Nyinköpta slagborrmaskiner (inkl. batterimaskiner) MÅSTE ha dammsugare?

17 okt 2011 07:06 #1 av Åke Gustafsson
En kollega var på en "skyddsombudsdag" som facket anordnade.

Där sa dom att man nu mer MÅSTE ha dammsugare på alla slagborrmaskiner som köps nu.

Han kunde dock inte säga var detta står någonstans. Arbetsmiljöverket?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2011 07:39 - 17 okt 2011 07:40 #2 av Ronnie Lidström
Jag hörde också detta. Skulle vara nåt från "Maskindirektivet"?

Helt klart är det ju bra med maskiner med dammsugare, men jag håller med om att det vore trevligt att veta var detta krav står någonstans :side:

Sökte bland alla föreskrifter osv i Elvis samt googlade, men hittade ingenting.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

17 okt 2011 13:27 #3 av Mats Persson
Nja, kravet ligger väl mer i att man som arbetsgivare ska göra vad man kan för att minska risken för innandning av farligt damm.
Då finns det 2 sätt, dammsugare eller skyddsmask. Men som nr 1 så ska man först annvända utrustning som inte kräver mer personligskyddsutrustning som skyddsmask. Det är ganska jobbigt att gå omkring en hel arbetsdag med skyddsmask.
Jag tror inte ni kommer hitta en text där det i ord står att man MÅSTE ha dammsugare..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

17 okt 2011 16:53 #4 av Åke Gustafsson
Jaha.. Så det är som vanligt? SEF hittar bara på saker som de själva tycker låter bra?

17 okt 2011 17:52 #5 av Rikard Ågren
Ring Verket och fråga

010-730 90 00

Be om svarstjänsten

Projektledare el, styr och automation

18 okt 2011 08:16 #6 av Rikard Ågren
Intressant - hade precis Hilti på besök och de påstod att dammsugarkravet enbart gäller oss elektriker. Ringde Arbetsmiljöverket och frågade. Det lät konstigt tyckte han på Svarstjänst men kunde inte ge ett rakt svar så jag inväntar mailsvar från deras expert

18 okt 2011 18:55 #7 av Tobias Karlsson
Tror inte riktigt på det där med att SEF hittar på egna saker, då skulle arbetsgivarorganisationen slå ner som en hök på en duva. De har säkert något att luta sig mot.

/Linjemästare Karlsson

18 okt 2011 19:06 #8 av Rikard Ågren
Kan det vara en överenskommelse mellan SEF och EIO? Jag har då aldrig hört talas om det

Jag postar svaret så fort det dimper ner

18 okt 2011 19:11 #9 av Ronnie Lidström
Måste ju vara det. Jag kan dock inte komma ihåg att jag fått någon information om detta från EIO.

Är ju samma med kravet på bränslevärmare i nya bilar. Är ju också ett litet konstigt krav som bara elektriker har?

Fil bilaga:

18 okt 2011 19:23 #10 av Tobias Karlsson
Bränslevärmare bygger delvis på arbetsmiljön dvs det ska vara fullgod värme i bilen och eftersom man inte får köra på tomgång är värmare den enklaste lösningen på detta.
Detta gäller ju även AC.

/Linjemästare Karlsson

18 okt 2011 19:25 #11 av Rikard Ågren
Jaså finns det ett sånt krav också?! Gäller det även vid köp av begagnade bilar?

18 okt 2011 19:28 - 18 okt 2011 19:28 #12 av Patrik Hedlund
Ahh, skönt att man har lager och bilarna i ett varmt, delvis ombyggt parkeringshus i samma byggnad som kontoret... :stubben:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

19 okt 2011 08:54 #13 av Mats Persson
Men som sagt, det finns krav på att du som anställd inte ska andas in skadliga partiklar från tex borrdamm! Hur ska då arbetsgivaren åtgärda detta? Skyddsutrustning i form av andningsskydd ska undvikas i största mån... Då återstår det då dammsugare, ganska enkelt?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

20 okt 2011 10:42 #14 av Tobias Karlsson
Rickard: Det borde även gälla begagnade bilar, konstigt om det inte hade gjort det, du ska ju ha fullgod värme oavsett.

/Linjemästare Karlsson

20 okt 2011 14:44 #15 av Rikard Ågren
Hänvisa gärna till var det står skrivet om bränslevärmare till servicebilarna

20 okt 2011 15:50 - 20 okt 2011 15:53 #16 av Tobias Karlsson

20 okt 2011 18:46 - 20 okt 2011 18:56 #17 av Ronnie Lidström
Kravet på "dieselvärmare" i firmabilar gäller också bara elektriker. Byggare behöver inte följa detta.

Nu har väl de flesta nya bilar både värmare och AC så det är väl ett övergående problem.

Det kravet kom fram ur en tvist 1996..

Arbetsdomstolen Målnummer A-13-1996

AD 1996 nr 133

Enligt bestämmelse i kollektivavtal för elektrikerbranschen skall vissa servicefordon vara utrustade med tilläggsvärme som skall kunna brukas oberoende av det befintliga färdvärmesystemet. I en tvist rörande tillämpningen av denna bestämmelse träffar avtalsparterna förlikning genom ett kollektivavtal i vilket det tidigare träffade kollektivavtalet anges innebära att bilen vid användande skall vara ur arbetsmiljösynpunkt lämpligt tempererad när den brukas...

...

§ 3
Följande överenskommelse träffades.
Servicefordon som tillhandahålles av arbetsgivaren skall, då det tages i bruk efter den 1 oktober 1990, vara utrustad med system för tilläggsvärme. Denna tilläggsvärme skall kunna brukas oberoende av det befintliga färdvärmesystemet.

Fil bilaga:

20 okt 2011 18:47 #18 av Tobias Karlsson
Det kravet gäller alla som har bilen som arbetsplats, inte bara elektriker. Men snickare tillbringar inte så många luncher i bilen, de brukar ha arbetsbodar.

/Linjemästare Karlsson

20 okt 2011 19:07 #19 av Ronnie Lidström

Rikard Ågren skrev: Intressant - hade precis Hilti på besök och de påstod att dammsugarkravet enbart gäller oss elektriker. Ringde Arbetsmiljöverket och frågade. Det lät konstigt tyckte han på Svarstjänst men kunde inte ge ett rakt svar så jag inväntar mailsvar från deras expert

...åter till topic!

Fick du något svar Rikard?

Fil bilaga:

20 okt 2011 20:04 #20 av Rikard Ågren
Nej det har inte dykt upp något ännu.

Jobbar för tillfället i samma fastighet som både Elsäk och Arbetsmiljöverket så jag skulle ju kunna fråga nån där :)

Sidan laddades på: 0.060 sekunder

Senaste foruminlägg