Hej på er!
Jag fick en fråga av en granne. Han vill flytta sitt mätar skåp. Inkommande till villan.
Frågan får man sätta en skarvbox på en service ledning?
Jag kan nästan garantera att en kopplingslåda inte blir godkänt. En krympskarv där ingen kan koppla in sig och stjäla el är det elnätsbolaget vill ha. De flesta bolag brukar vilja göra dessa jobb själva. Säg till grannen att kontakta sitt elbolag.
Men jag kanske ska tillägga att om man ska flytta mätarskåpet så blir ju även utgående kabel påverkad. Den gör inte elbolaget någonting åt. Så det bästa är nog om en behörig skickar in en föranmälan till elbolaget.
Last edit: 30 mar 2014 06:23 by Johan Runesson. Orsak: Komplettering
Det handlar inte om utflytt av mätare? Alltså en mätare som sitter inomhus som ska flyttas ut till fasadmätarskåp. Om så är fallet så kostar det oftast inget ändå från elnätsbolagets sida.
Hej Michell!
Han håller på att bygga en altan och då hamnar elskåpet som prydnad på altanen och då tyckte hans söta Karin att, går det inte och flytta skåpet.
Elbolagen brukar väl knappast tillåta en elektriker att bryta en servce matning. Om det ska bli en skarv, så gör elbolaget en plast skarv som blir nedgrävd och dom brukar vilja koppla in matningen i skåpet och plombera. Dom är med rätta, rätt paranoida när det gäller otilåten ström avledning. Efter som strömmen beskattas som alkoholen, så kommer det nog bli lika stora problem med strömmen.
Jag jobbar själv hos elbolag med denna typ av frågor.
Och det är riktigt, man låter inte elektrikern röra servisen själv.
Varken skarva eller bryta.
Det finns flera skäl till att det är så, men otillåten strömavledning är ett skäl.
Vill han absolut ha skåpet flyttat så får han kontakta en installatör som kan anmäla flytten åt honom, och som kan stå för jobbet.
Man ska inte se det som en omöjlighet, man behöver bara gå genom rätt process.
Jag förstår inte problemet egentligen. Flytta skåp gör man ju då och då och det är inga problem. Be som sagt en elinstallatör anmäla det hela till energiverket, sen att det kan kosta en krona eller två det är ju en annan sak.
Vad menar du med altan, att de har fasadskåp idag som kommer byggas in? Inte helt klockrent isf då nätägaren räknar med att ha tillgång till detta men de kanske inte blir hängda ändå. Kan man följa kabeln, flytta skåpet åt rätt håll behövs ingen skarv, bara korta den eller liten slinga. Fast jag kanske missförstod vad ni menade, inte fel att bifoga foto.
Kontakta din Elektriker. Han kollar över vad som behöver göras. tex förlänga matningen från ditt fasadmätarskåp och elcentral. Detta kan han förbereda så att den nya kabel ligger på plats från din Elcentral till din nya placering av fasadmätarskåpet. Elektrikern tar kontakt med nätägaren och gör en anmälan av flytt av fasadmätarskåp.
De bokar en tid där nätägaren kommer och kopplar ur inkommande kabel till fasadmätarskåpet. Elektrikern kan ju hjälpa till med att skruva ner skåpet och skruva upp det på den nya placeringen. Han lägger även in sin kabel i elcentralen och evt Fasadmätarskåpet. Beror lite på vad nätägaren säger om han får koppla på sin sida eller ej. Normalt brukar det vara OK. Nätägaren skarvar om sin kabel och lägger fram till fasadmätarskåpets nya placering och lägger in kabel och plomberar.
Det man kan göra är att man gräver upp en 50-70cm djup där den nya kabel ska ligga så slipper man stå för den kostnaden om inte nätägaren bjuder på grävkostnad.
Hurvida du har ett smalt skåp så kan det vara så att du blir tvungen att byta till ett större. Oftast ett krav från nätägaren.
Som sagt. Kontakta din Elektriker så löser han det hela.
Hej på er!
Söta Karin är ca 170 cm lång, väger med mina ögon mått 56-57kg, född 1960 och tjänar 50 i månaden. Hon kan tolka ett nej som att 2 st gubbar som motionerar högerarmen med en öl, är lata. Jag svarade nej direkt, nen behövde mer muskler i diskussionen.
Tack än gång till Johan för ditt snabba svar och ni andra med.