Varför är inte facket här?

06 nov 2011 09:31 #1 av Johan Andersson
Ja, varför är inte SEF representerade här? Jag har sett att flera från EIO är registrerade här och deltar i diskussioner. Men jag har inte sett skymten av någon från Elektrikerförbundet?

Är de inte inbjudna?
Är de inte välkomna?

Tycker det är lite märkligt att de inte tar chansen att synas här. För det är väl gratis dessutom? Även för företag/organisationer?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2011 09:35 #2 av David olsson
Jag tror inte det är många som är inbjudna, utan de flesta har nog hittat hit själva. Tror inte Ronnie har något emot om du skulle bjuda in nån representat från SEF :)

Sjöhaga EL AB

06 nov 2011 10:00 #3 av Patrik Hedlund
Vi vill få in representanter från både SEF och EIO till forumet och om jag inte missminner mig så har Ronnie skickat en inbjudan till bägge "läger", dock har väl inte SEF svarat ännu med någon representant. För jag kan inte heller dra mig till minnes att jag sett någon från SEF här i trådarna.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

06 nov 2011 11:55 - 06 nov 2011 11:55 #4 av Ronnie Lidström
Som Patrik säger så är SEF självklart välkomna här. Jag har skickat inbjudan/informationsmail till massor med personer @sef.se samt berättat om fluxio på diverse facebooksidor ("Unga elektriker" osv).

De kanske har någon slags policy att inte diskutera elfrågor på "öppna forum"?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

06 nov 2011 12:01 #5 av Åke Gustafsson
Kan låta lite märkligt, men SEF är väl helt enkelt inte intresserade av EL-frågor.

Deras intresse ligger nog snarare mer åt vanliga fackliga frågor. Som att medlemmarna ska få så hög lön som möjligt och så bra anställningsförmåner som möjligt.

Sådana här triviala ämnen som diskuteras här (elsäkerhet, föreskrifter osv) lämnar man åt andra :whistle:

06 nov 2011 12:22 #6 av Tobias Karlsson
Det där är lågt Åke att ens påstå att SEF inte är intresserade av elfrågor.

/Linjemästare Karlsson

06 nov 2011 12:46 #7 av Richard
Då får ni skicka ett fax till SEF.

06 nov 2011 16:48 #8 av Oskar
Svar från Oskar i ämnet Varför är inte facket här?

Richard skrev: Då får ni skicka ett fax till SEF.

Haha ja det är nästan lite på den nivån!

SEF snackar hela tiden om att de ska vara det "elektroniska förbundet". Men det är bara att gå in på hemsidan så känns det som att åka 15 år tillbaks i tiden.

Unga Elektriker har varit några som verkligen varit som en blåslampa för att saker och ting ska hända i förbundet. Efter mycket tjat har förbundet äntligen skaffat en facebook. Så det dröjer nog ett tag till innan de fattar att det inte räcker att bara starta konton och sedan är det bra. Utan det gäller att man aktivt är med överallt idag.
Den största debatten sker idag på nätet. Är man inte med där så missar man mycket.
Men med det menar jag inte att det ena utesluter det andra, men tyvärr sitter det allt för många gråhåriga gubbar i förbundet som inte vill inse det.
Det behövs helt enkelt ett generationsskifte!

06 nov 2011 17:52 #9 av Rikard Ågren
Jag bjöd nyligen (två veckor?) in min lokale ombudsman med hänvisning till tråden om dammsugare till borrhammare men det blev visst ingen reaktion, inte ens ett mailsvar

Projektledare el, styr och automation

06 nov 2011 21:04 #10 av Janne Larsson
Min uppfattning av SEF är inte den bästa och har inte varit det sen mer än 10 år tillbaka och sen har det bara eskalerat. Jag tror helt enkelt att dom är så upp över huvudet högmodiga och inne i sitt att dom helt enkelt inte vill/vågar svara (försvara) på frågor som rör dom. Ett fack är ju alltid ett fack och säkert bra till något men SEF har någon typ av "vi vet bäst" mentalitet över sig och beblandar sig enligt min erfarenhet inte gärna i diskutioner som för dom känns obekväma.
Hur är dom representerade på andra ställen typ Voltum och liknande? Och där dom ev finns, vad svarar dom på egentligen och hur? Skulle de egentligen vara till någon nytta?

Sen har vi ju en motpart här i form av EIO och så länge det inte är skitsnack utan sakliga svar så tror jag dom säkert kan svara på visa SEF frågor också och då kanske rakare...vad vet jag....jag är inte medlem i EIO heller så....

07 nov 2011 07:06 #11 av Mats Persson
Varför skulle EIO svara rakare på frågor än SEF?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

07 nov 2011 14:39 #12 av Thomas Sandgren
Nu är facket här.

07 nov 2011 15:29 #13 av Mats Persson
Välkommen hit Thomas!
Jag tror jag gick en skolinformatörs utbildning för dig för några år sedan..!

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

07 nov 2011 19:50 #14 av Janne Larsson

Mats Persson skrev: Varför skulle EIO svara rakare på frågor än SEF?

Ja, varför och varför...det beror väl på frågan men jag går bara efter egen erfarenhet...alltså luddigt svar i en fråga under en avtalsrörelse kontra ett rakt och riktigt svar som man förstog och sedan visade sig vara rätt.....klart det alltid finns undantag och nu är dom ju representerade här så då bör ju alla funderingar få svar så behöver vare sig jag eller någon annan fundera över rätt, fel och hypoteser.

25 nov 2011 16:11 #15 av Johan Andersson

Thomas Sandgren skrev: Nu är facket här.

Perfekt!

Ser fram emot nästa steg: Att även delta i diskussionerna :silly:

13 nov 2012 22:08 #16 av puttrix
Tänkte bara kolla nu ett år senare ifall vi fått några nya forummedlemmar som representerar SEF?

Thomas bemödade ju sig till att skriva ett inlägg och sedan aldrig mer logga in på detta forum :(

Anledningen till att jag är i denna del av forumet är för att jag söker information gällande SEF's Ledande-montörsutbildning.

Någon av er som har gått den?

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg