"Lata" Elverkare

27 maj 2011 18:50 #1 av Robin Strandberg
Har gjort en villa som än så länge gått på byggström,
I veckan skulle Vattenfall dit och dra in den riktiga matningen i vanlig 50's markslang med slät insida.

Kunden ringde senare oss och berättade att Vattenfall misslyckats och inte fått igenom kabeln.

Jag ringde grävmaskinisten och frågade om fyllt med någon sten som kunde ha tryckt sönder röret för att jag skulle dit efter lunch och prova.

Han ringde 15minuter senare och sa att jordkabeln vattenfall lämnat nu var idragen och när jag frågade hur så hade han använt en vanlig dragfjäder i nylon.

När jag senare berättade historian på firman så visade de sig att det ofta är problem med att nätägarna inte får i kablar i perfekt förlagda rör som inte är längre än 15m. På något ställe hade de inte lossat locket på röret vid mätarskåpet utan bara sa att det hade kommit till ett stopp i röret och när locket lossades så var kabeln precis där!

Har fler upplevt nätägarna som lata/vill inte, eller kan de inte helt enkelt?

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2011 19:42 #2 av Johan Sponton
Svar från Johan Sponton i ämnet "Lata" Elverkare
Är inte definitionen av elverkare just lat? Det är får många sista anhalten innan pension, och då är det ju TNT (total nedtrappning) som gäller.

Linjemästare

27 maj 2011 19:59 - 28 maj 2011 05:07 #3 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet "Lata" Elverkare
Ja, jag är i sluttampen nu på ett hus som har fått en tillbyggnad plus merjobb (nästan helrenovering av den gamla delen) och där har mätaren flyttats ut från sovrummet på övervåningen till ett vitt fasadmätarskåp på framsidan där servisen kommer in till huset. Där är det även en altan som jag rev upp brädor ifrån och grävde fram servisen. Borrade även i sten vid huset där en regel låg så att elverkarna skulle kunna fiska sin kabel under en av reglarna i regelverket och upp i skåpet. Två elverkare i 60-års åldern kom och jag instruerade hur jag hade tänkt mig det. Jag fortsatte med innejobb och sedan när de var klar så hade de ändå skitit i att slinka under regeln och istället gått framför och sa "det gick inte, ni får såga sönder regeln eller nåt och böja in kabel" och så stack de.

Lite lathet tyckte jag allt att det tydde på för jag hade borrat upp mycket så att det garanterat skulle gå.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

28 maj 2011 04:46 #4 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet "Lata" Elverkare

Johan Sponton skrev: Är inte definitionen av elverkare just lat? Det är får många sista anhalten innan pension, och då är det ju TNT (total nedtrappning) som gäller.

Ni får akta er! Det är säkert nån "elverkare" här å läser :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

28 maj 2011 15:02 #5 av Johan Sponton
Svar från Johan Sponton i ämnet "Lata" Elverkare

Ronnie Lidström skrev:

Johan Sponton skrev: Är inte definitionen av elverkare just lat? Det är får många sista anhalten innan pension, och då är det ju TNT (total nedtrappning) som gäller.

Ni får akta er! Det är säkert nån "elverkare" här å läser :whistle:

Ja, jag vet en. Det var en liten glimt i ögat när jag skrev det, men helt taget ur luften är det inte.

Linjemästare

28 maj 2011 15:08 - 28 maj 2011 15:16 #6 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet "Lata" Elverkare
haha jag får väl ta åt mig allt då, eftersom jag mycket riktigt är en elverkare =)

Fast skämt å sida, det finns lata elverkare, det är det inget snack om, men det finns det inom alla yrkesgrupper...

Om jag får gissa så är den mesta delen här inne vanliga elektriker? Kan ni inte såna fall få maskinisterna att lägga riktiga rör? SRS eller SRÖ i 6meters längder, rör som tål sten och som är släta på insidan, då lovar jag att antalet kablar som inte dras i kommer att ökas.
Har varit på otalet ställen där de grävt ner räfflade gula röra, minsta böj och man får inte igenom kabeln oavsett vad man drar med eller hur mycket man häller i glidmedel.

/Linjemästare Karlsson

30 maj 2011 04:14 #7 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet "Lata" Elverkare
Härligt att höra att det även finns elverkare här. :)

Visst är det en mänsklig faktor att vissa är lata men de flesta jag träffat på här har varit av den nya generationen under 60 men arbetstempot kanske smittas :P

Sen är de väl så många gånger att det ligger korrugerade markrör från byggmax men de gånger de inte gör de borde ni visa hur lätt det är att få i kabeln :)

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

30 maj 2011 04:29 #8 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet "Lata" Elverkare
Klart att arbetstempot smittas =) hehe

Klart att vi får i kabeln lätt och röret är bra, men det är långt i från ofta det är det... Förra veckan drog vi ha ett ex antal blå snören just pga av dålig förläggning...men men

Fast jag får nog säga att här i Bohuslän försöker vi till max innan vi ringer kund/elektriker och säger att det är stopp. Sedan hur det är borta i Stockholmsområdet vet jag faktiskt inte, men de är ju inte riktiga karlar där borta..host host =)

/Linjemästare Karlsson

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg