Jag jobbar idag för ett medelstort företag och åker runt på allehanda serviceuppdra, detta innebär alltså att arbetsuppgifterna skiftar väldigt. Men ofta innebär det att man får klättra på väldigt höga stegar för att komma åt armaturer, dosor etc.
Jag personligen gillar inte höjder och särskilt inte när man står 4 meter upp och skakar utan möjlighet att hålla i sig.
Finns det några regler när det gäller klättring på stegar? Kan jag ställa några krav på min chef/uppdragsgivare? Har jag möjlighet att säga nej till att klättra på höga stegar för att istället använda tex. skylift. Hur eller var regleras detta isåfall?
Man hör mycket rykten kring just stegar om att vissa "sorter" aldrig är tillåtna eller att man "egentligen" inte får klättra högre än två meter, men vad som egentligen gäller har jag faktiskt ingen aning om.
Regler för att arbete på stege är väldigt hård. Du får bara utföra kortvariga arbeten samtidigt som du måste kunna hålla i dig. Som kortvariga arbeten menas t.ex byta en glödlampa.
Det är arbetsmiljöverket som satt dessa regler.
Så jag tycker du ska ta ett snack med chefen. Ramlar du från stegen när du jobbar så finns det inga försäkringar so täcker det.
Skylift,ställning m.m är att rekommendera. Särskilt när det är så höga höjder!
På mitt förra jobb hade vi stegar som var 4 meter höga, som upp och nervända V. Det var inget vidare att jobba med de.
En arbetskamrat och jag bytte glödlampor på en toalett, när hans stege gled. Han bröt flera ben i foten, var sjukskriven 1 år och kan inte längre arbeta som elektriker.