten, endast våtutrymmen och kök. Enda elen som kommer att beröras är redan befintliga belysnings och anslutningsdosor i bad/duschrum, och därför vill beställaren ha jfb, men då hävdar konsulten att enl måste hela anläggningen skyddsjordas.
Låter vrickat i mina öron, och kan ej läsa mig till nått sådant krav i föreskrifterna.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 nov 2014 11:11 #2 av Olle Andersson
Elsäkerhetsverket har genom ett fråga/svar gjort ganska tydligt hur de ser på "utbyte"
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Kravs-jordfelsbrytare-vid-byte-av-gruppcentral/

Frågan är inte helt spot on för denna frågeställning men den kan ju användas som argumentation.

I ELSÄK-FS 2008:1 står detta angivet:

1 § Dessa föreskrifter gäller för utförande av starkströmsanläggningar.
Som utförande anses även ombyggnad eller utvidgning av en
starkströmsanläggning.

Så om man ska tolka detta så ser jag det som att vid förändring av gruppledning så måste de nya reglerna gälla för gruppledningen.

Du har bytt säkring till gruppledningarna, och enligt Elsäkerhetsverket själva så utgör detta en underhålls åtgärd. Gruppledningarna är orörda vad jag förstår det som och då förstår jag inte varför man skulle bli tvungen att skyddsjorda anläggningen.. Du får gärna fråga vilken föreskrift eller standard han syftar till
Vad jag vet så har det inte funnits något gammalt regelverk som krävt skyddsjordning vid installation av jordfelsbrytare men inget sådant krav om jordfelsbrytare utelämnats om han lutar sig tillbaka på ett gammalt regelverk.

03 nov 2014 17:18 #3 av Örjan Borgström
Sist i föreskrifterna ELSÄK-FS 2008:1 står en bra text som få uppmärksammar:

Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en låg- spänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.

Sedan finns också ett undantag från kravet på jordfelsbrytare men det är ju inte aktuellt här.

Slutsats, besiktningsmannen har fel. Be honom peka på vilka regler han bygger sitt beslut på.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg

Sidan laddades på: 0.035 sekunder