Timanställa person med ABL-behörighet?

01 jul 2013 19:54 #1 av Anonym Gäst
Hej

Har en seriös fundering.

Skulle det gå att öppna en elfirma på t.ex BB1 behörighet och timanställa en person med ABL behörighet?

På så sätt så är man ju formellt under samma anställningsförhållande även om vi är anställda på olika firmor på varsitt håll vanligtvis men när jag får in ett eget jobb som jag kan göra efter min arbetstid som anställd så kan jag använda min egen firma och pröjsa honom per timme


Tacksam för seriösa svar

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2013 20:12 #2 av Mats Persson
Är du anställd idag på en elfirma?

Då kan du inte starta en egen firma som också håller på med samma verksamhet.
Man får inte starta en firma som konkurerar med firman man är anställd på.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2013 20:50 #3 av Tobias Karlsson
Får och får?
Det är väl ingen lag som säger att man inte får konkurera med bolaget man är anställd av?
Kanske dumt men knappast olagligt.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2013 20:59 #4 av Mats Persson
Ganska övertygad om att det är skäl för uppsägning...
Vet inte var det står i text dock..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2013 21:29 #5 av Michell Martic

Mats Persson skrev: Ganska övertygad om att det är skäl för uppsägning...
Vet inte var det står i text dock..

Att bedriva konkurrerande verksamhet, eller att planera konkurrerande verksamhet bryter mot lojalitetsplikten som är en underförstådd del av att skriva på ett anställningsavtal. Exakt var du hittar lojalitetsplikten vet jag inte nu på rak arm, men det räcker att du googlar så får du ditt svar.

Vidare så, jo. Olagligt är det då domstolar dömt rätt för arbetsgivaren att avskeda personer med omedelbar verkan. Har en dom vunnit laga kraft så anses den utgöra praxis för en skriven lag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 06:07 #6 av Richard
Finns under en paragraf i installationsavtalet...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 06:32 #7 av Mattias Bokesand
Bara för att man är anställd som elektriker och startar elinstallationsfirma så är det inte självklart att det är konkurrerande verksamhet.
Kan ju vara så att man är anställd på StoraBolaget som uteslutande arbetar med nyinstallation i stora projekt. Grannen undrar om man kan koppla lite i renoveringen av hans kök. StoraBolaget är knappast intresserade av att upprätta en arbetsplats där. Kanske man jobbar med elunderhåll i en gruva och på semestern vill jobba med att installera en villa...

Självklart måste man informera arbetsgivaren om verksamheten och komma överens om vilka spelregler som skall gälla.

TS frågeställning är intressant.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 07:49 - 02 jul 2013 08:10 #8 av Michell Martic
Såklart är det tillåtet att bedriva även konkurrerande verksamhet, om din arbetsgivare godkänner det.
I ADs domar kan man även konstatera att det ska vara påkännbart på arbetsgivarens ekonomi för att räknas som konkurrerande.

För övrigt så ser jag ingenting i föreskrifterna eller elinstallatörsförordningen som anger vilken typ av anställningsförhållande som föreligger eller i vilken omfattning. Sen är ju en elinstallatör bara behörighetsansvarig för behörighetskrävande arbete. D.v.s. att byte av elkopplare inte är behörighetskrävande. Då är det ju ännu svårare att ange i vilken omfattning en behörighet utnyttjas i förhållande till antalet arbetade timmar.

Se bara till att den behörige har översyn och hela tiden är delaktig.
Du kan inte bara ha han på pappret, han måste vara delaktig. Annars kan han ju inte utöva överseende.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 10:22 #9 av Johannes Hammarstedt

Michell Andersson skrev: Se bara till att den behörige har översyn och hela tiden är delaktig.
Du kan inte bara ha han på pappret, han måste vara delaktig. Annars kan han ju inte utöva överseende.


Och där skulle du ha grund för att anmäla i princip vartenda nätbolag i hela Sverige, plus 90% av alla elfirmor.

Jag skulle tro att om den behörighetsansvarige installatören bara skriver ned vilka kontroller han överlåter till yrkesmannen före idrifttagning och hur dessa skall utföras samt upprättar en utbildningsplan grundad på förekommande arbeten och yrkesmannens kunskap så kan nog yrkesmannen och den behörighetsansvarige installatören göra som alla andra och i bästa fall träffa träffa varandra vid julbordet varje år över lite janssons frestelse...

Det står naturligvis var och en fritt att försöka motbevisa mig ;)

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 11:06 #10 av Michell Martic
Nä, det är ju helt riktigt som du skriver. Men enligt föreskrifterna och elinstallatörsförordningen så ska det även kontrolleras att instruktionerna efterlevs. Hur detta sköts, det är ju tveksamt.

Ska man dock göra det i den lilla omfattning som nämns överst i tråden så skulle en del rynka på ögonbrynen och då kan det ju vara all idé att ge personerna så lite som möjligt att klaga/anmärka på.

Om hela grejen är tillåten överhuvudtaget låter jag vara osagt. Jag kan dock inte hitta någonting som jag anser förhindrar det.
Det finns ju en del som gör på detta viset.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 16:34 #11 av elutanfel
Kan man konstatera att det går bra att timanställa en behörige elektriker och på så sätt uppfylla krav?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 17:30 - 02 jul 2013 17:31 #12 av Michell Martic
Na, man kan konstatera att jag inte kan tyda det ur föreskrift eller förordning som jag känner till är relevant.
Man kan också konstatera att det är många som gör på detta vis.
Om det sen är okej eller ej, det låter jag vara osagt.

Har för mig att man förr sa 50% sysselsättning för behörig elektriker för att ha behörighetsansvar. Har inte hittat det skrivet sen dess dock.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 17:47 #13 av Johannes Hammarstedt
Jag raljerade naturligtvis i mitt förra inlägg. Men det ligger nog förmodligen mer än ett uns sanning i mitt påstående, tyvärr får man tillägga.
Den relevanta förordningen i detta fallet torde vara Elinstallatörsförordning 1990:806 och dess sjätte paragraf.
Mig veterligen finns inget som säger att den behörige installatören inte kan vara timanställd och arbeta en timme per år.
Märk väl att detta endast gäller anställningsförhållandet. Hur man säkerställer själva "överinseendet" bör bli en fråga för sig (egentligen den viktigaste frågan, ändå diskuterar man oftast hur man skall uppfylla anställningsförhållandet innan man ens ägnar överinseendet en tanke. Mycket märkligt enligt mig).
Det räcker ju som bekant inte med endast ett anställningsförhållande för att uppfylla överinseendet, trots att det i praktiken ofta fungerar så...

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2013 17:48 #14 av Mats Jonsson

Michell Andersson skrev: Har för mig att man förr sa 50% sysselsättning för behörig elektriker för att ha behörighetsansvar. Har inte hittat det skrivet sen dess dock.


I de äldre föreskrifterna om behörighet för elinstallatörer, ELSÄK-FS 1996:2, fanns ett råd där Elsäkerhetsverket skrev att kravet på elinstallatörens tillsyn medförde att det förutsattes att denne hade sin huvudsakliga verksamhet inom företaget. Exakt vad detta innebär kan väl diskuteras men tolkning var nog ändå de 50% du skriver Michell. Men Elsäkerhetsverket har på senare tid inte ansett sig ha stöd i elinstallatörsförordningen för att driva rådet på "huvudsaklig verksamhet".
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jul 2013 05:34 #15 av elutanfel
Undrar om den behörige som timanställd kan skriva på praktikintyg till den som är arbetsgivare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jul 2013 06:13 #16 av Michell Martic
Så länge vederbörande arbetat under överinseende av elinstallatören så torde det inte vara ett problem. Dock så ska 3 av de fyra åren, av praktiktidskravet, ha förvärvats under en sammanhängande period. Det betyder att du inte kan ha haft en längre frånvaro. Hur det bedöms är upp till Elsäkerhetsverket. Om de sedan utgår från tre år med hela dagar eller om det räcker med 50% sysselsättning framgår inte. ( Tabbe enligt mig). Ej heller står det något om en heltidsanställning på praktikintyget från Elsäkerhetsverket dom ska bifogas vid ansökan. Frågan blir alltså aldrig ställd, om den sökande arbetat heltid under de sammanhängande 3 åren.

Jag antar att du syftar på praktikintyg med syfte att söka egen AB/ABL hos Elsäkerhetsverket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jul 2013 14:28 #17 av Mats Jonsson

elutanfel skrev: Undrar om den behörige som timanställd kan skriva på praktikintyg till den som är arbetsgivare?


Jo, så länge det finns ett anställningsförhållande ska det gå bra.

Men jag var med och prövade ett fall där en yrkesman varit inlånad under drygt ett år och där man nyttjat ett av undantagen från kravet på anställningsförhållande (första undantaget, 13 §, 1 kap. ELSÄK-FS 2007:2).

Själva inlåningsförfarandet godkände Elsäkerhetsverket. Men Elsäkerhetsverket godkände inte att den elinstallatör som haft överinseende över yrkesmannen (utan anställningsförhållande) intygade praktiken.

Såväl Länsrätten (nuvarande Förvaltningsrätten) som Kammarrätten gick på Elsäkerhetsverkets linje och underkände praktikintyget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 15:34 #18 av Kenta Jonsson

Mats Persson skrev: Är du anställd idag på en elfirma?

Då kan du inte starta en egen firma som också håller på med samma verksamhet.
Man får inte starta en firma som konkurerar med firman man är anställd på.


Endast om du är med i facket... Finns ingen lag, utan bara regler i facket.,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 16:23 #19 av Michell Martic
Lojalitetsplikten rör inte kollektivavtalet. Skaffa en anställning i offentliga så behöver man dock inte bry sig om lojalitetsplikten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 20:57 - 09 aug 2013 21:03 #20 av Johannes Hammarstedt

Michell Andersson skrev: Lojalitetsplikten rör inte kollektivavtalet. Skaffa en anställning i offentliga så behöver man dock inte bry sig om lojalitetsplikten.

Om du menar offentlig sektor så har du LOU där istället.
Det är att vara bakbunden om nåt...
Fråga mig, jag vet ;)

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.080 sekunder

Senaste foruminlägg