Bra kabelsökare!?

23 mar 2011 09:18 - 23 mar 2011 09:26 #1 av Ronnie Lidström
Nån som har tips på en BRA kabelsökare?

Jag har för länge sedan provat diverse som inte alls funkade speciellt bra. Efter det blev jag lite anti och har inte haft någon kabelsökare.

Tänkte att utvecklingen har säkert gått framåt, och det borde väl finnas nu kabelsökare/säkringssökare för proffsanvändning som faktiskt funkar?

Hittade denna:

Elma IDEAL SureTest

Den ser ju bra ut "på papperet" iaf! Nån som provat den? eller har nån annan att rekommendera?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2011 17:46 - 23 mar 2011 17:48 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Bra kabelsökare!?
Jag har testat två kabelsökare, den ena var "Spårhunden" och den kändes väl kanske inte helt hundra...

Dock läste jag precis i reklambladet från Elma som följde med "Elinstallatören" att de har en ny kabelsökare (eller ja, kanske inte riktigt kabelsökare, men..). ElectriScanner v5 som man kan använda för att följa VP-rör i väggen, "med hittills osedd noggrannhet".

Tipsade en av cheferna om den precis också. 1 800 kr exkl. moms, enligt reklambladet.

www.elma-instruments.se/_sv-SE/v:2273?vi...prodno=5706445420032

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

23 mar 2011 19:33 #3 av Patrik Hedlund
OT: Sitter och läser i ovan nämnda tidning och där är det ett reportage om två Bravidaelektriker som gör elen i TV-programmet "Sofias Änglar". Där står det skrivet en lite konstig grej som är konstigt att ingen på redationen reagerat över.
Jag citerar:
"På ett ställe hittade vi en jordfelsbrytare som var inkopplad, men det fanns ingen jord. Vad ska folk då ha jordfelsbrytare till, undrar Leif"

:blink: :blink:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

23 mar 2011 19:48 #4 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Bra kabelsökare!?
Hehe tankevurpa :smack:

Projektledare el, styr och automation

23 mar 2011 21:10 - 23 mar 2011 21:11 #5 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Bra kabelsökare!?

Patrik Hedlund skrev: Jag har testat två kabelsökare, den ena var "Spårhunden" och den kändes väl kanske inte helt hundra...

Dock läste jag precis i reklambladet från Elma som följde med "Elinstallatören" att de har en ny kabelsökare (eller ja, kanske inte riktigt kabelsökare, men..). ElectriScanner v5 som man kan använda för att följa VP-rör i väggen, "med hittills osedd noggrannhet".

Tipsade en av cheferna om den precis också. 1 800 kr exkl. moms, enligt reklambladet.

//Patrik

Jo jag såg också den där. Men den har ju inte riktigt samma funktioner som den jag länkade till. Denna är väl mer som en "regelsökare". Att man kan söka efter EL rent allmänt. Inte att man sätter en sändare på en specifik grupp som man sen kan söka efter?

Fil bilaga:

23 mar 2011 21:20 #6 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev:

Patrik Hedlund skrev: Jag har testat två kabelsökare, den ena var "Spårhunden" och den kändes väl kanske inte helt hundra...

//Patrik

Jo jag såg också den där. Men den har ju inte riktigt samma funktioner som den jag länkade till. Denna är väl mer som en "regelsökare". Att man kan söka efter EL rent allmänt. Inte att man sätter en sändare på en specifik grupp som man sen kan söka efter?

Nej, precis. Det är inte riktigt samma sak.

Men om du hittar någon bra (den du länkade till möjligtvis) så glöm inte att hojta till här då!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

23 mar 2011 21:26 #7 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Bra kabelsökare!?
Jag har en spårhunden (den som är blå).. Den fungerar väl okej så länge man har spänning på gruppen och har ett uttag att koppla in sändaren i. Men ett strot minus är att den inte fungerar utan spänning.

Sen finns det ju tongeneratorer, dessa tycker jag fungerar bra, men det negativa där är ju att de bara fungerar utan spänning, iallafall de jag testat.

Så jag hade också varit tacksam om någon hade kunnat länka till en riktigt bra kabelsökare

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

23 mar 2011 21:29 #8 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Bra kabelsökare!?
Den där som jag länkade till ska ju funka både med och utan. Samt att man kan ställa in känsligheten så att man dels kan hitta rätt säkring i en central dels tom hitta kabel i marken..

Låter ju lite otroligt att den ska funka att leta kabel i marken. Då "riktiga" kabelsökare som nätbolagen osv har för att leta kabel i mark kostar typ 30 000kr

Fil bilaga:

24 mar 2011 21:39 #9 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Bra kabelsökare!?
Jag tycker ni ska köpa in den och skriva en recension :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

26 dec 2011 00:47 #10 av Ola Sjöberg
Svar från Ola Sjöberg i ämnet Bra kabelsökare!?
Jag använder en Amprobe AT2000 som jag tycker är lite bra i alla fall.
Den består av en mottagare och två sändare.
Den ena sändaren är för spänningslösa kretsar som skickar ut en ton (batteridriven) som går att laborera lite med.
Den andra sändaren är för spänningssatta kretsar (max 600V) som man lägger på t.ex. fas-jord (inget batteri) där sändaren skickar en puls nedströms längs den spänningssatta kabeln.
Mottagaren är tvådelad och det går att söka på både sluten och öppen krets.

Den här utrustningen kan man göra en hel del med om man är klurig b.la. köra den ena sändaren i serie mot jord med externt batteri och då hitta kabelfel i mark m.m.
Jag kan förklara mer om någon är intresserad, det blir mycket text...

Jag tycker att den är bra för att den är liten, flexibel, mångsidig och exakt det är bara fantasin som sätter gränsen.
Pris ca: 15.000:-

26 dec 2011 07:55 #11 av Marcus Lundström
Någon som testat kabelsökartillbehöret till Eurotestern?

26 dec 2011 07:57 #12 av Gunnar Stenquist
Svar från Gunnar Stenquist i ämnet Bra kabelsökare!?
Hej Ola
Jag har en likadan kabelsökare vore kul om du berättade de ideer som du har
mvh Gunnar

Sidan laddades på: 0.107 sekunder

Senaste foruminlägg