Söker jobb hos Svensk el firma med jobb i Norge, finns det?

08 dec 2011 10:39 #1 av Jonas Gahlin
Hej! Jag skulle vilja ha eran hjälp. Jag har jobbat i 2 år på en elfirma upp i Norrland nu. Nu är jag sugen på att testa något nytt och tjäna mer pengar förstås. Jag har fått flera erbjudanden från Norge men tackat nej för problemet är att jag vill kunna läsa allmän behörighet i framtiden och då måste man ju jobbat 4 år med en med allmän behörighet eller har jag fel?

Tacksam för svar!

MVH Jonas Gahlin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2011 11:41 #2 av Marcus Lundström
Ja det stämmer, men ibland kan elsäkerhetsverket lämna dispans av olika anledningar. Tycker du ska kolla med elsäkerhetsverket om arbete under norsk installatör går att räknas med.

08 dec 2011 12:46 #3 av Jonas Gahlin
Vet du någon som fått dispens som jag kan få prata med?

08 dec 2011 18:08 #4 av Johan Sponton
Jag ringde och hörde om jag kunde tillgodoräkna mig mina år i Norge om jag ville ta ut min behörighet, men där var svaret blankt nej.
Jag tippar på att anledningen är att det skiljer lite för mkt mellan oss och norrmännen. Dock inte tillräckligt mycket för att vi skall få jobba där. :P

Linjemästare

09 dec 2011 07:58 #5 av Mats Persson
Det beror nog på att de vill ha koll på vem som intygar åt dig.. Är det en Norsk gubbe så finns han inte med i deras datorsystem. De har kanske inte så bra sammarbete med Norska DSB ?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

10 dec 2011 15:12 #6 av Jonas Gahlin
Men nån svebsk firma borde det ju finnas som jobbar i Norge?

10 dec 2011 15:20 #7 av Mats Persson
Jo så klart det finns det.. Men det är inte så lätt att få de jobben direkt kanske? Det är ju oftast när de är utlånade till norska firmor..
För att nämna några, Emil Lundgren, YIT, Bravida

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

12 dec 2011 21:52 #8 av Jonas Gahlin
Om ni känner någon vill jag gärna komma i kontakt med han/hon. Mail adress eller något. Tack på förhand

02 jan 2012 10:27 #9 av Jonas Gahlin
Ja väcker tråden igen i hopp om hjälp. Om ingen vet nått så kanske ni vet om man kan läsa någon norsk behörighet som man den kan ha som svensk abl?

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg