Börjar 3e och sista året på elprogrammet till hösten. Under sommaren jobbar jag på en lokal elfirma och undrar lite vad som kan vara trolig timlön? Lärlingslöner finns ju info om på nätet hur mycket som helst men jag går troligtvis inte efter det då jag inte är färdigutbildad? Tack på förhand // Emil
allt över 80kr anser jag som bra för Icke Elektriker. Många lärlingar idag har ju ca 13 000kr som inkomst första året så Du ska väl inte förvänta dig en jättelön direkt kanske? Det hela beror nog snarare på vad din Arbetgivare tycker att du må vara värd. kan ju vara lägsta lön eller 120kr tim. vem vet.
Jag skulle snarare skita i pengarna överlag och se det hela som arbetslivserfarenhet och knyta kontakter. Vara på jobbet kl 6,45 och gå hem 16,15.
Hälsa på allt och alla och va trevlig och inte negativ mot skitjobb osv.
Du kommer ha mer nytta av sånt än en sommarlön på ett tiotusentals kronor hit eller dit.
Då var jag inte helt illa ute, har gissat på kring 80, men det får man ju se när första lönen kommer.
Såklart så är det även som du säger att man får se det som att man "får in en fot" i branschen! Har ungefär varit på jobbet 6:45 och i förrgår gick jag hem 21:30 och igår 19:30 då vi mycket att göra så jag försöker att visa framfötterna. Försöker även stå ut med skitjobben man blir tilldelad såsom städning av diverse slag bara för att visa att det också fixar sig om det ska göras!
Och sist men inte minst, tackar! Var många alternativ då man skulle välja utbildning men känns ganska bra dethär även fast det finns mycket annat jag också skulle vela göra men man kan inte göra allt =)
Den här har vi sett förut men är fortfarande lite rolig:
Erik 7 år:
Vad jag ska bli när jag blir stor
Jag vill bli elektriker när jag blir stor. Det är ett roligt arbete, och lätt.
Därför finns det många elektriker idag. Varje dag blir det fler. Elektriker behöver inte gå så mycket i skolan. De måste lära sig om el så att de kan byta lampa om den är trasig. Jag gissar att de måste kunna läsa också så de vet vad de är fråga om när de trasslar till sig.
Elektriker måste också vara modiga så att de inte blir rädda när de ska upp på höga stegar. Jag gillar också lönen de får. De får mer pengar än de hinner använda. Det beror på att alla vet att elektriker har ett svårt arbete utom elektrikern själv som vet att det är ett lätt arbete. Det finns inte så mycket som jag inte tycker om utom att tjejerna tycker om elektriker och vill gifta sig. Man måste köra bort dem så att de inte stör.
Jag hoppas att jag inte blir allergisk mot el så att jag inte kan bli elektriker. Jag blir sjuk av våran hund. Om jag blir allergisk mot el kan jag inte bli elektriker och måste börja arbeta.
Kommentar: Den uppfetade texten, det kan ju bero mer på arbetstiden än själva lönen. Jobbar man till 21.30 så orkar man väl inte göra av med så mycket pengar.
Förstår jag det rätt att du jobbar nu? Men vet inte vad du tjänar?
Nog för att det är bra att få in en fot i branschen.. Men det är ju väldigt bra om anställningskontraktet är skrivit innan man börjar jobb... Ganska bra att man vet att man är anställd, vad händer om du skadar dig?
Tänkt på att du ska ha semesterersättning också..
Tänk på att du ska inte bli utnyttjad bara för du sommarjobbar...
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Mats Persson skrev: Förstår jag det rätt att du jobbar nu? Men vet inte vad du tjänar?
Nog för att det är bra att få in en fot i branschen.. Men det är ju väldigt bra om anställningskontraktet är skrivit innan man börjar jobb... Ganska bra att man vet att man är anställd, vad händer om du skadar dig?
Tänkt på att du ska ha semesterersättning också..
Tänk på att du ska inte bli utnyttjad bara för du sommarjobbar...
Ja jag jobbar nu och nej inga kontrakt har skrivits, som jag också tyckte var konstigt men eftersom detta är mitt första jobb så tänkte jag att chefen ordnar med det. Övertid tar vi ut som "ledighet" alltså jobbade vi in fredagen i detta fall. Får nog ta upp det här med chefen o fråga lite hur han har tänkt sig detta
Kolla upp det där med övertiden, så du inte gå miste om semesterersättningningen! Kan även vara värt att tänka på att övertiden bygger på ersättningar som du fkan få fs eller a-kassan.
Se till att få påskrivet ett anställningsavtal, annars kan det gå riktigt illa om du skadar dig eller råkar skada någon annan.