Halloj allihopa! Jag har ett litet dilemma. Tyvärr så har jag inte tagit tag i detta innan utan det är först nu när jag har läst en yrkesutbildning som även ger mig tillgång till auktorisation.
Jag har jobbat som elektriker till och från de senaste 6 åren. Varför det har vart till och från är pga att jag har flyttat fram och tillbaka pågrund av sportsliga skäl.
Eftersom sporten har vart mitt allt som jag har satsat på har jag tyvärr inte vart noggrann med att se till att jag bland annat ska få mitt ECY-certifikat efter att jag gjort min lärlingstid.
För mig jobbade jag som elekriker inom industrin där jag direkt fick en full lön då inte industrin oftast har lönestegen för elektriker.. Sedan gick jag vidare till en "riktig" el firma. Jag började där som försa årsmontör och jobbade där till och från under en längre tid. Vi ansökta aldrig om något ECY-certifikat eller liknande. Vilket är dumt nu i efterhand.
Senaste 2åren har jag jobbat som fullbetald elektriker åt en annan elfirma. Utan något Certifikat eller liknande utan genom att referenser har ansett mig som duktig samt rekommenderat mig.
Nu till dilemmat.. Då jag har den teoretiska biten för att få min auktorisation.
Hur ska jag gå tillväga att kunna få mitt ECY-certifikat så jag iallafall kan intyga att jag gjort det?
Hur ska jag gå tillväga för att dokumentera allt jag har jobbat trots att det har vart luddigt med mycket hopp till och från?
Hur hade ni gjort och vad har ni för tips till mig för att nu, några år senare, när man inser att sporten man höll på med inte var allt.. Kunna ta tag i detta och göra det ordentligt för en gångs skull..
Hoppas texten ändå gick att förstå.. Tacksam för svar
Kanske blir svårt i efterhand men ett intyg ifrån varje arbetsgivare med det arbete som man har utfört med anställningstiden. Det behöver du ju ändå om du vill ansöka om auktorisationen, tror dokumentet heter intyg om praktisk erfarenhet. Det finns ett dokument före 1juli 2017 och ett efter. Men som sagt du behöver någon på firmorna som du varit anställd på som kan intyga tiden och vilka verksamhetstyper du arbetat inom.
Är det möjligt att ringa till den elfirman som man arbetade hos för 4 år sedan att skriva intyg på att man jobbat där och skrivit vad man har gjort? Har du koll på det? Tack för svar
Ja, det tycker jag att man kan göra, lättast är väl förstås att få ett intyg vid avslut. Hade det varit jag så skulle jag ringt och frågat. Hade någon före detta anställd hos mig ringt och velat ha det skriftligt så hade jag skrivit ett utan att tveka.
Mvh Patrik
Last edit: 05 dec 2024 18:51 by Patrik . Orsak: Stavning
Tack för svar Patrik.
Hur mycket är det att skriva under och hur fungerar det?
Är det den tid man har vart anställd på företaget eller är det antalet dagar man arbetat. Har vart tjänstledig ungefär 1 år, gissar att de inte kommer räknas in?
I ansökan till auktorisation så anges år och månad samt inom vilken verksamhet man verkat i. För lärlingstid så har jag inte jättebra koll då det inte är något vi utövar i den bemärkelsen. Men i vissa fall har vi intygat anställningstid samt vilka sorts arbeten som personen arbetat med tex kabelförläggning, nätverk, kanalisation mm.
Tjänstledighet kan du inte räkna in då iaf vi bara intygar arbetad tid.
Hur rena installationsfirmor som är anslutna till t.ex. IN hanterar dessa frågor låter jag vara osagt.
En ren Google sökning "intyg lärlingstid elektriker" ger att för lärling inom IN/SEF/ECY så krävs 1 600h inom ett anslutet företag. Så där är det timmar som räknas.