Ska få ny skruvdragare på jobbet, vilken ska jag välja?

13 sep 2011 19:14 #1 av Joakim Pettersson
Hejsvejs!
Ska äntligen få mig en egen skruvdragare på jobbet. Har använt min privata Panasonic 14.4V, och den är väl sisodär, men jag tycker den är lite svag ibland, dock så känns den perfekt balanserad och ligger skönt i handen =)

Provade Chefens nya Dewalt (14,4) och den kändes lite klumpig så jag blev lite osäker.
Skulle ju helst vilja ha en maskin att borra och dylikt med och en att skruva med (slagskruvdragare), men som läget är nu så blir det bara en "allroundmaskin".

Jobbar i Arjeplog med omnejd så utbudet är inte så värst bra. Hade ju helst velat provat lite olika på en affär, men här uppe finns det Milwaukee och en massa billiga skitmärken =)

Vad använder ni för skruvdragare?

Fördelar, nackdelar?

MvH Jocke

25-åring från Arvidsjaur, jobbar på El & Styr i Arjeplog med installation och service.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2011 19:22 #2 av Rikard Ågren
Jag kör med en liten Milwaukee C12D för lättare skruvning och en äldre PDD 12X för lite tyngre moment

Skulle jag köpa en maskin för tunga jobb idag skulle det nog bli en Hilti SF 22-A. Brutalare maskin får man nog leta efter

Projektledare el, styr och automation

13 sep 2011 19:25 - 13 sep 2011 19:29 #3 av Patrik Hedlund
Du ska ju ha en Hilti så klart! ;)

Och denna för skruvning och lättare borrning: www.lundagrossisten.se/catalogue/i12476.html

Edit: Rikard, visst är lilldragaren bra? Jag fick ju med den när jag köpte min-tigern och tänkte inte använda den alls först, men efter att ha testat den så upptäckte jag att den faktiskt var ganska stark och räckte gott och väl så till vida att man inte ska borra en massa. Dock att borra några enstaka hål i träreglar och så funkar ju. Dessutom så är den mycket mindre än Hilti SF-121A så verktygsväskan blev lättare med den.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

13 sep 2011 19:37 #4 av Mats Persson
Ja jag röstar nog också på en Hilti, tar du en sfh 14a så får du en enkel slagfuntion som fungerar till lite tegelhål kan vara skönt att slippa ta fram den stora.
Till den så hade jag också velat ha en miniskruvdragare typ den som Patrik länkade till!

Undrar när hilti kommer med sin lilla skruvdragare...?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

13 sep 2011 20:15 #5 av Ronnie Lidström
Jag kör en sån Panasonic. Tycker den är bra! Den är ju inte lika kraftig som en Dewalt XRP, men å andra sidan är den betydligt lättare.

Ska man köra våldsamt tex med dosfräsar i solida träväggar eller hålsågar i metall (mer än nåt enstaka hål alltså) så ska man helst använda en gammeldags sladdmaskin!

Du får väl fråga vilken budget du har! Är ju rätt stor skillnad på Panasonic/Dewalt mot tex Hilti/Festtools

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

13 sep 2011 20:32 #6 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Ska man köra våldsamt tex med dosfräsar i solida träväggar eller hålsågar i metall (mer än nåt enstaka hål alltså) så ska man helst använda en gammeldags sladdmaskin!

Ja, där funkar Hilti TE 7-C:n med vanlig chuckhållare utmärkt! Dock får man se till att man håller i maskinen ordentligt så att inga tummar vrickas osv :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

14 sep 2011 07:01 #7 av Richard
Festool...

Det enda som gäller. Hörn chuken är grymm.

14 sep 2011 19:21 #8 av Friedrich Lossien
Hade en DeWalt XRP innan. Tung och osmidig men stark. Slagborren var dock ett skämt, i bästa fall funkade den i tegel.
Köpte en Hilti SFH-144A efter det. Lättare än DeWalten med fortfarande tung. Trodde i min enfald att slagborren skulle vara bättre på denna, men tji fick jag. Provade en vanlig SF-14 och denna vara mycket lättare. Hade jag köpt en idag hade det blivit den vanliga SF'en.

Nästa inköp blir en sån där söt liten skruvdragare.. B)

15 sep 2011 03:13 #9 av Rikard Ågren
Jag har heller aldrig fattat vitsen med slagborrfunktion. Tar hellre fram borrhammaren

Projektledare el, styr och automation

15 sep 2011 09:50 #10 av Tobias Karlsson
Jag kör DeWalt 18v med slagborr, helt underbart att slippa dra fram stora slagborren när man bara ska borra ett par hål i betong för t.ex rännor.

/Linjemästare Karlsson

28 sep 2011 16:38 #11 av Niklas
Som elektriker väljer jag Panasonic (14,4V 3.3Ah) före DeWalt alla dagar i veckan. Mycket lättare och välbalanserad och ändå svårstoppad

Sidan laddades på: 0.158 sekunder

Senaste foruminlägg