Firman jag jobbar på (som serviselektriker) ska kanske börja att hålla dygnet runt jour för en kund (och kanske fler då när vi ändå har jour).
Vi har bara pratat lite löst om detta ännu, men ni som har jour, vad får ni för ersättning? Samt får ni någon extra utryckningsersättning?
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Om firman har ett kollektiv avtal så börja med att kolla upp hur det regleras där. Sen kan man få bättre än det men jag tycker att man inte gå lägre. Jag har själv haft vakt och beredskap på mitt jobb nu i 13 år och vi har avtal med Unionen.
Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk
Vi har beredskap som styrs av avtal mellan SEF och arbetsgivarn, ersättning per timme, ganska låg timmersättning. Sedan när vi väl får ett fel är det full timmersättning % OB.
Och för att följa lag om veckovila får vi ledigt dagen efter beredskap med fullt betalt.
Som tidigare sa så kollektivavtalet i grunden, sen beror det helt på om det är jour eller beredskap, inställningstid, trolig utryckningsmängd, längden på beredskapen, typ av jobb osv.
Själv har jag en tredjedel av timlönen under beredskapstid och ob på ca 150 + timlön när jag jobbar, kravet är att felen skall vara avhjälpta inom tre timmar och området som vi har anläggningar inom är ca 15x10mil, brukar pendla mellan 20-40 arbetstimmar / beredskap /vecka.
Jag har haft lite olika. Men där jag hade som bäst så hade vi 2000 kr/jourvecka i fast ersättning. Samt för varje utryckning fick vi alltid 1 tim lön + 300% OB på den timmen. därefter 150% OB/timma.
När jag jobbade i en annan bransch hade jag 6000/ vecka fördelat på 2000 kr för mån till torsdag och 4000 för fredag-sön. I denna tid ingick då ett antal timmas jobb. Om jag inte minna fel mån till torsdag fick man göra minst12-15 tim utöver vanlig arbetstid innan det började ticka pengar. fred-lör vart det 6-8 timmar eller likande innan det började ticka pengar. Men då gjorde vi minst 40 h utöver vanlig arbetstid på 40 h. Dvs minst 80h på en vecka. Dock låg det normala på närmare 60h. För varje timma efter kl 24 vi jobbade, började man motsvarande timmar senare dagen efter.
Normalt gick man fredag till torsdag, samt ledig fredagen efter.