Hjälp till viktminskning i byxorna

22 jan 2017 21:07 #1 av Fredrik Å
Hej!

Hur gör ni som går på service hela dagarna?

Jag har väldigt blandade jobb med alltifrån villarenovering/omtrådning/värmepumpsanläggningar/tvättstugor/kök osvosvosv.
Är ofta på flera olika mindre jobb per dag, men kan också vara "stationär" någon vecka för att köra villa/värmepumpar.

Just nu kör jag på det mesta i byxorna, och speciellt vid mindre jobb orkar jag inte släpa på min tunga ganska dåliga väska. Därför har jag oftast grundmejslarna, cc-22, tumstock, bits, faspenna, flacktång, lilla vattpass, knivhölster, 5,5 allroundborr, 10 flat, 18 flat, 22flat osvosvosv i byxorna dagarna i ända, för att minimera spring till bilen vid småjobb. Detta är ju dock absolut inte bra för kroppen och jag tänkte därför kolla hur ni löser detta.

Satsa på ett ordentligt bälte? Detta känns bra, dock onödigt/konstigt vid mindre/trånga jobb (vilket det ofta kan bli på service)

Satsa på en ny, mindre väska/hink för att samla det vanligaste?

Alla tips och idéer för att kunna utföra arbeten så effektivt och skonsamt som möjligt är välkomna!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2017 22:31 - 09 feb 2017 18:48 #2 av Rikard Ågren
En sån här har jag funderat på till nästa gång det blir dags att byta

www.snickersworkwear.se/produkter/verkty...svaskaryggsack-23-l/

Edit. Länken verkar trasig men här är en bild. Finns på Jobline där jag bor iallafall



Projektledare el, styr och automation
Bilagor:
Följande användare sa tack: tobi, Fredrik Å

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2017 08:48 #3 av Ronnie Lidström
Jag använder verktygsväst! Tycker det är kanon. Rymmer alla verktyg jag behöver och kan hänga av mig allt när de ej behövs.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Fredrik Å

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2017 09:26 #4 av Markus Ågren
Nu är man kontorsråtta numera. Men när jag jobbade ute så hade jag verktygsbälte oftast.
Där man hade handverktyg, mätinstrument och lite skruv och WAGOs (eller liknande anslutningmtrl). Om man visste att skruvdragaren behövdes tog jag den lådan med mig där jag hade bits och lite borrar (vanligaste borrarna). Om man behövde andra saker så får man gå ut igen eller ta med verktygsväskan där man hade lite mer "vanliga" verktyg som skulle kunna behövas.

Jag skulle säga att det är omöjligt att få med sig allt, det är även ett onödigt slitage på kroppen att försöka få med ALLT innan man varit in och kolla på jobbet, för varje service jobb är inte likt det andra.

Bara ta bältet i handen och lägga ifrån sig det innan för dörren och ta en skruvmejsel och mätinstrument kan vara ett sätt om man bara ska kolla på ett mindre jobb, felsökning kanske. Då har du ändå nära om du skulle behöva en WAGO eller en annan skruvmejsel.

Markus Ågren
Följande användare sa tack: Fredrik Å

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2017 18:09 #5 av Fredrik Å

Rikard Ågren skrev: En sån här har jag funderat på till nästa gång det blir dags att byta

www.snickersworkwear.se/produkter/verkty...svaskaryggsack-23-l/


Den där såg ju faktiskt riktigt intressant ut

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2017 18:46 #6 av Electrum
Jag kör mycket av min tid på service, men varvat med andra uppdrag.

I byxorna har jag en Mora, litet vattenpass, C22-tången, en mycket nätt liten bitsmejsel och ett bitssortiment. Det ligger också och skramlar en stegborr och några hylsor med bitsfäste (1/4", 8mm och 10mm).
Sen har jag lite buntband och så ligger det som regel och skramlar lite wago, skruv, PVC-slang och någon taperulle i spikfickorna.

Sen har jag en sådan här snicki verktygsficka för mejslarna, plattången, phasen-pennan, ev avbitare, ev jokariskalare, ev nibblertång och andra ev tillfälliga enstaka verktyg. Minsta polygripen, plattången och ca 6 st mejslar ligger där typ jämt.


Sen har jag denna verktygsväska som typiskt alltid är smockfull. Men rätt ofta tar jag bara med mig snicki-hölstret och ev skruvdragare och/eller multimeter när jag går in första gången för att kolla på jobbet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2017 18:50 #7 av Electrum
Jag kan verkligen tänka mig att byta min ironside-väska mot en sådan där verktygsrygga.
Då får jag två händer fria för t.ex. kabelrullar, kartonger eller vad nu mer som ska bäras in.

Jag kanske kommer till skott och provar. Men jag har en kollega som verkar sjukt sugen på verktygsryggsäck, jag kanske låter han utvärdera först. :whistle:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2017 19:32 #8 av Fredrik Å

Electrum skrev: Jag kör mycket av min tid på service, men varvat med andra uppdrag.

I byxorna har jag en Mora, litet vattenpass, C22-tången, en mycket nätt liten bitsmejsel och ett bitssortiment. Det ligger också och skramlar en stegborr och några hylsor med bitsfäste (1/4", 8mm och 10mm).
Sen har jag lite buntband och så ligger det som regel och skramlar lite wago, skruv, PVC-slang och någon taperulle i spikfickorna.

Sen har jag en sådan här snicki verktygsficka för mejslarna, plattången, phasen-pennan, ev avbitare, ev jokariskalare, ev nibblertång och andra ev tillfälliga enstaka verktyg. Minsta polygripen, plattången och ca 6 st mejslar ligger där typ jämt.



Sen har jag denna verktygsväska som typiskt alltid är smockfull. Men rätt ofta tar jag bara med mig snicki-hölstret och ev skruvdragare och/eller multimeter när jag går in första gången för att kolla på jobbet.


Jag har funderat på en sån där verktygsficka! Är du nöjd med den där? Fäster du den i vanliga skärpet eller bär du bara med den? Kombon med ryggsäcken kan nog bli riktigt bra, då även väskan kan bli overkill på många väldigt små uppdrag

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2017 19:48 #9 av Rikard Ågren
Jag kör med XTR verktygsbältet. Gillar det förutom att hängselremmarna gärna hakar upp sig i dom främre fästena

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2017 20:24 - 23 jan 2017 20:25 #10 av Patrik Hedlund
Jag kör på en stor verktygsväska där allt kan få ett eget fack i stället för att allt hamnar i en hög i mitten. Den tar jag med mig på alla större jobb. Ska jag bara göra någon felsökning eller dyl. så har jag basicutrustning i fickorna och tar med mig Fluken och ev. någon extra mejsel.


Att ha träborrar på sig måste väl vara ganska onödigt? Man måste väl i alla fall hämtar skruvdragare och då kan man ta borrar också.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Fredrik Å

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2017 20:29 #11 av Electrum

Fredrik Å skrev: Jag har funderat på en sån där verktygsficka! Är du nöjd med den där? Fäster du den i vanliga skärpet eller bär du bara med den? Kombon med ryggsäcken kan nog bli riktigt bra, då även väskan kan bli overkill på många väldigt små uppdrag

Jag har trivts med den, det har fungerat bra för mig. Jag tror det är ganska personligt vad man gillar och vad som funkar.

Nu har bältesbygeln börjat bli lite väl uttänjd efter ett par års bruk, så jag funderar faktiskt på att köpa en ny, inte för att den har börjat trilla i backen än, men för att vara beredd om den plötsligt ger sig.

Eller så kan jag byta direkt och ha en extra ficka över till mina gamla extramejslar, kanske kan lämnas på någon arbetsplats där det blir ett i tid utsträckt jobb.


Baksidan ser ut som nedan, och jag hakar fast den i bältet. I början när fickan var spritt ny så var det nästan lite väl svår att få bort. Efter en tid hade bygeln spänts ut lite, så det blev lagom hårt.

Ibland hänger jag verktygsfickan över kanten på min verktygsväska, ibland över någon kant av något slag precis där jag grejar.


"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:
Följande användare sa tack: Marcus Johansson, Fredrik Å

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2017 20:58 #12 av Billan
Svårt dedär. Känns som att de spelar ingen roll hur mycket man fyller fickorna, man måste iaf ner till bilen och hämta nåt verktyg som saknas för endamålet.



Jag använder mig av en stanley fatmax som jag har typ inprincip ALLT i handverktygs väg i vilket resulterar i att den blir svintung, försöker alltid lägga av mig alla verktyg mellan jobb osv. Så jag endast har typ phasen pennan, tumstock, 2 moraknivar och nån bläckpenna på mig.

Nån som provat eller har dendär verktygs-ryggsäcken? Såg att Bizline kom ut med nån för ett tag sen. Jobbar mest med service och mindre entreprenader i innerstan i lägenheter så de blir ju en del släpande på stora väskan på axeln i trappor, och parkering får man väldigt sällan utanför rätt port. Tänkte att en sån kanske är skönare att ha på ryggen och sen pirran med alla maskiner och sortiment lådor på?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2017 18:24 #13 av Joel Ingolf
Jag blev sugen på den där ryggsäcken, men hittar inte den på Snickers hemsida. Kan dom ha slutat tillverka den? Så länge har den väl inte funnits?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2017 18:49 #14 av Rikard Ågren
Kolla på Jobline eller någon nätbutik

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.181 sekunder

Senaste foruminlägg