Jag är med i ett projekt som heter Project Windmill. Vi är fyra ingenjörsstudent som vill konstruera jättebilliga vindkraftverk som kan användas i fattiga områden utan elnät för att ladda bilbatterier.
Det är viktigt att konstruktionen är extremt billig, lätt att bygga och lätt att underhålla. Därför funderar vi på om det går att bygga ett fungerande vindkraftverk som består av gamla bildelar. Det verkar som om kompetens för att reparera bilar verkar finnas nästan överallt i världen så om vårt vindkraftverk består av bilkomponenter så tänker vi att ett sådant kan byggas och repareras t.ex. ute i bushen i Namibia. Dit vi ska åka för att göra lite research.
Om någon har några bra tips till oss så är de väldigt välkomna. det vi undrar framförallt är om man kan använda olika elmotorer från bilar som generator i ett vindkraftverk. t.ex. vindrutetorkarmotor, startmotor, fönsterhissar etc.
Det låter ganska precis som det jag gjorde som en slags exjobb när jag gick på högskola för över 20 år sedan. Dock blev det bara en konstruktion gjord, det blev aldrig något verkligt vindkraftverk byggt.
Nåväl, planen där var att använda en bakaxel från en liten bakhjulsdriven bil som löphjulslagring och första steg i uppväxling till generatorn. Differentialen avskaffas (svetsas ihop). Bakaxelväxeln vänds med ingående axel nedåt, och kardanaxeln från samma bil får fortsätta en bit ner i tornet och avslutas vid stödlagret, därefter ett utväxlingssteg till med remtransmission till generatorn. På kardanaxeln monteras också en skivbroms med handbromsmekanism för att kunna bromsa fast anläggningen manuellt som stormskydd.
Som svängkranslager var tanken att använda bakhjulsnav från en lastbil med s k avlastad drivaxel.
En nackdel med denna lösning är såklart att det moment som överförs av den vertikala axeln vill vrida löphjulet ur vinden, men det bör gå att kompensera någotsånär med en snedställd fena. Fördelen är istället att generatorn sitter fast i tornet och man slipper besvär med släpringar för att överföra strömmen, dessutom blir den lättare att komma åt för tillsyn än om den sitter längst upp.
Som katastrofbroms skulle man kunna utnyttja den trumbroms som säkert redan sitter på bakaxeln. Rigga upp en kraftig fjäder som kan dra åt handbromsen och en spärrhake som håller den uppspänd, och en lina eller vajer som får hänga ner utanför tornet som man kan rycka i för att frigöra spärren.
Precis som redan nämnts i tråden är en bilgenerator mycket mer lämplig för ändamålet än alla andra elmaskiner som finns i en bil. Framför allt för att den är byggd för att kunna spänningsregleras och vanligtvis hopbyggd med en bra laddningsregulator. Växelströmsgeneratorer har också fördelen av ett mycket stort användbart varvtalsområde och att de inte är lika känsliga för övervarvning som en likströmsmaskin med komplicerade lindningar på rotorn. Man slipper också det mesta av bekymren med underhåll av kollektor och kolborstar.
En annan nackdel med startmotorn och andra småmotorer i en bil är att de har glidlager som inte är dimensionerade för någon lång livslängd. I exjobbet var det tänkt att en lite större generator från en buss skulle användas (märke CAV, 24 V 80 A, fördelen med den var att den var helkapslad och vattentät, den kom från en Volvobuss med motorn liggande under golvet och alltså avsedd att sitta i mycket blöt och smutsig miljö).
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Ett projekt med stirlingmotorer som kraftstation hade varit mer intressant tycker jag. Små vindkraftverk som laddar bilbatterier finns ju redan på Clas Ohlsson.
tack för engagemang och långt svar. jag hade inte tänkt på att småmotorerna i en bil kanske inte är dimensionerade för så lång livslängd, bra synpunkt.
Hej på er!
Jag borde svarat tidigare, men det föll bort.
En växelströmsgenerator till en bil, ska upp i ca: 3000v/min innan den ger full effekt. Dom brukar hålla för ca: 12000v/min.
Det här gör att det inte är speciellt lämpligt för vindkraft.
Vattenkraft går betydligt bättre. Om man växlar upp varvet med mekanisk växelåda, så tappar man ca: 50% av effekten.
Därför tror jag att det är bättre och satsa på ett färdig konstruerat. Ska dom ge något bör det nog vara en 3 meters propeller.