Hittade denna på elmässan i Sundsvall. Verkar vara riktigt fin..
Knappar för att koppla in last (tex testa jfb)
Knapp för att slå på ohmmätning (så den inte ligger och piper bak i bilen)
Rotationsmätning och allt annat man behöver.
Kanske inte är NY men den fanns iaf inte sist jag skulle köpa en spänningsprovare. Nån som testat den?
Har kört denna ett par månader och kan rekommendera den! Känns betydligt stabilare jämfört med T140, smart funktion för mätspetsarna där man lätt kan skifta och inbyggd belysning som är helt ok.
Perfekt man inte löser JFB av misstag också. Enda negativa ska vara att den är lite klumpigare men jag tror den håller bättre än föregångaren också där det ofta glappade. Helt ok pris också.
Jag har använt den i ett drygt halvår och kan också rekommendera den.
Lite klumpig samt grov kabel som gör den svårare(omöjlig)att ha i benfickan, men jag löste det med en smidig ficka från Snikki till verktygsbältet.
Slugge skrev: Har kört denna ett par månader och kan rekommendera den! Känns betydligt stabilare jämfört med T140, smart funktion för mätspetsarna där man lätt kan skifta och inbyggd belysning som är helt ok.
Perfekt man inte löser JFB av misstag också. Enda negativa ska vara att den är lite klumpigare men jag tror den håller bättre än föregångaren också där det ofta glappade. Helt ok pris också.
Det här är väl ingen konkurrensvara så kanske man kan fråga: Vad innebär;
Jörgen skrev: Jag har använt den i ett drygt halvår och kan också rekommendera den.
Lite klumpig samt grov kabel som gör den svårare(omöjlig)att ha i benfickan, men jag löste det med en smidig ficka från Snikki till verktygsbältet.
Menar du att den inte ryms i en större benficka eller i tumstocksfickan?
Måste man sätta dit en egen ficka i bältet för att rymma den går den helt bort för mig iallafall.
Tumstocksficka är nog omöjligt. Benficka går men jag tyckte det blev för klumpigt, dessutom brukar spetsarna sticka upp och fastna i saker så dom går sönder för mig. Åk till ett ställe som säljer och prova om du har möjlighet så slipper du bli besviken då det skiljer en del i storlek och smidighet mot T140.
Jag skulle aldrig kunna ha en T5-a. Väldigt stor och klumpig. Funkar säkert bra om man bara mäter i större anläggningar men för jag som nästan aldrig är i annat än små villacentraler funkar den ju inte speciellt bra.
Jag föredrar att ha en vanlig spänningsprovare utan strömmätning sen komplettera med en Kyoritsu KEW MATE 2012R för strömmätning:
Den är liten och smidig för att lätt kunna komma åt i trånga centraler. Den tar ändå upp till 16mm² (tror jag, åtminstone 10mm²) vilket räcker gott för det mesta. Jag har en större tång på firman för att mäta riktiga grovsingar då det behövs.
Mats Jonsson skrev: Det här är väl ingen konkurrensvara så kanske man kan fråga: Vad innebär;
Helt ok pris också.
Det är väl inte det primära, men de flesta är väl lite prismedvetna, man behöver ju inte köpa ett instrument med massa funktioner man inte har nytta av bara för att ha högsta modellnumret.
Gamla serien T100, T120 och T140 har numera ersatts av T90, T110, T130 samt T150 och jag tror de gamla var för klent byggda och dåligt skyddade men annars gick den enklaste modellen perfekt också i 9 fall av 10,
T150 har däremot många bra och genomtänkta funktioner som man kommer utnyttja därför känns det inte som att den relativt låga prisskillnaden borde hindra ett köp.
Det finns ju även konkurrenter exempelvis Elma 2100X som har de flesta funktionerna för några hundringar mindre. Men som tidigare skrivits, man ska kunna lita på att spänningsprovaren alltid kan visa om det finns spänning eller ej och T140 kändes inte helt stabil efter ett tag, summringen glappade osv, T5:an är ett annat typ av instrument, har aldrig gillat uppbyggnaden, vem strömmäter telekablar liksom.. Tvivlar på den funkar utan batteri, det är väl bara LCD-display.
Annars finns Duspol som alltid fungerat bra med exempelvis modellen
Digital
som verkar ok, någon som har denna?