Har varit hemma hos en kund och kollat på ett jobb.
När jag var där så visade det sig att centralen(smältsäkringar) är oåtkomlig.
Det står en platsbyggd garderob 5cm ifrån centralen. Det går endast att skuva ur och i säkringar och slå av och på huvudbrytaren.
Så ska det ju inte se ut.
Har påpekat att så där får man inte ha det och det enda rätta är att riva garderoben men kunden vill inte.
Jag behöver inte göra något ingrepp i centralen när jag ska dit och jobba.
Räcker det med att man informerar kunden att det är galet eller vad ska man göra?
Det är ju innehavaren som ansvarar för sin anläggning. Du har ingen skyldighet att rätta till andras elanläggningar eller att rapportera vidare till någon myndighet.
Dåligt gjort. De jobb man varit ute på så har man ju hittat centralen inbyggda i små skåp med luckor framför. Eller En låda lika stor som centralen som är i samma tapet som övriga hall etc. Smart men går inte ha kvar om man byter central eller sätter dit en JFB jämte på befintlig central.
Det är lite synd att det inte finns någon instans att skicka vidare evt "fel / olägligheter" så att Anläggnings ansvarig får vetskap från två håll iaf att det inte är okey.
Vi alla vet säkert om både centraler och annat som har fel och brister.
Jag känner igen mig, har själv stött på samma sak en gång. Mätartavla och två centralkapslingar bakom en garderob. D.v.s mellanvägg mellan garderoberna var mitt framför en central osv. Omöjligt att få av kåpor.