Ja, menade offentlig sektor.
Men syftade på att man ska ha anställning som elektriker inom offentliga och sedan köra egen firma sidan om. Tänkte att lojalitetsplikten inte gällde om du är anställd där...
Det är möjligt att den inte gäller där, det vet jag inte.
Men LOU kan vara ännu värre.
Kortfattat kan man säga att de man gör arbeten åt med firman vid sidan om inte på något sätt får vara anställda på eller ha anknytning till ett företag som utför eller skulle kunna utföra arbete åt din ordinarie arbetsgivare.
Finns en sådan koppling kan det bli väldigt trist läge om det kommer fram.
Även om man är offentligt anställd är det inte fritt fram att ha elinstallationsarbete som bisyssla. Arbetsgivaren måste godkänna bisysslan så att den inte påverkar förtroendet för arbetstagaren.
7 § En arbetstagare får inte ha någon anställning eller något uppdrag eller utöva någon verksamhet som kan rubba förtroendet för hans eller någon annan arbetstagares opartiskhet i arbetet eller som kan skada myndighetens anseende.
Jag har då inte läst något i mina tidigare anställnings kontrakt att man inte får bedriva konkurrerande verksamhet som bisyssla .
Dock förstår jag att chefen skulle bli lite sne om jag körde en elfirma vid sidan av min anställning. sen är det upp till han vad han vill göra med informationen.
Så länge man ej skrivit på något papper så varför inte?`?
Kenta Jonsson skrev: Jag har då inte läst något i mina tidigare anställnings kontrakt att man inte får bedriva konkurrerande verksamhet som bisyssla .
Dock förstår jag att chefen skulle bli lite sne om jag körde en elfirma vid sidan av min anställning. sen är det upp till han vad han vill göra med informationen.
Så länge man ej skrivit på något papper så varför inte?`?
Lojalitetsplikten nämns inte alltid men gäller underförstått när du tar anställning.
Arbetsdomstolen brukar döma till arbetsgivarens fördel när man som arbetstagarare varit illojal och bedrivit konkurrerande verksamhet mot densamme.
Men det står ju var och en fritt att prova om man tycker några kronor vid sidan om är värt att riskera allt för.
Det bästa måste ju vara, oavsett vilket, att snacka med sin arbetsgivare.
Det är möjligt att man får ett OK.
Jag själv har en arbetsgivare som endast inriktar sig på förvaltningar och byggfirmor.
Om jag skulle starta ett AB sidan om och ta villor och köksrenoveringar så tror jag inte min arbetsgivare skulle säga nej. Så länge jag orkar köra 40 timmar i veckan på min nuvarande.
Känner en del från mindre firmor som startat eget och blivit inhyrda av sin f.d. arbetsgivare vid behov och dessutom lånat folk av sin f.d. arbetsgivare vid behov. Man har blivit varandras orderbuffert på något vis.
Som sagt, inte fel att snacka om det med den det berör.
När det gäller LOU så vet jag bara en sak; den verkar klyddig. Man får säkert vara försiktig när man ingår avtal med kommun, landsting och stat.