Zoner i badrum med duschkabin?

26 aug 2014 10:34 #1 av Ronnie Lidström
Jag hittar ingenting i SS436 40 00 om hur zonerna är i badrum med duschkabin. Är det Zon 1 direkt utanför eller Zon 2?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2014 14:55 - 26 aug 2014 14:55 #2 av Bo Siltberg
Det är väl egentligen tillverkaren som ska svara på det. Men det är ju ett duschkar så det kan inte va annat än (lägst) område 2 utanför karet, med stöd av bild 4 i figur 701.1.

26 aug 2014 15:44 #3 av Markus Ågren
Funderat på detta själv också.

Ja sidovy, borde man kunna säga att den är enligt figur 4 i 701.1.

Men en duschkabin kan ha "fasta" väggar, hur ska man räkna med dem...
Om jag gjorde en installation i ett sådant badrum, så skulle jag nog räkna med 120 från vattenblandaren (där rören kommer ut ur väggen och ska ansluta kabinen). För det kan ju hända att man kommer ta bort kabinen. För om man tar bort kabinen så kan kanske inte uttaget sitta där det sitter, om man säger att kabinen har fasta väggar och man räknar med att man har en "mellanvägg" enligt figur 4 i 701.2.

Markus Ågren

26 aug 2014 16:30 #4 av Bo Siltberg
Att man kan lyfta bort hela kabinen har jag inte tänkt på! :)

26 aug 2014 16:41 #5 av Markus Ågren

Bo Siltberg skrev: Att man kan lyfta bort hela kabinen har jag inte tänkt på! :)

Jag projekterade lägenheter och där av kom vi i kontakt med personer som ville ha kabiner. Men man kanske planerar för långt?...

För det kan ju hända att t.ex en lägenhet (bostadsrätt eller hyresrätt) renoveras ett badrum och man installerar då en kabin av olika anledningar. Men nästa som bor där vill inte ha en och demonterar den och installerar en blandare på väggen och duschstång m.m. Då har man förändrat förutsättningarna för elen och detta måste då anläggningsägaren ha koll på och därmed t.ex demontera ett uttag och blinda det helt.

Vet ett bygg där man ska skriva in liknande information i lägenhetspärmen för att uppmärksamma kunderna om regler när de bygger om. (reglerna som gäller idag).

Markus Ågren

26 aug 2014 18:59 #6 av Mats Persson
Jag hade också räknat med 120cm..

I blåboken hade man regler för duschkabin om den fannas i annat rum än i badrum... Antar att de tänkte att elen i badrum skulle vara konstruerad så att man kan ta bort kabinen..?
Men har man ex vis kabinen i en byggbod så behöver man inte tänka sig det som ett badrum..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

26 aug 2014 19:45 #7 av Lars Blomkvist
Hm, flera kabiner jag sett har suttit i torra utrymmen typ omklädningsrum och tror knappast det är zonindelning där :)

Det går väl inte att anpassa allt efter vad nästa ägare kan tänkas göra? det kan ju lika gärna vara en fast duschvägg som någon vill ta bort, eller installera ett större badkar mm mm.

Om man renoverar så ska det väl vara fackmannamässigt utfört och klarar man inte att följa detta så får man anlita fackmän till detta.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

26 aug 2014 20:23 #8 av Reijo Eriksson
Enligt blå boken (ELSÄK-FS 1999:5) avsnitt 701.7b gäller

b. Installationsströmställare och uttag skall vara placerade minst 0,6 m från öppningen
på en förtillverkad duschkabin.

Reijo Eriksson

26 aug 2014 21:02 #9 av Lars Blomkvist
Trodde "blå boken" inte gällde längre ;)

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

27 aug 2014 04:53 #10 av Mats Persson
Nä den gäller inte. Men den kan hjälpa elinstallatören fatta ett beslut...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg