Hur stor ersättning för elarbetsansvar?

26 okt 2013 17:01 #1 av Anonym Gäst
Tjena

Hur stor ersättning brukar det vara för att man tar på sig elarbetsansvaret som serviceelektriker?

Och vad innebär det exakt?

Tack på förhand

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2013 17:34 #2 av Ronnie Lidström
Menar du elarbetsansvar över andra eller bara dina egna jobb?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

26 okt 2013 18:49 - 26 okt 2013 18:58 #3 av Michell Martic
Edit:

Vem du är elarbetsansvarig för ska framgå innan ansvaret gäller. Dock så kan man aldrig frånta arbetsgivaren ansvaret, endast arbetsuppgifterna.
Ersättningen ska utgå med 2 % av din lön enligt SEFs kollektivavtal vad jag minns. Är man även kontrollansvarig så utgår ytterligare 2 %..

Kontrollansvarig och elarbetsansvarig kan vara samma person, men måste inte vara det.

Se SS-EN 50110-1.

26 okt 2013 18:50 #4 av Ronnie Lidström
Elarbetsansvarig för egna arbeten ska ju alla alltid vara så det lär ju ingå i lönen. Ansvarig för andra brukar ge en extra peng.. Ofta i kombination med extra peng för "ledande montör" kanske...

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

26 okt 2013 18:51 #5 av Mats Jonsson

Anonym Gäst skrev: Tjena

Hur stor ersättning brukar det vara för att man tar på sig elarbetsansvaret som serviceelektriker?

Och vad innebär det exakt?

Tack på förhand

När du frågar "vad innebär det exakt" beror det på vilket regelverk man tillämpar för arbetet. Arbetsuppgifterna för en elarbetsansvarig är betydligt mer omfattande om man arbetar enligt ESA än i jämförelse med om man arbetar enligt svensk standard. Men vad jag förstår så påverkar inte valet av regelverk ersättningen till den elarbetsansvarige.

En väsentlig skillnad är att när man arbetar enligt ESA ska elarbetsansvarig upprätta en skriftlig riskanalys innan arbetet påbörjas vilket inte krävs enligt svensk standard. Vad jag kan se så slarvas det med denna riskanalys, inte minst när det gäller enklare arbete i lågspänningsanläggningar. Det huvudsakliga syftet med den skriftliga riskanalysen är naturligtvis att höja elsäkerheten men man bör också vara medveten om att riskanalysen är tydligt mätbar för rättsväsendet. Antingen så fanns det en skriftlig riskanalys eller så fanns det inte. Och det framgår ju tydligt av ESA att det är elarbetsansvarig som ska upprätta denna.

26 okt 2013 19:05 #6 av Michell Martic
Såg nu att elarbetsansvar för egna arbeten inte omfattas av installationsavtalet men det omfattas av SS-EN 50110-1.
Har man ansvar för fler än sig själv så ska ersättning utgå.
Har man dock en delegering för elarbetsansvar för andra montörer så ska ersättning utgå under hela delegeringens giltighetstid (max 12 månader) även om man tidvis under perioden inte haft ansvar för någon annan montör.

31 okt 2013 10:19 - 31 okt 2013 10:23 #7 av Johan Dahlman
det är ju förhandlingsbart och dom siffrorna som sägs i avtalet är minsta möjliga ersättning att betala ut,
och som andra redan påpekat gäller det inte för eget arbete som man ska kontrollera i alla lägen ändå =)

31 okt 2013 15:53 #8 av NIklas
Där jag jobbar har vid både en ersättning för elarbetsansvar och kontrollansvar. Och det är 2%+2% på lönen vilket brukar ge runt 1200 kr för båda två.

31 okt 2013 16:13 #9 av Michell Martic
Vi har samma. Alltså 2%+2%.

31 okt 2013 17:55 #10 av Johan Dahlman
jag har haft 5kr extra i timmen för kontrollansvaret eller elarbetsansvaret beroende på vilket jag har haft
det är ju förhandlingsbart som sagt...

31 okt 2013 18:14 #11 av Martin
Har 2% plus 2% vissa förhandlar dock till något utöver detta alt komptid eller högre % i ersättning beroende på storlek på jabb och gubbar under sig.

42

31 okt 2013 21:03 #12 av Mikael Dalåsen
Detta är nog något som det slarvas med otroligt mycket?
På mitt förra jobb funkade det ganska bra, vi skrev på ett papper för elarbetsansvar och för kontrollansvar, och det va 2+2%.
Där jag är nu hör jag sällan om det, jag är inte SEF längre så det gäller inte mig, men jag tror det är okunskap hos många och därför blir det aldrig av.
Men det borde vara upp till arbetsgivaren att se till detta när det är större jobb där det är flera som jobbar.

När jag jobbade som ledande montör så kan jag inte minnas att jag fick nåt för det. Även om man kan tycka att man ska ha det.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder