Måste alltid nolla vara blå hela vägen nu?

19 jun 2012 10:57 #1 av Anonym Gäst
Jag skulle beställa 7g1,5 kabel på en elgrossist här om dagen. Eftersom jag lärt mig att nollan nu mera måste vara blå "efter hela sin längd" eller vad det nu står så krävde jag att min sjuledare skulle ha en gulgrön och en blå och resten kunde vara andra färger.

Grossistkillen sa att de kablar som finns bara har en gulgrön och resten är svarta med siffermärke 1-6. Han var osäker på vad reglerna säger.

Är det kabeltillverkarna som inte hängt med eller är det något i föreskrifterna som jag missat?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2012 13:18 #2 av Ronnie Lidström
Tror att kabeltillverkarna har koll. Finns visst undantag för kablar med fler än fem ledare.

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg. 2 skrev: 514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
ANM – För specifika ledare se avsnitt 514.3.1.Z2 till 514.3.Z5

514.3.Z2 Identifiering av parter i flerledarkablar och sladdar
Identifiering av isolerade ledare i installations- och kraftkablar samt flexibla kablar och sladdar med 2 till 5 ledare ska överensstämma med SS 424 17 20 (se bilaga 51ZC). Fasledare ska identifieras efter hela dess längd med färgerna brun, svart eller grå. Neutralledare och skyddsledare ska märkas blå respektive med färgkombinationen grönt och gult.
För kablar och sladdar som har fler än 5 ledare ska varje ledare identifieras med färgmärkning eller med numrering enligt SS-EN 60446. Ledare som är identifierade med numrering och används som skyddsledare eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i de punkter där de ansluts.


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2012 19:54 #3 av Martin
Hur brukar folket köra med märkningar i dessa kablar?

Tex
1Fas
2 Nolla
3 Styrd mm

Dock anser jag själv att det kanske inte är fel att nyttja tex sista siffran?

6 Nolla (märkt)
7 Skyddsjord

En sak jag ställer mig är om man tex har en motor man kan köra fram eller back via och då skiftar man ju "nollan" då har man ju ingen "ren och hel" nolla hela vägen om man så säger. Hur ska detta isf märkas eller är det tabu?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 07:23 #4 av J-Rock
Jag har inte använt någon sådan kabel till motorinstallationer, men dock till andra ställen....
Har då gjort som Martin Lund skriver. Lagt nollan på sista siffran.

Jag tycker det verkar mest "logiskt" om man nu kan säga så.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 09:52 #5 av Bo Siltberg
Det ligger ju i linje med hur gamla kraftkablar brukade användas - där lades PEN på nr 4 (den sista).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 16:35 #6 av Friedrich Lossien
Stämmer in i kören jag också. Kör nollan på sista siffran.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 20:47 #7 av Martin
Var idag ute för att Blå kabel nyttjades som L3 och Svart/vit nyttjades som nolla. Tur som fan att jag såg det i centralen innan man började koppla! Som tur är ska både matning och central bytas inom kort så Det blir Rätt även i det fallet.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2017 21:20 #8 av elutanfel
Hittade detta ämne som min fundering passar i. Jag hittade en kraftkabel med 3 ledare (1-2-3) och biledare kopplad mellan två centraler. Den en central (undercentral i garaget) egentligen behövs ej för garaget går bara på en fas då tänkte jag köra bara en grupp till garaget istället. Problemet är ju neutralledning som i detta fall får vara nr.3. Skulle det vara OK?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg