Var går gränsen: När är det byggström? (och måste föregås av jordfelsbrytare)

01 jun 2011 06:10 - 01 jun 2011 06:11 #1 av Ronnie Lidström
Enligt SS 436 40 00 ska ju "byggström" skyddas av jordfelsbrytare.

Men var går gränsen? Vid nybyggen/större renoveringar där man har byggcentraler så är det ju enkelt.

Men även vid en mindre renovering så har man ju oftast gummikablar kors och tvärs.
Ingår detta under "704 Bygg- och rivningsplatser" och kravet på jordfelsbrytare?

Om man renoverar ett litet badrum. Snickaren drar ut en sladdvinda till ett uttag i köket. Är då detta att anse som "byggström" och måste föregås av jordfelsbrytare?

704 Bygg- och rivningsplatser
704.1 Omfattning
704.1.1
Fordringarna i detta avsnitt gäller för tillfälliga elanläggningar som anordnas för bygg- och
rivningsplatser t ex vid:

• nybyggnadsarbeten
  • arbeten med reparation, förändring, utvidgning eller rivning av befintliga byggnader
  • industribyggen
  • markarbeten
  • liknande arbeten.
Fordringarna gäller för såväl fasta som flyttbara installationer.

704.410.3.4
Följande fordringar gäller som tillägg:
Kretsar som matar uttag eller fast ansluten handhållen elmateriel med högst 32 A märkström ska
  • skyddas av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström är högst 30 mA (avsnitt 415.1), eller
  • matas med klenspänning i form av SELV (avsnitt 414), eller
  • matas individuellt från en isolertransformator som uppfyller fordringarna i avsnitt 413.
704.410.3.5
Fordringarna ändras enligt följande:
Skyddsåtgärderna Hinder och Placering utom räckhåll enligt bilaga 41B är inte tillåtna.

704.411.3.2
Följande fordringar gäller som tillägg:
Kretsar som matar uttag vars märkström överstiger 32 A ska skyddas av jordfelsbrytare vars
märkutlösningsström inte överstiger 500 m

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2011 06:52 #2 av Patrik Hedlund
Ja, så tolkar jag det som. Oavsett så är det ju viktigt och är enkelt att lösa. Finns det inte JFB i huset så kan man ju ha med sig 2-3 portabla JFB och bara stoppa i uttaget och sedan in med sladdvindan och kanske en för snickarnas gersåg osv.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

17 jul 2013 12:21 #3 av Ronnie Lidström
Tänkte på denna gamla tråd då jag såg detta inlägg från Mats Jonsson i en annan tråd:

Mats Jonsson skrev: ...Om man under renoveringstiden vill använda den befintliga elinstallationen inom lokalen till maskiner med mera under byggtiden, så får man göra detta utan jordfelsbrytare. Som vanligt är det alltid lämpligt att använda jordfelsbrytare. Reglerna i avsnitt 704 i SS 4364000 om elinstallationer på bygg- och rivningsplatser gäller när man anordnar en elinstallation för tillfälligt bruk, t ex med byggplatscentraler...

Går gränsen för när det räknas som byggström alltså då man har en byggcentral?

Fil bilaga:

17 jul 2013 15:12 #4 av Mats Jonsson
Utan att vara sarkastisk så förundrar det mig att just "byggström" är så intressant. Jag har en kollega som säljer enormt många och välfyllda kurser i något som han kallar "tillfälliga elanläggningar". Jag brukar undra vad det är som är så intressant med att den är tillfällig?

Byggström torde syfta på en abonnemangsform som egentligen bör kallas tillfälligt abonnemang och sådana kan ju behövas vid t ex idrottsevenemang eller större byggarbetsplatser. Bygger man en villa bör man dock kunna få sitt permanenta abonnemang redan från början, t ex genom att nätägaren sätter ett kabelmätarskåp i tomtgränsen. På det viset blir ansvargränserna tydliga och abonnenten kan koppla en byggcentral till mätarskåpet och när bygget är klart så lägger man in huvudledningen. Samtidigt slipper man detta med färdiganmälan.

Att använda gummikablar och grenkontakter är att betrakta som normal användning. Man kan även tänka sig ett 63 A uttag dit man ansluter byggplatscentraler, så kallade undercentraler, t ex 1 st 63 A, några UC32 och några UC16. Kan nog kallas för tillfällig anläggning. Men vad är det som är så speciellt med detta?
Jämför gärna med tredje stycket 711.1.1.

Om man använder en byggplatscentral med huvudbrytare (HC) så kan väl denna sägas utgöra gräns för den den tillfälligt anordnade elanläggningen.

17 jul 2013 15:38 #5 av Michell Martic
Rätta mig om jag har fel, men en byggcentral är väl att betrakta som en produkt och inte en elinstallation. Om den uppfyllde gällande krav den dagen den blev godkänd för marknaden så är den det än idag. Om den inte va utrustad med jfb då så finns inget krav att den ska ha det idag i heller.
Kan elinstallationsreglerna kräva jfb innan eller efter byggcentralen om anläggningen endast består av matning och byggcentral med handhållen apparat ansluten?

17 jul 2013 15:47 #6 av Ronnie Lidström
Varför jag tänkte att byggström behövde särskilt hårda regler tänkte jag var för att användningen var speciellt riskfylld.

Snickare har oftast liten eller ingen respekt för el.

Betydligt större risker i en villa under ombyggnad än vid normal användning.

Fil bilaga:

17 jul 2013 17:31 #7 av Bo Siltberg
Kan det bero på att elinstallationsreglerna inte kan ställa krav på hur en anläggning ska användas, bara hur den ska vara utförd för det syfte den har. Var någonstans en byggarbetare pluggar in sina verktyg kanske behandlas av en annan myndighet, arbetsmiljöverket?

17 jul 2013 18:05 #8 av Reijo Eriksson
Enligt elinstallationsregler fordras det JFB på bygg- och rivningsplatser även mobil och flyttbar elmateriel, t.ex. Byggcentraler.

På 1990-talet fanns det övergångsregler att JFB skulle införs på bygg- och rivningsplatser.

Reijo Eriksson

17 jul 2013 18:49 #9 av Mats Jonsson

Ronnie Lidström skrev: Varför jag tänkte att byggström behövde särskilt hårda regler tänkte jag var för att användningen var speciellt riskfylld.

Snickare har oftast liten eller ingen respekt för el.

Betydligt större risker i en villa under ombyggnad än vid normal användning.

Riskerna på en marknadsplats då? Här används utomhus ofta elmateriel avsedda för inomhusbruk. Besök gärna Solvarbo marknad i oktober, regn, ekonomiskt försiktiga knaller med sina sladdar som ärvts i flera generationer och barn.

En byggarbetsplats har i alla fall i arbetsmiljöplan och en byggarbetsmiljösamordnare.

Och, som jag tolkar Reijo, behöver man en större förgrening så blir det en byggplatscentral och de allra flesta är i dag utrustade med jordfelsbrytare. Den övervägande andelen som finns på hyresmarknaden har 30 mA på 32 A uttagen. På självägda centraler så är ofta 32 A skyddade av 300 mA men det får väl ändå anses ge en rimlig säkerhet.

Är det en så liten byggarbetsplats så att det inte behövs en byggplatscentral så måste väl ändå användaren ta sitt ansvar. Med användaren avser jag såväl arbetstagare som arbetsgivare. Översotmästaren här i området har utrustat sina sotare med portabel jordfelsbrytare som ska användas för all elektrisk utrustning. Det är väl ungefär så jag menar.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Reijo Eriksson

17 jul 2013 19:54 #10 av Bo Siltberg
Ja, egentligen är det en icke-fråga, eller borde vara det. Men det kanske finns arbetsgivare som vill försöka "komma undan" användning av JFB?

Fordringarna i detta avsnitt gäller för tillfälliga elanläggningar som anordnas för bygg- och rivningsplatser t ex vid

Man skulle kunna tolka detta även som uttaget i köket - att arbetsledaren har anvisat detta uttag för byggjobbet. Kan bli lite värre när byggjobbarna behöver trefas, inte alla hus har ett CEE-uttag... Det är väl då de kopplar in sig på huvudbrytaren har jag hört :pinch:

20 jul 2013 22:37 #11 av Viktor H
Eller med lösa trådar och propphuvar utan fönster, verkar också vara populärt :)
Jord och nolla runt en skruv till kapslingen :(

Sidan laddades på: 0.049 sekunder