Vad använder ni för hammare vid kuloinstallation?

01 jul 2011 17:29 #1 av Patrik Hedlund
Ja, som rubriken säger. Vad använder ni för hammare när ni klamrar kulo? Jag använder den vanliga elektrikerhammaren från Hultafors, men har börjat sakna en plasthammare. En som man kan banka lite grann på kabeln utan att det lämnas märken och så. Har nu beställt en sådan som jag hoppas ska funka, men vad använder ni?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2011 18:28 #2 av Ronnie Lidström
Jag använder Elektrikerhammaren till allt!

Jag hade en gång en sådan plasthammare. Den är väl bra om man ska spika mycket kulo, men den blev oftast liggandes i bilen.. Nu vet jag då inte var den är.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

01 jul 2011 19:33 - 01 jul 2011 19:46 #3 av Rikard Ågren
Jag hade som sagt ett enformigt jobb tidigare som innebar 99% utanpåliggande installation, EKLK och EKRK i kombination med TKK och Letti. Det blev många mil kabel innan jag bytte jobb och med den bakgrunden kan jag säga att plasthammaren är totalt överlägsen, och i det närmaste outslitlig. Jag bytte anslagen kanske tre gånger under fyra åra konstant spikande. Med plasthammaren formar du enkelt kabeln mot underlaget och slår ihop TKK runt kabeln med enkelhet. Dessutom blir arbete betydligt tystare än med en metallhammare. Prova metall mot Letti och TKK donet och jämför med plast. Jag lovar att du aldrig vill använda en metallhammare igen vid utanpåliggande installation.

Jag körde med en modell som hette Thor tror jag, utbytbara anslag

Edit. Den här är det: www.thorhammer.com/Hammers/Nylon/Hammer_id_11-710

Projektledare el, styr och automation

25 mar 2012 21:10 #4 av Per Åke Väppling
En vanlig mindre kulhammare

25 mar 2012 21:56 #5 av Patrik Hedlund
Kulhammare?? Varför det?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

25 mar 2012 22:20 #6 av Per Åke Väppling
Kulhammare till kulo :P
Skämt åsido, det blev så när jag började spika kabel bara och trivs med den, inte så klumpig när det är trångt, går även bra att spika med "sidan" på den om det är jättetrångt. Sen så är den inte så tung att ha i fickan heller. Köpte en sån där elhammare som jag bara provat någon gång.

Sidan laddades på: 0.036 sekunder

Senaste foruminlägg