Automatisk Y-D Start

12 apr 2014 22:18 #1 av T.F
Nån som kan tala om för mig vad vridresistorn nr 6 har för funktion? samt vad nummer 5 är....finns en justeranordning på den som just nu är inställd på 14A
detta är Y-D skåpet till min kompressor som under drift började fladdra i kontaktorerna och ryka kraftigt, troligen är nummer 6 boven i dramat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 apr 2014 07:29 #2 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Automatisk Y-D Start
5 är ett överströmsrelä, agerar alltså motorskydd i detta fall.
6 gissar jag på att det är tidreläet som styr hur länge motorn går i Y innan D kickas in.

13 apr 2014 08:38 #3 av T.F
Svar från T.F i ämnet Automatisk Y-D Start
Svårt att se på bilden, ska se om jag inte kan lägga in några fler, men nr 6 har en vridbar ratt på undersidan av bilden och är därmed en vridpot av nåt slag....den är matad med en utav faserna och nolla så den använder 230V....misstänker att den är ihopkopplad med knapparna 7 och 8 samt relä nummer 5.
Frågan är varför och vad den fyller för funktion....har aldrig sett nån sån i en Y-D start förr....

13 apr 2014 16:58 #4 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet Automatisk Y-D Start
Skulle också tro att nummer sex är ett tidrelä, vredet är nog inställning för tiden till/frånslag.

13 apr 2014 18:11 - 13 apr 2014 18:16 #5 av T.F
Svar från T.F i ämnet Automatisk Y-D Start
Tidrelät är nummer 4 i bilden, inställbart mellan 0 och 40 sekunder tror jag det stod....
Nummer 6 är inget relä, bara en vridresistor av nåt slag och jag kan inte komma på vad den skulle fylla för funktion.
Jag förstår heller inte varför ratten till den sitter på utsidan av skåpet, helt utan märkningar eller skala och så att vem som helst kan fingra på den....den kan INTE varit monterad från början....

11 sep 2014 05:27 #6 av Gunnar Englund
Svar från Gunnar Englund i ämnet Automatisk Y-D Start
Den där "vridresistorn" (man FÅR faktiskt säga vridmotstånd) ser inte alls ut som ett sådant. Liknar mera en vridtransformator. Vad står det på skylten i underkant? Kanske Variac?.

Om det började ryka om grejerna så är de troligen redan brunna. Men blev ändå nyfiken på vad det kan vara.

Y/D är ingen bra lösning och har egentligen aldrig varit det. Om nätet är svagt eller om du behöver "försiktig" start så är en modern mjukstartare att föredra.

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg