Jobbar åt XXXX och har ett protokoll för kontinuitetsmätning på stolpar utomhus. Åsikter på detta nedan.
(Mätning ska utföras på så sätt att bortre skyddsledare och en fasledare kortsluts.
En summer med tomgångsspänning 4-24V och minst 0,2 A inkopplas mellan kortslutna ledare och vid signal
är kontinuiteten konstaterad och godkännes med signatur.)
I detta fall så gör man kontinuitetsmätning för att mäta mellan två punkter i en krets och ser om dessa punkter är ordentligt sammanbundna.
Man fastställer inte att jordledaren är sammanbunden i alla delar till "sann jord" och att resistansen är tillräckligt låg i alla delar av jordslingan med ett mätvärde som är krav på vissa ställen?
Är väl en förenklad metod du beskriver men det känns ju som att när du summrar jord/PEN mot sann jord så har du redan mest troligt kontakt redan genom stolpens jordning. Jag antar det är TN-S annars hade du varit tvungen ta bort armaturerna också i många fall. Men i de fall du inte har kontakt mellan jordklotet och din kabelskärm borde ju metoden indikera på att kontinuitet finns om så bara med 1 kardel.
Frågan gällde kontinuitetsmätning, och där är kravet att det ska finnas kontinuitet, med det underförstådda kravet att PE(N)-ledaren är suverän och intakt så att kontinuitetsmätningen sker mot denna ledare och ingenting annat. Det kan alltså behövas en inspektion här också.
Sätter man in detta i ett ännu större sammanhang så ska automatisk frånkoppling provas också - då kommer PE-ledarens kvalite in i bilden utifrån de skydd som används. Men det skulle ju jag även prova redan vid kontinuitetsmätningen genom att även mäta resistansen...
Som jag förstod det fick TS en instruktion att mäta mellan första och sista punkten och vid kontakt var det godkänt enligt denna. Det jag undrade över var hur man gjorde med stolpjordningarna enligt instruktionen, lossade den i varje stolpe: i så fall har man gjort en kontinuitetsmätning av PE/PEN, om inte har man bara testat att man har någon form av förbindelse, via mark eller kabel.
Annars om man kollar så inte stolparna har kontakt med jord från början.