- Tack mottaget: 68
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Stefan Ericson skrev: Free Energy Selfrunning Magnet Motor ??? - Fact o…:
Gör ett försök. Jag söker på magnetic motor.
Den kanske borde ligga under ful el
En maskin som existerar utan att någon energi alls tillförs är omöjlig på alla sätt. Maskinen måste väl ändå bestå av något? Högst troligt massa. Och finns det massa så innebär bara det att det finns energi i systemet. Enligt mig lägger du betoning på fel sak, men det tycker jag med samma rätt som du tycker att jag gör det. Principen för min definition är att den kan producera mer energi än vad som tillförs, eller åtminstone ha en verkningsgrad på minst 1 (precis som Martin skriver). Inte att den måste hålla i en evighet.Olle Andersson skrev: Vad definitionen av en evighetsmaskin? En maskin som går i en evighet utan att man tillför energi? Får man i något skede under denna process tillföra energi? Måste den utföra ett arbete, dvs utföra en förflyttning under inverkan av en kraft?
| Mikael Malmgren | Installatörsbehörighet: A |
Olle Andersson skrev: Alla maskiner har en verkningsgrad på 1, trycker man in 1kW i en elmotor får man ut 1kW. Kanske bara 0,9kW på axeln men man får 0,1kW i värme och vibrationer. Det är vår oförmåga att fånga upp dessa krafter och föra dem tillbaka in i motorn som förhindrar den maskinen du menar.
Man skulle kunna säga att alla maskiner är evighetsmaskiner som går i en evighet om man bara mäter drifttiden på under den tid då man tillför start energin.
Olle Andersson skrev: Om man har en generator, ett batteri och en elmotor, så skulle det kunna vara en evighetsmaskin om man bygger batteriet så bra att under den tiden man kommit överens om att man ska mäta inte ser några skillnader kan klassa den som evighetsmaskin även om man vet att förr eller senare så kommer den stanna.
| Mikael Malmgren | Installatörsbehörighet: A |
Olle Andersson skrev: Alla maskiner har en verkningsgrad på 1, trycker man in 1kW i en elmotor får man ut 1kW. Kanske bara 0,9kW på axeln men man får 0,1kW i värme och vibrationer. Det är vår oförmåga att fånga upp dessa krafter och föra dem tillbaka in i motorn som förhindrar den maskinen du menar.
Man skulle kunna säga att alla maskiner är evighetsmaskiner som går i en evighet om man bara mäter drifttiden på under den tid då man tillför start energin.
Mikael Malmgren skrev: Det tycker jag är att förenkla det något att påstå att alla maskiner har verkningsgraden 1 om vi skall hålla oss till definitionen av verkningsgrad som "förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system"
Olle Andersson skrev: Om man har en generator, ett batteri och en elmotor, så skulle det kunna vara en evighetsmaskin om man bygger batteriet så bra att under den tiden man kommit överens om att man ska mäta inte ser några skillnader kan klassa den som evighetsmaskin även om man vet att förr eller senare så kommer den stanna.
Mikael Malmgren skrev: Då är det ju per definition ingen evighetsmaskin.
När idén om evighetsmaskinen föddes så tror jag knappast att tanken va att maskinen skulle gå i all oändlighet. Jag tror snarare att man syftade på 'på obestämd tid'. Alltså mer eller mindre oberoende av tiden. Sen skalar du även bort vissa principer som om de vore oviktiga. Det finns ett tätt samband mellan massa och energi då det är samma sak. Massan kan sedan inte existera utan rummet då massan inte kan definieras utan rummet. Det i sin tur, rummet, är en förutsättning för tiden då även dessa utgör två sidor av samma mynt (Om man ser det ur det här perspektivet så skulle universum i sig självt kunna vara en evighetsmaskin). Skulle du påstå att universums rymd är ändlig? För om du inte kan göra samma antagande om detta så kan du inte heller anta att tiden är ändlig. Du skriver om tid som om det vore rinnande vatten vars integral kan mätas med en klocka. Och ovanpå allt detta så har du skapat din egen definition av 'verkningsgrad'. Det är inte detsamma som 'omsatt energi', vilket du verkar jämställa det med. Att energi in är lika med energi ut är ju den exakta anledningen, tillsammans med den ökande oordningen, som är anledningen till varför maskinen inte skulle gå att bygga annat än i ett totalt, TOTALT, isolerat system. Och något sådant system går inte att konstruera. Det finns ALLTID en förlust. Och vad jag tror kommer ske först i så fall, gällande om energin i systemet gått till förluster eller att tiden ska upphöra. Den är inte svår då energin i systemet inte kan existera utan tid men tiden däremot kommer existera så länge det finns någon energi överhuvudtaget, även den energi som avgetts från systemet som förlust och omger systemet.Olle Andersson skrev: Att den inte nyttiggjorts beror på vår tekniska oförmåga att göra så. Med rätt fysiska förutsättningar (som nödvändigtvis inte går att finna på jorden) och en mer avancerad teknik så är det inte allt för främmande (läs: lika främmande som att definiera evigheten) att skapa ett system där 100% av energin går tillbaka i systemet.