Vi har en sådan på firman och jag har använt den att pressa kabelskor och kabelskarv
allt från 50 till 240 Al/Cu.
Har fungerat fint och själva pressen har blivit godkänd på dem ställan jag pressat. ( Värmefotografering vid full belastning. )
Fördelarna är vell att man slipper en massa presshylsor åt olika dimensioner.
Batteritiden är också godkänd enligt mig ( vår andra press klarar en 4x240 Alu sedan skall dett laddas.)
Nackdelen är helt klart tyngden den väger en hel del för att vara ett handverktyg, men
det är också en fördel för du kan ha den liggandes på rygg eller stående så hålls den bra när du pressr.
Pris kan jag inte uttala mig om, för vi fick köpa den av en konkursfabrik som hade service elektriker.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Jag har använt både den batteridrivna och dels hand-hydraliska
Den handdrivna är billigare, men ibland besvärlig att komma åt i rätt vinkel när man pressar.
Den batteridrivna kommer man mycket lättare åt med, helt klart att föredra.
Båda håller bra, har klämt många kablar.
Underbart skönt att inte behöva hålla reda på vilket käft man skall ha, de pressar allt från 16 mm2 till 400 mm2 med samma pressbackar.
En annan bra sak (texten hämtat från deras egen reklam, men jag instämmer helt):
" Pressverktyget pressar tills rätt mottryck uppnåtts, det betyder att Novopress med sin V-crimp har en automatisk övercrimpningsfunktion som pressar lite extra i dom fall där kabelns fysiska area inte längre håller måttet (vanligt idag eftersom arean numera bestäms efter ledningsförmåga och inte efter fysisk area)."
De har även en hydraulisk med separat pump, men den har jag dock aldrig använt.