hur beräknar man sjuklönen?

06 okt 2013 07:50 #1 av Johan Dahlman
Hej jag vill veta hur sjuklönen beräknas och på vad exakt den ska beräknas på.

på min lönespec ser det ut som dom enbart räknat på månadslönen/174 för att få fram min timpening
men jag bör väl även ha ersättning för ledandemontörstillägg, kontrollannsvar, elarbetsannsvar, restidsersättning

och räknar man isf ett snitt på det då det kan vara olika månad för månad eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2013 17:53 #2 av Ronnie Lidström
Har du kontrollansvar och elarbetsansvar fastän du ligger hemma å är sjuk? Du måste ha en hård chef :silly:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Richard, Tobias Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2013 18:09 #3 av Johan Andersson
...Och du kan väl knappast räkna med att få någon ersättning för restid om du inte haft någon restid? Vilket du knappast har om du är sjuk?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2013 19:19 #4 av Joel Ingolf
På förra bygget fick man restid fast man var sjuk, dock ej kilometerersättning :).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2013 21:19 #5 av Johan Dahlman
som du resonerar ska man inte ha nån lön alls då ..
man ska ju ha ersättning för den lön man skulle ha tjänat om man varit frisk och jobbat
som för det mesta är mycket mer än rena månadslönen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2013 05:07 #6 av Tobias Karlsson
Du får inga tillägg när du är sjuk, bara månadslönen.

Skulle man fått ersättning för de man brukar tjäna med tillägg och övertid...nja då tror jag mer hade varit sjuka oftare =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2013 05:52 #7 av Michell Martic
Har man schemalagd arbetstid utöver 7-4 arbetet var OB-tillägg utgår så kan dess räknas in i din sjuklön, men övriga tillägg inte med.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2013 08:10 #8 av Olle Andersson

Ronnie Lidström skrev: Har du kontrollansvar och elarbetsansvar fastän du ligger hemma å är sjuk? Du måste ha en hård chef :silly:


Kan inte tänka mig att om en ledande montör som har kontrollansvar blir sjuk så dokumenteras samtliga arbeten i detalj som utförs under denna period och ansvaret faller över på någon annan... Han blir nog tvungen att så fort han blir frisk igen kontrollera det arbete som utfördes under hans tid hemma i sängen... :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2013 13:56 #9 av Ronnie Lidström
Om vi ska vara seriösa så står det vad som gäller i Installationsavtalet 7 Kap § 13 punkt 5. (sid 35-36)

Installationsavtalet skrev: 5. Sjuklönens storlek
Den sjuklön som arbetsgivaren ska utge till arbetstagaren beräknas genom att avdrag görs från månadslönen enligt nedan. För varje timme en arbetstagare är frånvarande pga sjukdom görs avdrag per timme med

100 % x månadslönen
174
för den första dagen arbetstagaren skulle ha tjänstgjort.

20 % x månadslönen
174
från och med den andra dagen arbetstagaren skulle ha tjänstgjort.

Härutöver utges sjuklön, från och med den andra dagen arbetstagaren skulle ha tjänstgjort, med 80 % av rörlig lönedel som arbetstagaren skulle ha varit berättigad till.

Med rörlig lönedel avses i detta sammanhang prestationslönedel samt ersättning för schemalagd övertid, beredskapstjänst, resa utom ordinarie arbetstid och förskjuten arbetstid.


Törs inte lova om dina ersättningar för kontrollansvar osv ingår i ovanstående. Du får nog ringa till facket och fråga för att vara säker. (Tyvärr finns ingen aktiv representant från SEF på detta forum)

>> Installationsavtalet 2013 - 2016 (pdf)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2013 16:05 #10 av Johan Dahlman
Jag läste oxå avtalet, är osäker på just dom ersättningsbitarna, men ackord ledandemontörstillägg och restiden är ju självklara tycker jag

ja kontrollansvaret skrivs ju inte över för en vecka eller så iaf inte på dom projekt jag har ledigt och/eller haft den biten på mej.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2013 16:10 #11 av Johan Dahlman

Tobias Karlsson skrev: Du får inga tillägg när du är sjuk, bara månadslönen.

Skulle man fått ersättning för de man brukar tjäna med tillägg och övertid...nja då tror jag mer hade varit sjuka oftare =)


så tolkar inte jag avtalet iaf, står ju klart och tydigt att man har för rölig del samt restid...sen vet jag inte riktigt vad som ingår i den rörliga delen ännu men hoppas få reda på det snart=)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2013 08:30 #12 av Johan Dahlman
Jag har nu fått rättelse på sjuklönen angående restiden iof bara några månader tbx men jag kommer kräva det sen den dagen jag började på företaget,
ackordsdelen blir ju lite svårare då vi oftast kört nån form av totalackord och inte tagit ut nått skott förens jobbet varit avslutat, men jag gissar man får ta 80% av det man fått extra/ timme dom dagarna man varit sjuk.
el samt kontrollansvarersättning har vi förhandlat till oss som en ersättning lagd på månadslönen och inte enbart när vi utför uppgifterna så det borde rimligtvis oxå räknas med likaså ledandemontörstillägget.

det är konstigt eg att skriver man 1 timme för mycket restid får man genast tbx tidsedeln och ett medelande om att det är fel...
har man som jag inte fått rätt ersättning sen 2004 i mitt fall...så har inte nån märkt nått fel

Jag är inte heller med i facket så tror inte jag får så mycket hjälp av dom =))

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2013 00:48 - 22 okt 2013 02:17 #13 av Johan Dahlman
Jag ropade visst hej för tidigt, när jag efter fått rätt i att fel ersättning betalats ut och jag skulle få rätt ersättning retroaktivt så lämnade jag in en redogörelse där varje sjukdag sedan 2003 var redovisad och hur mycket restid jag skulle ha haft beroende på vart arbetsplatsen var osv osv..

då blev det plötsligt helt tyst och jag fick varken ja eller nej och som svar på hur det kunde fallit mellan stolarna i så många år och för så många anställda
fick jag till svar att vi hade ju inte redovisat på tidsedeln att vi skulle ha ersättning för restid mm mm.

Om man räknar lite lätt på det så är det inte orimligt att Ruffel och båg AB (påhittat namn) som funnits över 20 år
har lurat sina anställda på miljonbelopp genom tiderna, jag ser det som att luras när man undlåter att berätta sanningen...men det är min personliga åsikt.

Jag frågade även min chef som signat mina tidsedlar genom åren varför man får tillbaka så fort man skrivit för mycket tid och inte i detta fall för lite ...vi godkände tidsedeln såhär men det gör vi inte när det är för mycket tid redovisat...

vilket ytterligare bevisar att dom varit medvetna om saken men inte brytt sej i det...

jag fortsätter min kamp ensam men nu har alla anställda fått reda på vilken ersättning man ska ha och även el-ettan så snart ska det väl ordna sej får vi hoppas..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2013 10:13 #14 av Johan Dahlman
lite uppföljning igen, det verkar behövas då otroligt många inte haft en susning om vad som gäller angående sjuklönen.
Frågor och svar angående Elsäkerhetsavtalet

1. Beräknas sjuklön på ersättningen för elsäkerhets- respektive kontrollansvaret?
Svar: Ja

2. Beräknas semestertillägg på ersättningen för elsäkerhets- respektive kontrollansvaret?
Svar: Ja

den texten hittade jag i frågor&svar angående Elsäkerhetsavtalet, således kan man ju dra slutsatsen att även ersättningen för ledande montör ska ingå vid beräkningen av sjuklönen,

Enligt facket så har dom många gånger gått ut med information om detta men det skadar nog bevisligen inte med tanke på mina svar här i forumet tex att dom går ut med det igen.=)

Det är normalt 10 års Preskriptionstid så om det inte står något annat i kollektivavtalet (nån som vet?)
så är det självklara valet att strida för min och många med migs rättighet .

Sen är företaget fortfarande sura på mej, men det är ju inte jag som underlåtit mej att betala eller gjort fel, dom borde ju istället tacka mej för min insats att rätta till detta "misstag"

ps. Jag är inte bitter, ds

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2013 15:01 - 02 dec 2013 15:03 #15 av Jörgen Wikström
Med rörliga lönedelar ingår också elarbetsansvar och kontrollansvar samt restid.
Vad det gäller reskostnad, då detta är en kostnadsersättning för att ta sig från sin hemort till arbetsplatsen/tjänstestället, man har inte haft någon kostnad att ta sig till arbetsplatsen så då utgår ingen ersättning.
Semestertillägget skall också beräknas på dessa rörliga lönedelar.

När det gäller ansvaret, då man ligger sjuk, skall detta övervägas om en montör blir längre sjukskriven att lägga ansvaret på någon annan, men i det flesta fall är man bara sjuk någon dag och då är det inget problem.

Frågan om elarbetsansvarig är sjuk och vad som gäller får en riskanalys avgöra, Andra företags arbeten och anställda på arbetsplatsen omfattas inte däremot inlånad personal skall i denna fråga behandlas som anställda.

Vad det gäller preskriptionstid gällande lön så är det 2 år bakåt i tiden.

Viktigt är att man vet vad som gäller när man tar på sig kontroll/elarbetsansvaret och inte gör det för ersättningens skull. Det är också viktigt att veta att det är arbetsuppgifterna som delegeras och inte ansvaret.

Elarbetsansvar för det egna arbetet skall också delegeras till var och en av montörerna och detta ingår i månadslönen.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2013 16:36 #16 av Johan Dahlman
Tackar för utförligt svar, det var det jag också kom fram till, nu tvistar vi däremot vems ansvar det är att den betalas ut också, jag anser att företaget dvs admin bör se till att den kommer med även fast man inte skrivit det på tidsedeln då det faktiskt begås ett lagbrott när man inte betalar ut det (iaf enligt min tolkning av sjuklönelagen)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2013 16:38 #17 av Johan Dahlman
är det bara 2 år? jag har letat som en tok i IS men inte hittat det så då antog jag det var 10 år..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2013 08:15 #18 av Jörgen Wikström
Det är bra att man har en etableringsgenomgång, klargörande för mindre jobb, innan ett jobb startar där man fastlägger vad som gäller.

Viktigt är att montören noterar ner vilka ersättningar som denna är berättigad till på tidssedeln enl. etableringsgenomgången eller överenskommelse med arbetsledaren.

Man skall se tidsedeln som en faktura från montören till företaget på de ersättningar som man kommit överens om.
Det är inte alltid administratörerna får veta vad överenskommelsen innehåller därför är det bra att man genom tidsedeln meddelar vad dessa är.

2 år är en praxis/vedertagen tid i olika sammanhang och kommer från semesterlagen.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2014 18:34 #19 av Johan Dahlman
Idag gick bestridandetiden ut för min fd arbetsgivare att överklaga mitt sjuklönekrav hos KFM så nu får jag hoppas dom betalar sin skuld utan att jag måste begära utmätning på dom...

Känns lite som ett steg i rätt riktning iaf=)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2015 06:03 #20 av Johan Dahlman
jag har glömt att meddela resultatet i min strid för rättvisa,

Det slutade med att jag fick begära utmätning på företaget då dom inte ens bemöda sej svara på mina frågor, eller ens överklaga mitt krav när jag lämnade det till KFM så efter mycket om och men så fick jag ut rättelse 10 år tbx i tiden.

inga stora pengar alls som jag hade kunnat struntat i om man från företagets sida agerat anorlunda
d.v.s inte bara lägga locket på och låtsas som inget hänt.

El-ettan blev oxå informerad och sa att dom skulle ta tag i saken och hjälpa deras medlemmar men jag som inte var med i facket kunda bara glömma allt vad ersättning hette,.

Nu är det väl en stor och tungrodd organistion elektrikerförbundet för deras medlemmar har inte fått någon som helst hjälp i frågan ännu...:P
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg