HVDC, typ...

02 mar 2014 11:42 #1 av Michell Martic
Sitter en söndag och vill lära mig mer om sambandet IGBT-transistorer, tvångskommutering och HVDC-light eller VSC-styrd HVDC och har skitdåliga förkunskaper. Ingen bra start m a o :P

När man pratar om tvångskommutering så är det väl i samband med transformering av likström...?
Det är detta jag inte förstår nämligen. Likspänning går inte att transformera på det sätt som man gör med växelspänning eftersom vi inte har ett växlande magnetiskt fält (antog att induktansen beror på det magnetiska fältet och kapacitansen på det elektriska fältet men vet förmodligen inte vad jag pratar om).
Men vid tvångskommutering så kan man... Ja, vad kan man göra med tvångskommutering?
På vilket sätt är inte växelriktning en tvångskommutering? Du tvingar ju strömmen att växla vid växelriktning, eller?
Jag förstår hur en IGBT-transistor fungerar, men kan inte sätta ihop vad en kontrollerad släckning har med transformering av likström att göra... Menar man att man kan transformera likspänning utan att växla den där emellan?

Ja, jag är helt ute och cyklar, men nu är tanken redan i rullning. Någon som vill reda ut det hela?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2014 12:18 #2 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet HVDC, typ...
I strömriktarsammanhang - vare sig det nu är HVDC, motorstyrning i en gaffeltruck, en vanlig dimmer eller tyristorbestyckad linjeavlänkning i en tv från 70-talet - så skiljer man på begreppen självkommutering och tvångskommutering.

Självkommutering innebär att den halvledarkomponent (t ex en tyristor) som "tänds" och leder ström under en del av en period, självmant upphör att leda när den blir strömlös vid nollgenomgången. Ibland, t ex då hela strömriktaren matas med likström, kan man ha en särskild krets med ytterligare en tyristor i kombination med en resonanskrets, som får ge en tillfällig motriktad strömpuls som släcker huvudtyristorn då det är dags. Denna koppling är vanlig i s k tyristorhackare i äldre elfordon.

Och tvångskommutering innebär att man använder en halvledarkomponent (t ex IGBT eller GTO-tyristor) som man kan tvångssläcka medan det går ström genom den, vanligtvis genom att skicka in en negativ puls på styrelektroden.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2014 12:23 - 02 mar 2014 12:26 #3 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet HVDC, typ...
Kommutation är ett begrepp som används i samband med tyristorer, eller närmare bestämt hur man släcker den. Har man väl tänt en tyristor så fortsätter den att leda (även om man kopplar bort styrströmmen) tills strömmen sjunker under ett visst gränsvärde, detta kallas självkommutation. I en AC-krets händer ju detta vid nollgenomgången.
Men ska man styra DC med en tyristor måste man använda sig av en handfull komponenter till för att kunna släcka tyristorn, detta kallas för tvångskommutering.
Så begreppet tvångskommutering är inget som är direkt förknippat med HVDC skulle jag vilja säga.
Däremot så är möjligheten att reglera en HVDC-omriktare på bästa sätt lättare att uppnå med tvångskommuterade tyristorer (eller IGBT's som ju kan sägas vara en modern tyristor med mycket bättre styrmöjligheter).
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2014 12:38 #4 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet HVDC, typ...
Så tvångskommuteringen är detsamma som att rycka igen ytterdörren när det är tvärdrag?

Men det ger väl fortfarande ingen möjlighet att transformera en likspänning? Det ger dig väl bara möjligheten att växelrikta med större strömmar/spänningar än tidigare och, tack vare IGBTn, styra stora värden med hjälp av väldigt små värden.

Har jag uppfattat det rätt om jag förstått sammanhanget som följande: Tidigare kunde man släcka men behövde mycket kraft för att "rycka" i gaten. Med en IGBT så kan du släcka med små styrspänningar också? Det skulle vara detta som kallas VSC (voltage source controller) då, alltså tillämpningen av IGBTn i HVDC sammanhang.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2014 13:30 #5 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet HVDC, typ...
Alltså, transformera likspänning går ju inte i vanlig mening.
Om vi pratar lite högre effekter så måste det i något skede alltid finnas ett steg i en DC/DC-omriktare där AC är inblandat.
Och där kommer ju IGBT'na in med sina fina switch-egenskaper som kan m.h.a. lite intelligent styrning gör AC (från DC), som sedan transformeras på det "vanliga" sättet (i stort sett) för att sedan likriktas.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg