En ubåt ska väl vara tillgänglig för "underhåll", medans en hylsa väl räknas som en åldersbeständig skarv.. ? Så kanske dumt att gömma skruvförband i en central då?
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Om kopplingar i elcentralen är ju tillgängliga för kontroll och inspektion så är det ok att använda vilken skarv som helst. Om skarven är i centralen intryckt bakom strömskenor och ledningshärvor så ska den presskarvas.
Så har jag uppfattat det hela och efter den principen kör jag.
Jag har hört och fått lära mig att det är okej att göra skarvningar och kopplingar i centralen, eftersom det är ett kapslat område och att det är inte lättåtkomligt för icke elektriker. Jag monterade en kopplingsdosa i en stor central för att skydda kopplingarna ytterligare. Sen om det var nödvändigt eller ej vet jag inte.
Personligen är även jag frågande. Vid en väl införd ledare i en Wago så kan man inte komma åt spänningsförande delar med ett finger, det behövs en tråd. Att ha enstaka skarvar tycker jag inte borde vara något problem. Undrar var i föreskrifterna dem förankrar åsikten ?
Löjligt tycker jag om det skulle va "olagligt" jag brukar nog ofta använda central som "kopplings punkt".
och angående skarv av tändtråd finns ju god el praxis
det är vad DIN-rail wago hållare är till för.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Givetvis måste man ju få skarva i centralen om en ledning blir för kort.
Dock tycker jag att man ska undvika en massa "tändtrådar" och övrigt kopplande med Wago och annat i centralen, för överskådlighetens skull. Styrningar från relän, tidur mm för belysning plintar man lämpligen så att det blir tydligt vad det är frågan om.
Rikard Ågren skrev: Givetvis måste man ju få skarva i centralen om en ledning blir för kort.
Dock tycker jag att man ska undvika en massa "tändtrådar" och övrigt kopplande med Wago och annat i centralen, för överskådlighetens skull. Styrningar från relän, tidur mm för belysning plintar man lämpligen så att det blir tydligt vad det är frågan om.
lägenheter från 50-talet.
taklampans tändtråd i hallen är kopplad i centralen.
saknas k-dosa i hallen.
Vi har haft upp just denna fråga också. Finns inga regler som säger att du inte skulle få skarva i centralen. Men sen så brukar man undvika det då man vill göra en så schyst installation som möjligt.