- Tack mottaget: 470
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Ingenting är gratis, ej heller installation av omkopplare och reservelverk, inte heller service, underhåll och testkörning av en sådan anläggning. Tar ju inte lång tid att i sammanhanget mäta jordtaget då också, detta anser jag vara en extra trygghet t.o.m. en självklarhet i en känslig anläggning som kräver reservkraft.Michell Andersson skrev:
Jag sysslar med detta dagligen.Slugge skrev: Skriver inte att du har en massa fel, men vad vill du åstadkomma med detta? Är det något problem att ha ett jordtag anslutet tycker du, med din lösning slår man sönder hela elanläggningen vid PEN-fel för man tvunget inte ville ha jordtag, vad har man vunnit då, hur kan din lösning då vara bättre?
Sen att man kan få det att fungera är nog inga problem, men varför gå över alla världshaven efter vatten.
Kul att diskutera förvisso även om bilderna syns ganska otydligt, kanske bättre dela upp det i två, ett för inre och ett för yttre nät? Då kan du säkert få fler svar också av de som sysslar med det dagligen.
Att anlägga ett jordtag är inte gratis, ej heller att underhålla och kontrollera det. Det är alltså inget man borde anlägga om det inte finns ett behov.
Det är, bland andra, dessa människor jag arbetar med, de som utformar AMIs anvisningar i vilka anvisningarna för reservkraftsanläggningar ingårSlugge skrev: Det går säkerligen att göra andra lösningar och infoga dessa i standarder men folk som inte gör annat än går runt och klurar på dessa saker och till och med drömmer om dem på natten har kommit fram till dessa lösningar som du säkert sett i SEs "stationära reservkraftsanläggningar".
Du menar de där det fanns två stycken jordfelsbrytare inritade? Ja, det är jag som redigerade inlägget. Eftersom jag senare kom fram till att den senare modellen ändå skulle tillämpas så tog jag bort dessa. För att slippa alla jordfelsbrytare helt enkelt.Konstigt nog är den otydliga bilden borta nu, har du något med detta att göra Michell?
Jordning
För att säkerställa att installationen är jordad även vid avbrott i PENledaren från nätägarens nät (t ex avbrott i servisledningen), ska ett separat jordtag anordnas enligt starkströmsföreskrifterna.
Jordtaget ska anslutas till anläggningens huvudjordningsplint. Vid anläggningar som saknar huvudjordningsplint ska anslutning ske till PE(PEN)-ledaren vid den inmatningsenhet eller central där reservkraften ska inmatas.
För kontrollmätning ska i jordtagsledaren insättas en kraftig skruvklämma varmed jordtaget bekvämt kan frånskiljas. Skruvklämman bör placeras utomhus i anslutning till inmatningsenheten. Se starkströmsföreskrifterna. Mellan eventuell skruvklämma och PE-skenan i centralen (huvudjordningsplint) bör jordtagsledaren bestå av grundisolerad enledare
Man hänvisar alltså till starkströmsföreskrifterna, och med tanke på när dessa anvisningar gjordes så syftar man nog till elinstallationsreglerna då också. SEs anvisningar i sig lutar alltså på SS 436 40 00. Men du har rätt, det är kloka människor som sitter och funderar på detta också, om inte klokare t o m. Vi har bland annat Örjan Borgström från EUU och Mats Jonsson från Eltrygg Miljö vilka är aktiva här i forumet. Det i sin tur är ju anledningen till varför frågan ställs här också.Systemjordning mm av reservkraftanläggning
Systemjordning av reservkraftanläggningar för lågspänning och högspänning ska utföras enligt gällande starkströmsföreskrifter så att god elsäkerhetsteknisk praxis uppnås.
Ett allmänt distributionsnät för lågspänning skall vara TN-system. Systemjordningen får inte ändras mellan nätdrift och reservdrift.
Ett TN-system kan vara TN-C eller TN-S. Det börjar bli vanligt att distributionsnätet till en kundanläggning utförs som TN-S. Problem att ”leva sitt eget liv” för distributionsnät och kundanläggning med reservkraft uppstår vid TN-S matning. Problemen är av drift- och säkerhetsteknisk natur. Vid TN-S matning kan PE-ledare komma att föra belastningsström vilket strider mot de grundläggande elsäkerhetstekniska principerna.
Det blir ju smma scenario som om PEN-ledaren skulle brytas ute i nätet. Jag tror jag benämnde det II-system i inlägg #76 .Stefan Ericson skrev: Om man släpper 0 skruven, så får man inte IT system. Det blir något ni inte har. När 0skruven är åtdragen, så är det ett T. Med 0 skruven släppt blir det I. Det betyder IIS eller något liknande.
Ingen annan än den kapacitiva strömmen mot jord, vilken kan vara svår att beräkna. Beror ju på ledningarnas utsträckning och fysiska radie till jord samt spänningsnivå. Dock ingen aktiv ström, utan enbart reaktiv. Den kommer inte uppgå till mätbara värden vad jag förstår dock. Alltså inte personfarligt.Michell i ditt inlägg #68, hur mycket ström går det i jordfelet?
Något sånt här du tänkte? Jag kan hålla med dig om detta för vore chassit anslutet mot neutralpunkten, som i mitt inlägg #88 så har jag ingen automatisk frånkoppling vid fel mot chassit. Det har jag inte nu heller, men här får jag ingen kortslutning i alla fall. Tack Stefan.Stefan Ericson skrev: Hej Michell!
Det viktiga i det här exemplet, är att 0 är ansutet till elverkets noll och den inte är ansluten till jord. Där emot är elverkets jord anslutet till elbolagets.
Stefan Ericson skrev: Om Svenne tar med sig elverket och familjen ut i skogen.
Han kopplar in en kap, klyv och en kvarn på olika faser.
Han använder inget jordspett och nollan inte är ansluten till jord i elverket, som står på gummi hjul.
Hur ska Svenne med familj bära sig åt för att få strömm mellan pekfingrana?
Det är det sämsta att få strömmen genom hjärtat.
Jag förstår inte riktigt hur detta scenario, med två jordfel, skulle skilja sig från en vanlig anläggning med jordad neutralpunkt (TN), vid första jordfelet förutom att vi kan få huvudspänning istället för fasspänning mellan jord och utsatt del. Den skiljer sig inte alls, så vitt jag förstår, från en IT-anläggning förutom att du inte har ett överliggande högspänningsnät. Vid en vanlig anläggning så skulle vi kanske sätta in en jordfelsbrytare som skydd. Låt oss göra detta här också. Hur står vi oss då vid fel?Torbjörn Forsman skrev: I det fallet krävs dubbelt jordfel för att det ska uppstå någon fara. Låt oss anta att elverket har fått överledning mellan L1 och sin stomme samt att klyven som matas från L2 är ansluten via skarvsladdar där ett skarvuttag har råkat hamna i ett blöthål, vilket innebär en relativt låg resistans från såväl L2 som N till jord. Beroende på hur felresistanserna i det blöta skarvuttaget fördelar sig så kommer alltså "sann" jordpotential att ligga någonstans mellan L2:s och N:s spänning. Då blir spänningen mellan L1 (och därmed elverkets stomme) och jord någonstans mellan elverkets fasspänning och dess huvudspänning. Felströmmen som kan uppstå om en jordad person petar på elverket begränsas då av personens resistans i serie med någon kombination av felresistanserna i skarvuttaget.
Varför skulle jag ta i en fasledare med fötterna nerborrade i jorden? Och är inte detta ganska olämpligt även i en TN-anläggning? I tidigare inlägg så konstaterar jag dock att skillnaden är att den maximala potentialskillnaden i en TN-anläggning är 230V medans i mitt ritade exempel är 400V.Bo Siltberg skrev: Att "ta i en fasledare" är i detta fall lika med att ta i en utsatt del vid ett fel mot skyddsjord i en apparat. Se bild 2.
Så det första jordfelet i en IT-anläggning är inte farligt, så långt är vi överens. Det är inte förrän fel två det blir problem. Men fel två kan vi ju faktiskt skydda oss från på samma sätt som vi skyddar oss från "fel 1" i ett TN-system.Så detta blir lite av hönan och ägget, men jag tolkar det som att grundorsaken till skyddsjord och jordtag är just att upptäcka jordfel, det första jordfelet, genom att införa en "medvetet jordfel" i form av jordtaget som gör det möjligt att upptäcka det "riktiga" första jordfelet.
Men även vid användning av ett eget jordtag så skulle linjemästaren kunna hamna i samma sits om denne står och håller en separerad PEN-ledare och nätets jordtagsledare och det samtidigt sker ett jordfel. Denna spänning skulle uppgå till fasspänning, exklusive spänningsfallet mellan reservkraftens jordtag och neutralpunkten i generatorn (även spänningsfallet i ledningarna givetvis). Likaså här skyddar man linjemästare Karlsson med användandet av jordfelsbrytare.Slutligen är en JFB väldigt bra, men skulle linjemästarn lösa en JFB, vilket inte är så angenämt, så får man nog räkna med ett besök...