Problem med styrning av trefasmotor

30 aug 2016 19:53 - 31 aug 2016 07:07 #1 av Ola Modéer
Hjälp mig någon!!!
Har en trefas bandsåg(Ejca MBS 400) som slutade fungera hux flux när jag sågade häromdagen! Jag har mätt överallt o ringat in problemet!
En svart dosa som heter ISKRA KN9(se bild). Den innehåller någon form av magnet som inte vill koppla ihop när jag startar maskinen, trycker jag däremot fysiskt ihop magneten(på de två plastbitarna i det blåa bandet) med strömmen påslagen så startar maskinen! Är det någon form av magnetbroms kanske...
Hur som helst, vad kan vara ett troligt fel och hur åtgärdas detta?


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2016 05:07 #2 av Electrum
Det där är kontaktorn. Dvs det relä som är själva strömbrytaren till motorn.

Om spolen får spänning när sågen ska gå så är det spolen/kontaktorn som är slut och måste bytas.
Kommer det inte spänning på manöverspolen när sågen ska igång ligger felet tidigare, kanske i någon krets för nollspänningsutlösning.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2016 05:08 #3 av Bo Siltberg
Det där är en kontaktor - alltså "strömbrytaren" till motorn som manövreras med en spänning. Du behöver följa manöverkretsen, den som ger spänning till A1/A2 på denna kontaktor för att hitta felet. Det kan finnas ett motorskydd som löst ut och som behöver återställas eller en annan brytare/lägesgivare som skyddar sågmotorn eller brukaren.

Här kanske du kan hitta lite inspiration:
www.fluxio.se/forum/elmotorer/13202.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2016 08:16 #4 av Torbjörn Forsman
Man kanske ska tillägga att anslutningarna för manöverspänning, A1/A2, är de som sitter nära intill varandra långt ner på vänster sida på den där kontaktorn.
Innan man lägger ner alltför mycket arbete på att felsöka manöverkretsen kan man ohmmäta kontaktorns spole för att kolla att det inte är avbrott i den. Detta är ganska vanligt på kontaktorer med 380-400 V manöverspänning (pga att spolar för den spänningen är lindade med extremt tunn tråd), mer sällsynt vid lägre manöverspänningar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2016 11:09 #5 av Ola Modéer
Tack alla för bra o enkel information.

Nu har jag kontrollerat lite mer.
Både A1/A2 har 280V(mätt mellan jord & A1/A2) då motorn är startad(men ej går)!

Motorn startar o går då jag manuellt håller nere kontaktorns magnet, men så fort jag släpper den stannar motorn!

Borde vara kontaktorns spole då som är slut, eller!?

Köpa nu kontaktor eller kan man byta bara spolen?
Tips på kontaktor?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2016 11:51 #6 av Olle Engström
Om du har samma spänning på båda sidorna av spolen så drar inte kontaktorn. Du skall mäta mellan A1 och A2, där skall du ha spänning för att kontaktorn skall dra.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2016 13:58 #7 av Ola Modéer
Ingen spänning mellan A1-A2, varken när jag manuellt slutet kretsen eller inte...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2016 19:24 #8 av Peder Myrne
Hur ser manöverkretsen ut? Sitter det något nödstopp?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2016 19:28 - 02 sep 2016 19:04 #9 av Ola Modéer
Nu ska vi se om vi kan komma vidare här!

Till o börja med så bytte jag batteri i multimetern, nu är värdena mellan faserna 400V, vilket verkar mer rimligt :-)
Sen har jag gjort en ritning på hur allt e kopplat. Lite felriktat i toppen, jorden är såklart inte kopplad till L3, men jag tror ni fattar :-)
Både vägguttag o såg saknar "nollan"(blå kabel)...

Allt verkar stämma förutom att jag inte får någon spänning mellan A1 & A2. Känns som om kontaktorn är det som är sönder!

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2016 20:27 #10 av Torbjörn Forsman
Nej, om kontaktorn inte hade slagit till fastän det fanns spänning mellan A1 och A2, så hade det varit fel på den. Om det inte finns spänning däremellan så ska inte kontaktorn slå till.
Vilken manöverspänning är kontaktorn gjord för? Lik- eller växelspänning? Ofta står det inte tillsammans med övriga data på kontaktorn, utan antingen i närheten av A1-A2 eller direkt på spolen, då finns det ofta en öppning i kåpan så att man kan se märkningen på spolen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 04:57 #11 av Electrum

Ola Modéer skrev: Allt verkar stämma förutom att jag inte får någon spänning mellan A1 & A2. Känns som om kontaktorn är det som är sönder!

I så fall är felet i antingen "nödstopp" eller "tvågreppsbrytare" i din skiss.
Att manöverspänningen inte slås till.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 05:10 #12 av Electrum
över 13, 14 sitter det en slutande kontakt, som med hjälp av kretsen i nödstopp skapar en självhållande krets som utgör nollspänningsutlösningen.
Dvs, det som gör att sågen inte kan gå igång av sig självt direkt efter att strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 05:39 #13 av Jan Wahlberg
Vad menar du med "tvågreppsbrytare", borde väl vara en vanlig "Till/Från" manöver, eftersom det verkar finnas en självhållning med i bilden.
I såfall borde det som felar vara kontakten i "Nödstoppen.
Detta eftersom när du manuellt tryckte in kontaktorn borde självhållningen ha hållit kontaktorn till om du haft kontakt i nödstoppen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 06:32 - 02 sep 2016 19:05 #14 av Ola Modéer
Resultat efter lite nya tester:

- Kopplade förbi nödstopp & "tvågreppsbrytare"(måste hållas in i startögonblicket). Ingen skillnad! Motorn startar inte, går att manuellt starta den genom att fysiskt påverka kontaktorn.

Nya mätningar:
A1-L1 = 0V
A1-L2 = 400V
A2-L1 = 400V
A2-L2 = 0V

- Någon pratade om ohm mellan A1-A2 och det ligger på ca 50-60ohm

- Ang. märkningar o data/prestanda på kontaktorn så se bifogade bilder!

Vad menas med självhållning? Jag tror jag förstår principen men hur fungerar det rent tekniskt?




Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 07:48 - 01 sep 2016 08:56 #15 av Niklas
Kolla först så inte nödstopp ligger till :

Följ dessa steg.

1. mät så att du har alla faser till kontaktorn....Om inte kontrollera inkommande faser till kantaktor från säkringar.
2. Mät A1-A2...Ingen spänning = Trasig spole....Byt kontaktor
3. Mät Mellan 13-14 på Kontaktorns hållkrets, dvs ett villkor för att kunna fungera under drift och INTE starta igen efter ett strömavbrott....230V där ska det vara. Har du inte 230V kan du bryta ner säkerhetskretsen och mäta på nödstopp och tvåhandsgreppet...då ligger felet där.
4. Mät utgående från Kontaktorn, dvs kontakt 2,4,6. 400V mellan faserna ska det vara

Kan inte vara något annat fel än nån av dessa komponenter,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 08:21 #16 av Fredrik Olsson

Niklas skrev: Kolla först så inte nödstopp ligger till :

Följ dessa steg.

1. mät så att du har alla faser till kontaktorn....Om inte kontrollera inkommande faser till kantaktor från säkringar.
2. Mät A1-A2...Ingen spänning = Trasig spole....Byt kontaktor
2. Mät Mellan 13-14 på Kontaktorns hållkrets, dvs ett villkor för att kunna fungera under drift och INTE starta igen efter ett strömavbrott....230V där ska det vara. Har du inte 230V kan du bryta ner säkerhetskretsen och mäta på nödstopp och tvåhandsgreppet...då ligger felet där.
3. Mät utgående från Kontaktorn, dvs kontakt 2,4,6. 400V mellan faserna ska det vara

Kan inte vara något annat fel än nån av dessa komponenter,


Punkt 2 har du nog tänkt fel på borde stå " Ingen trasig spole....byt inte kontaktor" :)
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 08:50 - 01 sep 2016 09:02 #17 av Niklas
Punkt två går du bara vidare på om punkt ett inte löser problemet
Fattas tex. L1 på inkommande så får man naturligtvis åtgärda och testa igen
Ingen spänning betyder avbrott i spolen....alltså TRASIG kontaktor.....= Byt Kontaktor
Fungerar det inte efter att punkt två fungerar går du vidare till punkt tre....

Men vi måste utgå från att den som felsöker har någorlunda koll på EL :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 08:59 #18 av Torbjörn Forsman

Niklas skrev: Punkt två går du bara vidare på om punkt ett inte löser problemet
Ingen spänning betyder avbrott i spolen....alltså TRASIG kontaktor.....= Byt Kontaktor


Nej. Om det är avbrott i spolen så går det ingen ström genom den, även om det ligger full spänning över den. Så att det är spänningslöst mellan A1 och A2 har ingenting att göra med om kontaktorn är hel eller trasig.
Enklaste sättet att felsöka kontaktorn är att ohmmäta spolen och kolla att resistansen verkar rimlig.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 09:05 - 01 sep 2016 09:15 #19 av Niklas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2016 09:06 #20 av Jan Wahlberg
Spolen verkar kass.

Niklas
"2. Mät A1-A2...Ingen spänning = Trasig spole....Byt kontaktor"

Om du mäter ingen spänning över A1-A2 innebär det att de håller samma potential, så antingen är det 0 volt eller så ligger det en fas där och spolen är hel
Har du 400V över A1 -A2 så är spolen trasig (eller hel, men då skulle sågen gå:) )

"2. Mät Mellan 13-14 på Kontaktorns hållkrets, dvs ett villkor för att kunna fungera under drift och INTE starta igen efter ett strömavbrott....230V där ska det vara. Har du inte 230V kan du bryta ner säkerhetskretsen och mäta på nödstopp och tvåhandsgreppet...då ligger felet där."

Var får du nollan från?
Om NS är Till och spolen är hel ska där vara 400V.
Om NS är Till och spolen är fel ska där vara 0V

:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.279 sekunder

Senaste foruminlägg