Jobba som elektriker i USA!

27 apr 2015 19:08 #1 av Anonym Gäst
Hej!

Jag har en kompis som är elektriker och ska till Los Angeles för att fixa elen i mina släktingars hus.

Han ska inte ta betalt utan gör det av god vilja och ska jobba på huset i 1 månad.
Han är helt utbildad och har certifikat och har jobbat som elektriker i Sverige i över 20 år

Frågor;
Måste man ansöka om något speciellt intyg för att fixa elen på ett hus, även om man inte tar betalt?

Vet ni någon man kan ta kontakt med för att få mer info om detta?

Tack på förhand!

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 20:41 #2 av Friedrich Lossien
Skulle inte gett mig på elinstallation i USA, inte på ensam hand iaf. De gör saker och ting väldigt annorlunda än Europa, samt att materialen är helt annorlunda.
Man ska liksom vara lite vvs'are för bocka deras förbannade pansarrör som dom är så glada för.

I övrigt så är deras behörighetssystem rätt likt vårat här i Sverige. Om man inte har en licens som "master" så ska man ha en licens som "journeyman", och då jobba under en master (de flesta stater tillämpar detta system iaf)
Ungefär som att någon utan allmän behörighet jobbar under någon som innehar det.
Har man ingen licens så får man inte utföra elinstallationer, precis som i Sverige.

Hade jag varit din kompis/släkting så hade jag nog hyrt in en lokal elektriker och hjälpt honom istället.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 21:00 #3 av Stefan Ericson
Om han åker till USA, på 3mån turistvisum och jobbar. Då blir de det med all säkerhet en svart stämpel i passet, om dom kommer på honom och han får aldrig mer komma till USA.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2015 06:56 #4 av Anders Svensson

Stefan Ericson skrev: Om han åker till USA, på 3mån turistvisum och jobbar. Då blir de det med all säkerhet en svart stämpel i passet, om dom kommer på honom och han får aldrig mer komma till USA.

Han skulle inte arbeta, han skulle hjälpa till.
Du blandar ihop det med något som kallas svartarbete. Det innebär att man utför ett atbete mot någon form av betalning eller mottjänst utan avsikt eller möjlighet att deklarera inkomsten/tjänsten för beskattning.
Det är inte tillåtet i Sverige heller.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2015 07:41 #5 av Stefan Ericson
Jag har varit på utbildning i USA, när jag var ung. Tullen ställde mycket frågor och det lär vara mycket värre i dag. En tysk service kille från Alfing, fick visa leg för att köpa tuggummi på en bensin mack.
Så jag instämmer med föregående rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg