DragFjäder

05 sep 2012 15:42 #1 av Martin
DragFjäder skapades av Martin
Bästa dragfjädern jag använt!

www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=789

Köpte i julas ut 15m'aren tilll ett bygge och har gillat den sedan dess då den räddat mig många gånger. Det går att stöta på väldigt bra och den är bra styv och tar sig igenom många böjar. många fler än övriga fjädrar jag testat. Funkar perfekt i 16 och 15 rör. Även slang funkar den kanon även om slangen fjädrar väldigt mycket! Tar sig även förbi väldigt skarpa böjar!

Dyr om man jämnför emot en plastfjäder för 100kr. Men Den sparar in bra med tid. Köpte även ut en 30m'are dock var den för kort för röret jag skulle igenom med 3, TRE!! Rörstopp. tog mig förbi alla även om det första var extremt svårt att ta sig förbi. Testade plastfjäder. orkade inte trycka. Testade en liknande dragfjäder från bizline. Den fjädrade med tillbaka. Jag kan själv tycka att 30m är för långt men ibland behöver man det.

Bara ett tips till er alla där ute.

42
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Daniel Gustafsson Furn

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2012 17:54 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet DragFjäder
Kan intyga att den är mycket bra på att ta sig fram. Dock bör rören vara tomma då skallen är rätt så stor

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2012 18:51 - 05 sep 2012 18:54 #3 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet DragFjäder
Denna kör jag med, där den inte går igenom är det stopp...
Perfekt, håller även att dra med bilen =)


/Linjemästare Karlsson
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2012 18:57 #4 av Martin
Svar från Martin i ämnet DragFjäder
Det är väl mer en dragfjäder för markrör mm?
Tror brottgränsen var 150kg för den från pipelife. Rätt mycket. är ju nästan något annat som ger efter först. Sen så pallar de flesta dragfjädrar rätt mycket. det är väl främst kraftiga ryck som är påfrestningen.

Har dragit dragfjädrar i glasfiber efter en bil. kulan längst ut släppte dock. Fast bilen segade redigt bra det sista innan den rök av.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2012 19:09 #5 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet DragFjäder

Martin skrev: Bästa dragfjädern jag använt!

www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=789

Köpte i julas ut 15m'aren tilll ett bygge och har gillat den sedan dess då den räddat mig många gånger. Det går att stöta på väldigt bra och den är bra styv och tar sig igenom många böjar. många fler än övriga fjädrar jag testat. Funkar perfekt i 16 och 15 rör. Även slang funkar den kanon även om slangen fjädrar väldigt mycket! Tar sig även förbi väldigt skarpa böjar!

Dyr om man jämnför emot en plastfjäder för 100kr. Men Den sparar in bra med tid. Köpte även ut en 30m'are dock var den för kort för röret jag skulle igenom med 3, TRE!! Rörstopp. tog mig förbi alla även om det första var extremt svårt att ta sig förbi. Testade plastfjäder. orkade inte trycka. Testade en liknande dragfjäder från bizline. Den fjädrade med tillbaka. Jag kan själv tycka att 30m är för långt men ibland behöver man det.

Bara ett tips till er alla där ute.


Testade den där på Elfack i Göteborg förra året. Har dock aldrig testat den i verkligheten. Synd att den inte finns längre än 30m, annars hade den väl funkat bra även för markrör?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2013 12:09 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet DragFjäder
Någon mer som har testat denna fjäder?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2013 15:23 #7 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet DragFjäder
jag kör enbart med den, använder bara den gamle smala när det är trådar i rören.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2013 16:31 #8 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet DragFjäder
Jag är jäkligt sugen, men ganska dyr som jag förstått det.

"Edit": Kollade precis vad vi får ge för 15 m:n på Solar... 400 kr plus moms. Jag trodde att den kostade dryga tusenlappen. Då ska jag nog ta och beställa en. :whistle:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2013 19:35 #9 av Richard
Svar från Richard i ämnet DragFjäder
Den är grymt bra. Lite klumpig tyvärr. :tokig:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2013 21:53 #10 av Thomas Hausel
Svar från Thomas Hausel i ämnet DragFjäder
Jag köpte Bizlines polyester fjäder på Selga, den är 20 meter och jag är imponerad av framkomligheten med den, kan bli lite nött på fingrarna av att den är tvinnad när man trycker på...
Men priset låg nog på ca 700 ex moms.
Rekommenderas hur som helst, skönt med en redig fjäder!
De har även en lite grövre 5,2mm som finns på 30 och 50 meters golvstativ, mer lämplig för markrör...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 16:40 #11 av Niklas Fougberg
Svar från Niklas Fougberg i ämnet DragFjäder
Hej!
Kan också intyga att Pipelifes dragfjäder är en av dem bättre investeringarna.
Den är väl värd sin kostnad.

Fil bilaga:
Niklas Fougberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 17:04 - 07 aug 2014 17:04 #12 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet DragFjäder
Jag har haft både 15 m och 30 m i över ett år nu och är grymt nöjd! Jag använder dom även i markrör och det funkar kanon, dock om man petar in dragfjädern i ett markrör som är närmre 30 m så går det inte att få igenom den sista biten. Fast då har jag tagit vulktejt och eltejp och lite "gucka" och gjort en stor, kletig boll längst fram, då har den lyckats styra sig fram sista biten!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.121 sekunder

Senaste foruminlägg