Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Skol uppgift

07 jun 2021 21:56 #1 av Eliot Karlsson
Hej alla elektriker.
Jag skulle behöva lite hjälp med en skoluppgift och sitter helt fast.
Elmotorstyrning och sånt är inte min grej.

Så här lyder uppgiften:

Kabel fram till motorn är tänkt en EKKJ och är 60 meter lång. Kabeln kommer att förläggas dels på vägg tillsammans med 5 andra kablar tät förläggning, dels på stege tillsammans med 3 andra kablar, tät förläggning.
Omgivningstemperaturen kommer inte att överstiga 45°C.
Motorn ska avsäkras med diazedsäkring.
I centralen finns både gänga II och gänga III tillgängligt.
Förimpedansen till centralen är 275 mΩ. Vid centralen är spänningen 400/230 V
Bestäm för direktstart.
Area, kontrollera utlösningsvillkor och spänningsfall.
cos φ = 0,4

Skulle det finnas möjlighet att få ett korrekt svar eventuellt med ritning så skulle det uppskattas mycket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
07 jun 2021 23:34 #2 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Skol uppgift
Är det tänkt att ni ska kunna räkna ut detta "för hand" eller har ni något program som t ex El-vis att tillgå? Vad går du för utbildning?

Säkring för en elmotor dimensioneras normalt endast för kortslutningsskydd och kompletteras med ett motorskydd ute vid motorn (som begränsar belastningsströmmen).

Du skriver ej heller vilken effekt motorn är på?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

08 jun 2021 06:01 - 08 jun 2021 06:03 #3 av Eliot Karlsson
Svar från Eliot Karlsson i ämnet Skol uppgift
Nej det är inte tänkt att vi ska räkna ut det själv, det är bara ett plus att kunna räkna ut det själv men vi har tillgång till El-vis och även FEBDOK.
Jag går Akturisation A och som jag skrev att motorstyrning har aldrig vart av intresse och där av så fastnar det inte i huvudet.

Vi har ingen data på motorn så misstänker att vi ska bara hitta någon motor på nätet o gå efter eller ta den som står i en annan uppgift och det är:

5,5 Kw
2900 r/min
11 A (vid 400 V)
cosφ=0,86

08 jun 2021 08:39 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Skol uppgift
Men du har väl då t.ex SEK HB 444 eller 421?
Självklart ska ni lära er att räkna ut detta manuellt. Jag hoppas ingen skola lär elever att knappa på ett verktyg utan att först lära ut hur man räknar. Något färdigt svar får du inte, men gå igenom dessa punkter och visa upp hur långt du kommer själv så får vi se.

1. Ta fram belastningsströmmen per fas. Du skriver cos φ = 0.4, var kommer den uppgiften ifrån?
2. Bestäm minsta säkring utifrån belastningsströmmen. Typ diazed är bestämd.
3. Bestäm minsta area på kabel utifrån belastningsström och förläggningssätt med dess reduceringsfaktorer.
4. Kontrollera villkoren för automatisk frånkoppling och öka arean på kabeln om det behövs.
5. Vid behov kontrollera att kabel och skydd är korrekt försäkrade, att de tål den genomsläppta energin från överliggande skydd.
6. Kontrollera spänningsfallet.
Följande användare sa tack: Eliot Karlsson

Sidan laddades på: 0.062 sekunder