Nja, kravet ligger väl mer i att man som arbetsgivare ska göra vad man kan för att minska risken för innandning av farligt damm.
Då finns det 2 sätt, dammsugare eller skyddsmask. Men som nr 1 så ska man först annvända utrustning som inte kräver mer personligskyddsutrustning som skyddsmask. Det är ganska jobbigt att gå omkring en hel arbetsdag med skyddsmask.
Jag tror inte ni kommer hitta en text där det i ord står att man MÅSTE ha dammsugare..
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Intressant - hade precis Hilti på besök och de påstod att dammsugarkravet enbart gäller oss elektriker. Ringde Arbetsmiljöverket och frågade. Det lät konstigt tyckte han på Svarstjänst men kunde inte ge ett rakt svar så jag inväntar mailsvar från deras expert
Tror inte riktigt på det där med att SEF hittar på egna saker, då skulle arbetsgivarorganisationen slå ner som en hök på en duva. De har säkert något att luta sig mot.
Bränslevärmare bygger delvis på arbetsmiljön dvs det ska vara fullgod värme i bilen och eftersom man inte får köra på tomgång är värmare den enklaste lösningen på detta.
Detta gäller ju även AC.
Men som sagt, det finns krav på att du som anställd inte ska andas in skadliga partiklar från tex borrdamm! Hur ska då arbetsgivaren åtgärda detta? Skyddsutrustning i form av andningsskydd ska undvikas i största mån... Då återstår det då dammsugare, ganska enkelt?
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Enligt bestämmelse i kollektivavtal för elektrikerbranschen skall vissa servicefordon vara utrustade med tilläggsvärme som skall kunna brukas oberoende av det befintliga färdvärmesystemet. I en tvist rörande tillämpningen av denna bestämmelse träffar avtalsparterna förlikning genom ett kollektivavtal i vilket det tidigare träffade kollektivavtalet anges innebära att bilen vid användande skall vara ur arbetsmiljösynpunkt lämpligt tempererad när den brukas...
...
§ 3
Följande överenskommelse träffades.
Servicefordon som tillhandahålles av arbetsgivaren skall, då det tages i bruk efter den 1 oktober 1990, vara utrustad med system för tilläggsvärme. Denna tilläggsvärme skall kunna brukas oberoende av det befintliga färdvärmesystemet.
Det kravet gäller alla som har bilen som arbetsplats, inte bara elektriker. Men snickare tillbringar inte så många luncher i bilen, de brukar ha arbetsbodar.
Rikard Ågren skrev: Intressant - hade precis Hilti på besök och de påstod att dammsugarkravet enbart gäller oss elektriker. Ringde Arbetsmiljöverket och frågade. Det lät konstigt tyckte han på Svarstjänst men kunde inte ge ett rakt svar så jag inväntar mailsvar från deras expert